NPO FunX is het afgelopen jaar nauwelijks gegroeid onder jongeren in de vier grote steden, maar de radiozender claimt wel de meeste jongeren tot 30 jaar in de steden te bereiken. Dit blijkt uit het jaarlijks onderzoek van FunX door Motivaction.
Ondanks dat de groei flink afgevlakt is, is zendermanager Niels Hoogland blij met de cijfers. “Al 6 jaar stijgend en nu de #1 in bereik onder jongeren van 16 tot 30 jaar in de grote steden!
Daar ben ik ontzettend trots op! En wat ik ook heel tof vind is dat we aan het gebruik van onze app, website en social media zien dat ook steeds meer mensen buiten de Randstad FunX weten te vinden. Onze unieke ‘sound of the city’ slaat dus aan in heel Nederland. Dat vind ik echt een keihard compliment voor het hele team!”
Positie ten opzichte van andere stations onduidelijk
De positie van FunX ten opzichte van andere radiostations is echter zeer onduidelijk. Dit komt doordat FunX niet meedoet aan het Nationaal Luisteronderzoek (NLO), dat als standaard geldt in de radiowereld.
Alle grote publieke en commerciële radiostations doen mee aan dit onderzoek. FunX dus niet, omdat het van mening is dat stadsjongeren niet goed vertegenwoordigd zijn in dit onderzoek.
“Het rapport delen we niet extern, alleen de onderzoeksmethoden”, luidde toen het antwoord van een woordvoerster van de NPO.
Ook dit jaar heeft Radio.NL herhaaldelijk verzocht om het complete onderzoek toe te sturen, maar vooralsnog geen reactie gekregen van FunX en Motivaction. [Radiowereld.NL]