Kerstmuziek verdubbelt marktaandeel KOST 103.5 LA

Dat het draaien van uitsluitend kerstmuziek zeer lucratief kan zijn, bewijst KOST 103.5 in Los Angeles opnieuw. Het radiostation zag in een maand tijd het marktaandeel meer dan verdubbelen. Ook zusterstation 106.7 Lite FM (WLTW) deed een flinke stap naar boven.

Kerstmuziek verdubbelt marktaandeel KOST 103.5 LA Dit blijkt uit de decembercijfers van Nielsen Audio. Deze cijfers bevatten eigenlijk de periode van 5 november tot en met 2 december.

Amerika kent namelijk 13 metingen per jaar. De laatste meting van het jaar is de zogenaamde ‘Holiday’ periode.

KOST 103.5 profiteerde optimaal van deze meetperiode, want het station schakelde op 5 november om 8 uur over op non-stop kerstmuziek. Hierdoor wist het radiostations het marktaandeel ruimschoots te verdubbelen. Want scoorde KOST in de novembermeting nog 4,9% marktaandeel, nu is dit gestegen tot 10,7%. Daarmee doet KOST het zelfs beter dan vorig jaar, toen het station naar 9,6% marktaandeel steeg.

Het bereik van KOST steeg met ruim 300.000 luisteraars naar bijna 2,65 miljoen luisteraars. Hiermee heeft het radiostation zowel de meeste luisteraars van Los Angeles als het hoogste marktaandeel.

Plek twee is nu voor K-Earth 101 (KRTH). De classic hitszender stond de afgelopen zeven metingen op de eerste plaats. Het marktaandeel daalde met 0,3%-punt naar 5,1%. De talkzender KFI AM640 steeg licht naar 4,6^, maar daalt desondanks een plekje.

Flink verlies was er daarentegen voor 94.7 The Wave (KTWV). De urban popzender zakte met 0,6%-punt naar 4,5%. 104.3 My FM (KBIG) completeert de top 5 met 4,0% marktaandeel.

Een grote stijger deze meting is de publieke nieuws- en talkzender 89.3 KPCC. Het station staat nu met 3,1% (+0,6%-punt) op een gedeelde tiende plek.

Kijkend naar de doelgroepen, dan gaat KOST nu aan kop bij zowel de 18-34, 18-49 als 25-54 jarigen.

New York City
Lite FM in New York City schakelde in de tweede meetweek over op kerstmuziek. Op vrijdag 13 november om 17 uur ging de knop om. Met drie weken kerstmuziek wist Lite na maanden weer eens de koppositie te heroveren. Het marktaandeel schoot met 3%-punt omhoog naar 8,7%.

Ook het bereik nam een flinke spurt. Het radiostation wist 300.000 luisteraars te winnen, waardoor het bereik steeg naar 3,34 miljoen. Desondanks is nog goed te zien hoe de coronacrisis er nog flink inhakt bij de radio, want voorgaande jaren scoorde Lite lachend 4 miljoen luisteraars.

(W)CBS FM 101.1 kreeg een flinke klap en verliest na drie metingen het marktleiderschap. Het marktaandeel tuimelde met bijna een procentpunt naar beneden naar 5,2%. Hierdoor staat de classic hitszender nu op de vierde plaats.

Tussen Lite en CBS staan nu de Spaanstalige zender Mega 97.9 (WSKQ) met 5,7% (+0,5%-punt) en de urban popzender WBLS 107.5 met 5,2%.

Grote winnaar deze meting is opnieuw de publieke nieuwszender WNYC 93.9 FM. Dit keer steeg het marktaandeel met 0,6%-punt naar 5,1%, waarmee het station voor het eerst in de top 5 te vinden is. In drie metingen tijd wist WNYC ruim 2%-punt te winnen.

Kijkend naar de doelgroepen, dan staat Lite nu ook op 1 bij zowel de 18-34, 18-49 als 25-54 jarigen.

Van kust tot kust
Ook elders in de VS kwam de kerstgekte op gang. In Chicago schoot 93.9 Lite FM omhoog van 4,6 naar 9,5% marktaandeel, wat goed is voor de eerste plaats.

In Dallas woedt er zelfs een ware kerstoorlog tussen de popzenders 94.9 KLTY en Star 102.1 (KDGE). Vooralsnog wint KLTY met 6,7% marktaandeel, maar Star noteerde wel een grotere winst.

Star 99.1 (KODA) veroverde de koppositie in Houston, terwijl 97.1 WASH FM nu nummer 1 in Washington is. In Philadelphia is B101.1 (WBEB) weer op weg naar de hoogste trede.

In Detroit zag 100.3 WNIC door het draaien van kerstmuziek het marktaandeel stijgen van 4,1 naar 10,0%. 99.9 KEZ (KESZ) in Phoenix verdubbelde bijna het marktaandeel naar 11,4%. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten