Marco Borsato bij lokale omroep Alkmaar

Vanmorgen om 10.05 bracht de lokale omroep Alkmaar de wereldpremiere van de nieuwe single van Marco Borsato ” De Bestemming”.Ook de eerste grote hit “Dromen zijn bedrog” beleefde zijn premiere bij de Alkmaarse lokale omroep. Toen kwam Marco Borsato de single nog zelf brengen, nu was de plugger van de platenmaatschappij vergeten Alkmaar lokaal in te schakelen bij de recordpoging.

Aangezien Marco Borsato in Alkmaar is geboren en getogen kon het niet uitblijven dat de medewerkers van Alkmaar lokaal er alles aan hebben gedaan om de single alsnog te bemachtigen. De redactie van het populaire programma “Bij Alkmaar op de koffie” (dagelijks tussen 9 en 12), Piet Mens en Ernst Naber, lukte het de single ruim op tijd binnen te krijgen. Na verkregen toestemming van de muziekredactie werd de single om 10.05 vol trots aangekondigd door presentator Ernst Naber. Nu maar wachten op de reacties van het publiek die naar wij vrezen niet onverdeeld gunstig zullen zijn.

Nawoord.
Op dinsdag lazen wij in de krant dat donderdag de nieuwe single van Marco Borsato zou uitkomen en dat hij een recordpoging zou willen vestigen door de single tegelijkertijd op 60 lokale stations te laten draaien. We hebben toen de OLON gebeld. Martijn Gerritsen van de OLON vertelde dat men wel gebeld was door de platenmaatschappij maar ze niet had kunnen  helpen.

We hebben toen de platenmaatschappij gebeld. Arjan van Elk van Polydor vertelde dat het niet nodig was dat we mee zouden doen. Alle landelijke zenders en 13 regionale omroepen zouden met een paar lokale omroepen voldoende zijn om de 60 omroepen te halen. Dat Marco Borsato uit Alkmaar afkomstig is, hier in opgegroeid en zijn moeder hier woont is natuurlijk leuk maar ook praktisch was deelname aan de recordpoging niet meer mogelijk. Vorige week vrijdag was het materiaal naar een koeriersdienst gegaan en meer was niet nodig.

Conclusie
Jammer maar we waren niet welkom bij de recordpoging. Daar hebben we dus dan ook maar niet aan meegedaan. Boos waren we niet. Waarom zouden we. Dat de exclusivieteit voor de 60 omroepen een factor was bij de poging was ons niet bekend. Er is ons ook niet gevraagd de single niet voor donderdag 10.30 uit te zenden. We hadden de single zelf en hebben die gewoon halverwege de ochtend gedraaid.

Als primeur en gelet op de discussie die er al op de server was een berichtje per e-mail op de LO-Mail gezet. En toen begon het. Dat bericht is ook bij radio 10 Gold terecht gekomen (?). Die kregen de CD om 10.15 en hebben de CD om 10.25 gedraaid. In overleg met de platenmaatschappij werden 10 seconden van de CD al om 9.50 op radio 3 gedraaid. Dat mocht. Wat wij hadden gedaan bleek niet de bedoeling van de platenmaatschappij. Op radio 3 verklaarde de direkteur van radio 10 gold donderdagavond dat hem niet bekend was dat het tijdstip van 10.30 een doorslaggevende factor was. Hij noemde het geheel een misverstand.

En wij.. wij vinden het jammer dat een stunt van onze vriend Marco Borsato is mislukt door een slechte voorbereiding van de platenmaatschappij. Men  had de rol van lokale omroepen beter moeten begrijpen. Wel vragen we ons nog af wat nu precies de rol van de OLON is geweest. Waarom is die niet ingegaan op het verzoek van de platenmaatschappij om te bemiddelen? Voor ons(Alkmaarse lokale omroep)  is hiermee de discussie gesloten.

Gerelateerde berichten