Tom Waits sleept Opel voor rechter

Zanger Tom Waits spant een proces aan tegen Opel en een Duits reclamebureau. Waits vindt dat de stem die gebruikt wordt in reclamespotjes erg lijkt op de zijne.

Zanger Tom Waits spant een proces aan tegen Opel en een Duits reclamebureau. Waits vindt dat de stem die wordt gebruikt in reclamespotjes voor het automerk erg lijkt op de zijne. Waits werd enkele keren benaderd voor het spotje, maar weigerde mee te werken aan de campagne van het reclamebureau.

De campagne van Opel maakt volgens de 55-jarige muzikant en zijn advocaten inbreuk op de persoonlijke rechten die hij heeft op zijn stemgeluid. Het reclamebureau stelt dat de geluidsfragmenten in mei na overleg met Waits zijn aangepast. Voor de maker van onder meer het met een Grammy beloonde album ‘Bone machine’ is dat onvoldoende.

Waits eist een niet bekendgemaakt bedrag aan schadevergoeding en stopzetting van de Opel-campagne. De spotjes met de ‘sound-a-like’ van Waits zijn de afgelopen maanden uitgezonden in Zweden, Finland, Denemarken en Noorwegen.

De zanger liet zijn fans in april weten dat het niet zijn stem is die in de reclame is te horen. Waits zegt sinds jaren het beleid te hebben zijn stem of muziek niet te laten gebruiken voor reclame.

Het is de derde keer dat de muziek en het imago van Waits worden gebruikt in een autoreclame. Eerder brachten Audi in Spanje en Lancia in Italië een reclame in de stijl van de zanger.

In de afgelopen twintig jaar heeft Waits enkele succesvolle juridische procedures doorlopen om te voorkomen dat zijn muziek en imago worden gebruikt om commerciële producten te promoten.

[Novum]