Naar de radio via de ether luisteren is wereldwijd nog steeds de populairste vorm van entertainment in auto’s. Bijna alle deelnemers (90%) aan de enquête zeggen dat een radio-ontvanger standaard in elke auto zou moeten zitten.
De vraag naar een radio met etherontvangst in de auto is een consistente trend voor alle leeftijdsgroepen, wat wijst op een grote vraag onder huidige en toekomstige autokopers.
Uit de enquête blijkt ook dat de aanwezigheid van een radio een grote invloed heeft op het koopgedrag qua auto’s van consumenten: 82% van potentiële autokopers zegt minder geneigd te zijn om een auto te kopen of leasen als die niet uitgerust is met een radio-ontvanger.
Voor het onderzoek – uitgevoerd in opdracht van WorldDAB samen met Radioplayer en gesponsord door The National Association of Broadcasters, Commercial Radio Australia, en Xperi – zijn mensen ondervraagd die recent een auto hadden gekocht of geleased, of dat in de nabije toekomst van plan waren. De ruim 6200 deelnemers aan het onderzoek bevonden zich in Australië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.
Meest gewaardeerde standaardaudio
Een radio die via de ether radiozenders opvangt is de meest gewaardeerde standaardaudio-optie in een nieuwe auto voor ondervraagden (‘belangrijk’ voor 89%), gevolgd door USB-poorten (‘belangrijk’ voor 86%) en de beschikbaarheid van bluetooth (‘belangrijk’ voor 85%), met pas op afstand mirroringtechnologie voor smartphones (Android Auto is ‘belangrijk’ voor 65% en Apple CarPlay voor 54%).
Automobilisten luisteren dagelijks aanzienlijk vaker naar de radio dan naar andere vormen van audio. 65% van de ondervraagden zegt ‘vaak’ naar de radio via de ether te luisteren, tegenover 23% voor het online streamen van muziek en 15% voor cd’s. Zo is ook een duidelijke meerderheid (80%) het eens met de uitspraak: ‘Het is in de auto prettiger om naar de radio te luisteren dan naar andere vormen van audio.’ Ondervraagden zeggen dat de voornaamste reden voor het luisteren ‘het verkrijgen van nieuws en informatie’ is (63%), gevolgd door ‘het horen van favoriete muziek’ (42%).
Gratis ontvangst belangrijk
Een overgrote meerderheid wil niet voor radio betalen – 93% zegt dat het ‘belangrijk’ is dat het gratis blijft om naar de radio te luisteren – zoals momenteel via analoge en digitale ontvangers. Het belang van gratis via de ether naar de radio luisteren werd benadrukt door de zorgen van automobilisten over de kosten van streaming: een duidelijke meerderheid (70%) van ondervraagden die momenteel audio via een mobiel apparaat beluisteren, zegt ‘bezorgd’ te zijn over de hoeveel data die ze verbruiken.
En daarom zetten veel radiostations in zowel Nederland als vele andere landen in op DAB+ als digitale opvolger voor FM, zodat luisteraars altijd een gratis mogelijkheid wordt geboden om te luisteren.
Autokopers werd ook gevraagd welke extra opties ze het liefst op hun autoradio hebben. De mogelijkheid ‘om met stembediening naar radiozenders te zoeken’ is de populairste (door 58% van ondervraagden genoemd), gevolgd door ‘informatie over waarnaar geluisterd wordt’ (54%).
Trends in het luisteren naar radio
Luisteren naar de radio via de ether blijft heel populair onder autokopers: 89% zegt in de voorgaande week naar de radio te hebben geluisterd en 76% luistert minstens een keer per dag.
De auto blijft de populairste plek om naar de radio te luisteren: een gemiddelde van 89% van ondervraagden luistert in de auto, gevolgd door 75% die thuis luistert en 39% op het werk. [RadioWereld.NL]
Foto’s: video still Youtube