Stichting Reclame Code Commissie heeft de laatste tijd veel klachten ontvangen over een reclamecampagne met de naam “Week van het Leven”, afkomstig van Stichting Platform Zorg voor Leven. Dit is een samenwerkingsverband tussen verschillende pro-life organisaties en christelijke partijen.
De reclame-uitingen vragen aandacht voor de positie van ongeboren kinderen en voor betere hulp aan vrouwen die onbedoeld zwanger zijn.
De reclame is ook opgevallen bij verschillende deejays van 3FM. Die waren ook niet blij met de commercials in de ster reclameblokken van van het Platform Zorg voor Leven.
Frank van der Lende: “Ik vind het erg dat de Ster dit door heeft laten gaan. En het is frustrerend dat ik en 3FM daar geen zeggenschap over hebben, omdat het zo niet bij onze zender past. Het schuldgevoel dat je wordt aangepraat in dat spotje is heel naar. Discussie is altijd goed, maar dit is echt naar.“
Olivier Bakker zegt: “Het mag en kan wettelijk allemaal. Maar het valt vrij rauw op het dak, een zeer eenzijdige boodschap.” Hij maakte zelfs zijn eigen reclameboodschap.
Een aantal van deze klachten is al in behandeling genomen. De uitspraak over de commercial volgt binnenkort. Worden alle klachten gegrond verklaard, dan zal de commissie aanbevelen de reclame in te trekken. [RadioWereld.NL]