Queen en Paul Rodgers brachten dinsdagavond in een uitverkocht Ahoy een spervuur aan hits. ‘Tie your mother down’ was het openingssalvo.
Queen en Paul Rodgers brachten dinsdagavond in een uitverkocht Ahoy een spervuur aan hits, waarvan ‘Tie your mother down’ het openingssalvo was. Van ‘Another one bites the dust’ tot ‘Radio ga ga’ en van ‘I want to break free’ tot de traditionele afsluiter ‘We are the champions’, ze werden vol overgave en met een brede grijns gebracht. Gitarist Brian May liet het daarbij niet na om bij praktisch elk nummer het middenpad op te rennen om zijn karakteristieke riedeltjes de zaal in te slingeren.
May, drummer Roger Taylor en zanger Rodgers toeren sinds 2005 als Queen + Paul Rodgers de wereld over en dat is ook de naam waaronder vorige maand het album ‘The cosmos rocks’ werd uitgebracht. Van die plaat kwamen in Rotterdam vijf nummers voorbij, waaronder de single ‘C-lebrity’ en als eerste nummer van de toegift de titelsong.
Critici zijn niet enthousiast over het trio. Cynische recensenten kunnen het May en Taylor niet vergeven dat ze onder de naam Queen de erfenis van de in 1991 overleden frontman Freddie Mercury te grabbel zouden gooien. Fans krijgen er echter geen genoeg van. Vanaf begin tot eind gingen de handen dinsdag de lucht in en werd luidkeels meegebruld door het uitzinnige publiek.
Het onbetwiste hoogtepunt van de avond diende zich aan toen May op de middenstip stond en Taylor uitnodigde hem daar te komen vergezellen. De korte ren van de drummer over het middenpad zorgde voor oorverdovend applaus, gejuich en gejoel. Vervolgens zong het duo ’39’, een van de weinige relatief onbekende nummers op de setlist.
Halverwege de show speelde May moederziel alleen op de middenstip van Ahoy met zijn akoestische gitaar ‘Love of my life’. Hij droeg het nummer op aan Mercury. Tijdens het onvermijdelijke ‘Bohemian rhapsody’ speelde de band mee met de vanaf een videoscherm zingende voormalige frontman.
Zanger Paul Rodgers, die al ruim vier decennia op de bühne staat en vooral bekend is als zanger van Free en Bad Company, kreeg ook de ruimte om enkele persoonlijke wapenfeiten te presenteren. Zijn eigen nummers, zoals ‘Seagull’ en ‘Bad company’, werden zorgvuldig tussen de meezingers van Queen gepropt. Tijdens de Free-evergreen ‘All right now’ ging het dak eraf.
Om de criticasters nog enigszins tegemoet te komen: er kan wel degelijk wat gezeurd worden over het optreden van de Britten. Hun setlist kent namelijk al jaren even weinig variatie als een reeks afleveringen van de gemiddelde soap. Driekwart van de nummers werd ook vertolkt tijdens de twee andere shows die ze sinds 2005 in Nederland speelden. Een beetje variatie kan geen kwaad, zou je de band willen influisteren. Maar wat niet is, dat kan nog komen: aan het speelplezier in Ahoy kan worden afgeleid dat het drietal nog jaren doorkan.
[Novum]