Het gonsde al zeker een half jaar van de geruchten: Gerard Ekdom zou de overstap maken van Radio 2 naar Radio 10, om zo van John de Mol’s lievelingskindje de grootste te maken. Er moest natuurlijk iets gebeuren om de angel uit Radio 2 te trekken, het zou mij dan ook verbazen als dit de laatste naam is die daar uit de dagprogrammering wordt getrokken. Vanuit Ekdom is het ook te begrijpen; hij wil met zijn kop op tv en dat gaat hem bij de NPO niet meer lukken.
Ze hebben zich ontwikkeld tot volwaardige, professionele radiodieren in hart en nieren. Hulde dus dat dit beloond wordt. Ben alleen bang dat je als jock net zo succesvol bent als het station waar je wordt geplaatst.
Zelfs 2 uur lang ruis zou nu nog goed scoren bij Radio 2. Het station dat, via een infuus veel luisteraars bij 3FM weg slurpt en op weg is de grootste van Nederland te worden en voor lange tijd te blijven.
Het in huis halen van Giel heeft ook (nog) niet voor die broodnodige duw in de rug bij Radio Veronica gezorgd. Gelukkig komt Ekdom in een gespreid bedje bij een station dat al de wind mee heeft, mede dankzij succesnummer Somertijd.
Het is naast persoonlijke voorkeur en machtsvertoon ook vooral een tactische zet om Radio 538 bovenaan de hitlijst te houden, door deze aanval op Radio 2. Want die twee vechten sinds een half jaartje om de eretitel marktleider. Nu zal moeten gaan blijken of Gerard écht die publiekstrekker is die hij lijkt te zijn.
De timing is natuurlijk perfect, met het vertrek van Evers uit de ochtend eind dit jaar zal de gemiddelde luisteraar op zoek gaan naar diezelfde gezelligheid en vrolijkheid. En waarom die zoekende luisteraar dan niet gewoon op een ander frequentiepakket van je stallen om hem/haar zo binnenboord te houden. Op deze manier kun je je iets meer risico veroorloven straks ’s ochtends bij 538.
Toch heeft het iets potsierlijks, dat wegkopen van succesnummers bij je concurrenten, vind je ook niet? Wat wordt het volgende dat hij koopt, de maan? Succes koop je niet, succes creëer je. Ken de beste meneer de Mol niet, maar hoop toch zo dat hij geen afgelikte boterhammen overal weghaalt.
Zonde van het geld, energie en tijd. Maar misschien spreek ik voor mijn beurt en is dit shoppen overal (Voetbal Inside, ANP, Ekdom en straks nog de baas van de NPO radiotak, Jurre Bosman) onderdeel van een groot masterplan om de media eens en vooral altijd te domineren. En dus te kunnen bepalen wat een seconde reclamezendtijd kost. Wie er wel en niet bekend of beroemd wordt en blijft.
Als ik dan toch van de gelegenheid gebruik mag maken om Dhr. de Mol te adviseren: koop ook iets wat nog geen succes is maar het wel gaat worden. Er is vast een bedrijfje te vinden dat te gekke videovirals maakt. Zoals afgelopen Paasdagen ‘De Gladjakkers’ social media domineerden met hun Twentse versie van het Paasverhaal.
Of koop een social media ster als Maurice van Berkel, die al talloze viralsuccessen achter zijn naam heeft staan. Misschien minder sexy om mee te pronken, maar dit zijn de mensen die je bedrijf in nieuwe media en onder jongeren ook een dikke vinger in de pap geven. Of zou John dat aan een nieuwe generatie mediamagnaten overlaten?
Patrick Kicken