Column Patrick Kicken: 3FM: Selfie Radio

Het is weer zover. De maandelijkse slachting in radioland: de luistercijfers. 538 weer aan kop, Radio 2 op de tweede plek en het ooit zo invloedrijke 3FM zakt verder naar een tiende plek, onder 100%NL. Ik durf te beweren dat ik weet waarom. Het station en haar deejays is veel te veel in zichzelf gekeerd. Ieder bedrijf dat last heeft van navelstaren is gedoemd te falen.

Column Patrick Kicken: 3FM: Selfie Radio We nemen de instagramaccounts van 3 mannen uit de 3FM dagprogrammering even onder de loep: ochtendjock Domien, het programma erna met Michiel Veenstra en de middagjock Mark van der Molen.

Dagelijks komen ze voorbij in m’n instagramstories. En dagelijks denk ik: hoe is het mogelijk. Het gaat alleen maar over hunzelf. Nooit voor, of over de luisteraar.

Ik zie Michiel Veenstra die zichzelf filmt terwijl hij een banaan eet. Ik zie Domien die naar de kapper is geweest, of anderszins met zijn haar speelt en ijdel loopt te zijn, ook terwijl hij zichzelf filmt. DJ Mark van der Molen wil nog wel eens iets over muziek laten zien, maar dan zijn het obscure bandjes uit de 90’s die hij gaaf vindt maar waar geen enkele 3FM luisteraar nog notie van neemt.

En natuurlijk filmt ook Mark zichzelf terwijl hij een broodje gehaktbal eet. En dan verwacht je dat (een jong) iemand die dát ziet naar je radioprogramma gaat luisteren? Wat voor zelfingenomenheid is dat?

Een grote fout die heel veel deejays maken is dat ze denken dat het om hun draait. Je moet je luisteraar een kijkje geven in je leven, zodat je een echt mens wordt. Ja als je wat leuks meemaakt, of jezelf op de hak neemt. Niet dingen waarvan een twaalfjarig meisje zich nog zou schamen om het te plaatsen. Superster DJ Avicii is koud dood of Michiel Veenstra twittert een foto waar hij met hem op staat. ‘Kijk mij! Ik heb Avicii ooit gekend!’’. Misselijkmakend.

Op de radio is het al niet veel beter. Personalityradio is NIET, ik herhaal NIET alleen maar over jezelf praten en laten zien hoe geweldig je bent. Het is interesse tonen in en je luisteraar aan het woord laten. Aan de hand daarvan gaan luisteraars je waarderen, niet andersom.

Waar maak je je druk om PK? Nou dit zegt precies waar de fout ligt bij 3FM. Net als op social media, zo wordt er ook radio gemaakt. En dat doet zeer. De zendtijd is van de luisteraar, niet van jou als jock! Dus stel je dienend op, hou eens op met vertellen hoe interessant je leven is en interesseer je voor het leven én de muzieksmaak van de luisteraar.

Ik lijk niet de enige ex-3FM jock die het aan het hart gaat. Thorvald de Geus zegt: Op ieder plekje van Nederland te ontvangen en het zo weten te verprutsen. Zonde van de zender en de euro’s. Waar ligt de ondergrens? Wanneer krijgt NPO Radio 5 de FM frequenties van 3FM.

Radioheld Ron Bisschop: Wil de laatste het licht uit doen?

De man die Radio 10 mede heeft opgebouwd tot wat het nu is, DJ Dave Donkervoort: De enige manier om een publiek op te bouwen is door langdurig een heel mooi product aan te leveren. Dag in, dag uit en dat over een lange periode. Maar hoe maak je een mooi product hoor ik die HBO jochies denken. De korte termijns-inhaligheid van de managertjes maakt dat men tomaten probeert te plukken van een net ontkiemd zaadje.

Mario de Pizzaman (Curry & Van Inkel): 3FM; ‘We have a major problem’.. Over & out. Auteur Hans Knot: Ik dacht dat alleen zeezenders konden zinken.

Foto: GeenStijl
Veronica lijkt ook nog steeds niet de wind in de zeilen te hebben, maar daar is iets soortgelijks aan de hand. Beelen heeft iets van dat 3FM virus meegenomen.

Iedere dag maar weer zie ik op instagram bij Giel en Veronica foto’s en filmpjes voorbijkomen van hoe leuk het is in de studio, welke superhippe artiest of band er nu weer is. In welk chic 3 sterren restaurant Giel nu weer zit met zijn veel te jonge vriendin.

Bij andere jocks zie ik filmpjes van ‘doorstarts in Omniplayer’. Zucht. Wat heeft je luisteraar hier nou allemaal aan.. Als blijkt dat niemand op de band The Fuckin’ Shipnicks zit te wachten, nodig ze dan niet uit. Of doe je het stiekem zodat je dan over 3 maanden kunt zeggen ‘ja maar ze waren als eerste bij ons!’. Heeft de luisteraar geen boodschap aan. Giel, je hebt niet meer de slagkracht om nieuwe bandjes te breken, stop daar nou gewoon mee en ga je show 100% in het teken van de luisteraar stellen, dan komt het goed.

Denken dat social media is uitgevonden om jezelf en je merk te promoten is de grootste fout die je kunt maken als radiodeejay en station. Dotan deed tenminste nog alsof het luisteraars en fans waren. Helaas hebben onervaren marketeers van zenders het overgenomen, zij denken als je maar hard genoeg schreeuwt en laat zien hoe geweldig je bent, de luisteraars vanzelf komen.

Echt niet. Die wegblijvende luisteraar laat het ook aan 3FM weten, door middel van plaatjes die gretig gedeeld worden op social media. Geef het station weer terug aan ons! schreeuwen ze. Kom eens navraag doen wat wij zouden willen horen in plaats van wat jullie denken dat goed voor ons is. En pak die jocks hun mobiele telefoon af en verbied ze nog een selfie te maken. Het lijken wel tieners met een minderwaardigheidscomplex. Is dat misschien om te laten zien aan de beoogde 3FM luisteraar dat ze begrijpen hoe een onzekere puber zich voelt?

Patrick Kicken.

Foto: NPO 3FM