Vakantie perikelen

Je kent het wel, je gaat op vakantie en sluit daarbij voor de zekerheid toch nog even een reisverzekering af. Aan alles is gedacht zelfs de GSM is voor verlies of diefstal verzekerd. Niets kan er nog fout gaan op weg naar het vakantie oord. Nou ja bijna niets dus. De gemiddelde Nederlander heeft wel zoiets als een I.R.K (Internationale Reis en Kredietbrief) van de ANWB die alsnog de meeste onvoorziene kosten dekt. Maar ……. Niet alle kosten dus.

Voorbeeldje : Je gaat met z’n tweeen op vakantie in een auto van een van beide –of van een derde die niet meegaat- dan denk je dus: Ik ben verzekerd, mij gebeurd niets, en dan gebeurt het.

Op de eerste dag van je vakantie krijg je problemen aan je auto. Na met handen en voeten aan de garagist te hebben verteld (spreekt u ook zo perfect over technisch zaken in een vreemde taal ?) wat het probleem zou kunnen zijn, fronst deze vervaarlijk zijn wenkbrouwen. “C’est un probleem tres grande “ spreek hij langzaam uit. Een angstig vermoeden bekruipt je, wat is er precies aan de hand, hoe lang gaat het duren, en WIE betaald dit, dit kon je wel eens je gehele vakantie budget gaan kosten. Dagvakantie wellicht.

Maar de redder in de nood de ANWB en je GSM bieden hulp ? Bellen met de ANWB, dat schiet niet echt op, ze gaan contact opnemen met de garage om overleg te voeren. In de tussentijd even de verzekering bellen dan maar. Schrik, de schade wordt niet vergoed, en je hebt ook geen recht op vervangend ervoer omdat je niet met je eigen auto maar met die van een ander op vakantie bent gegaan. Maar je had toch vervangend vervoer geregeld voor de auto ? Ja, maar wel voor je eigen auto, en niet voor die van een ander. Taxi en bus worden niet vergoed, dat is namelijk vervangend vervoer (?). Bovendien -zo meld een medewerker van de verzekeringsmaatschappij- werdt gevraagd met welke auto u op vakantie ging. Niet dus, maar dat willen we wel even checken. Dus via het buitenland met je GSM naar Nederland bellen en net doen alsof je een verzekering wilt afsluiten. De vraag met welke auto je op vakantie gaat, wordt niet gesteld. Op een vraag van jou of dat wat uitmaakt antwoord men dat dat niets uitmaakt. Vreemd !

Weer bellen naar de verzekering –je GSM-telefoonrekening neemt schrikbarende vormen aan- de medewerker houdt vol dat ernaar gevraagd wordt, dan maar even laten luisteren naar de opname van het telefoongesprek dat je zojuist hebt opgenomen (dank u Panasonic) en de medewerker wordt wel erg stil. Toch gebeurt er niets. Uiteindelijk is alles wel goed gekomen, maar het kost je een paar dagen van je vakantie.

Vertel voortaan met welke auto je op vakantie gaat, regel altijd vervangend vervoer, via je reisverzekering, en via de I.R.K. van de ANWB, dan kan je nog weinig overkomen. Prettige Vakantie (kerst, voorjaar of zomer of zomaar)

P de Zwart