Radio 10 pakt koppositie bij 20-49 jaar dankzij Top 4000

Radio 10 heeft dankzij de Top 4000 de koppositie in de commerciële doelgroep 20-49 jaar veroverd. Met een aandeel van 19,3% binnen deze doelgroep scoort Radio 10 naast het marktleiderschap ook nog eens een eigen record in beluistering. De afgelopen twee weken was Radio 10 al marktleider in de kerndoelgroep 30-59 jaar en 13+.

Door de sterke prestaties neemt Radio 10 het marktleiderschap bij 20-49 jaar over van Qmusic, die volgt met 19,2%. Het is voor het eerst dit jaar dat Qmusic bij de commerciële doelgroep onttroond wordt.

Dankzij de nieuwe meetmethode kan de beluistering dit jaar voor het eerst preciezer gemeten worden,” zo legt Dave Minneboo, Creative Director Radio bij Talpa, uit. “En die resultaten liegen er niet om. Uit de positieve reacties van onze luisteraars wisten we al dat de Top 4000 ongekend populair is en nu bevestigen de cijfers dat meer dan ooit. Het is een gewaardeerde eindejaarshitlijst waar Nederland met veel plezier naar luistert. Deze week heeft Radio 10 een record aan verschillende luisteraars (13+) weten te bereiken: ruim 3,4 miljoen. Op naar de slotweek komende week en komend jaar waarin we de twintigste editie van de lijst vieren met onze luisteraars.

Talpa
Ook de gehele radiogroep van Talpa Network laat een mooie ontwikkeling zien. Inclusief de themastations scoort Talpa Network met Radio 538, Radio 10 en Sky Radio 41,4% marktaandeel in 20-49 jaar. Dit is tevens een nieuw record.

Daarover zegt Minneboo: “Het gezamenlijk aandeel van 41,4% in deze periode waarin veel radiozenders van Nederland met hun activiteiten strijden om luisteraars, laat zien dat Talpa Network ook na de veiling met drie zenders een belangrijke positie heeft binnen het radiolandschap. We zijn ontzettend trots op deze cijfers en kijken ernaar uit ook komend jaar onze luisteraars weer van veel luisterplezier te voorzien.

Beluistering
In de commerciële doelgroep 20-49 jaar is Radio 10 deze week voor het eerst marktleider met 19,3% marktaandeel. Voorgaande weken liet de zender al een mooie stijging zien. In de eerste week van de lijst 17,2%, in de tweede week 18,0% en nu 19,3%.

Ook in de kerndoelgroep 30-59 jaar is Radio 10 voor de derde week op rij marktleider. In de eerste week van de lijst steeg het aandeel naar 17,9% waarmee de zender het marktleiderschap binnen deze doelgroep veroverde. In de tweede week steeg het aandeel verder door naar 18,3% en in de meest recente week naar 19,7%.

In de eerste week van de eindejaarshitlijst veroverde Radio 10 het marktleiderschap in 13+ met 13,2% aandeel. Ook in de tweede week was de zender daar marktleider met 14,0%. In de derde week steeg het aandeel verder door naar 16,0%. [RadioWereld.NL]