NPO Radio 2 was in week 30 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 13,1%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Qmusic staat deze meting tweede met 11,4%, gevolgd door Radio 538 op de derde plaats met 8,4%.

De zomervakantie is nu echt in volle gang en dat zorgt voor flink wat verschuivingen door een tijdelijk veranderd luistergedrag. Veel radiostations zien dan ook opnieuw hun weekbereik dalen.
NPO Radio 2 schiet met 1,4%-punt omhoog en neemt hiermee de koppositie over van Qmusic, die een vol procentpunt verliest. Wel blijft Qmusic bereikleider, maar is het aantal luisteraars gedaald naar 3,6 miljoen. Ook Radio 538 daalt deze meting flink, terwijl Radio 10 weer wat omhoog kruipt. Wel is Radio 10 nu voor het eerst ingehaald door Joe als het om weekbereik gaat. Daarnaast verliest ook Sky Radio flink marktaandeel en is bij Kink het effect van de Album Top 1000 weer verdwenen.
Grote winnaars deze meting zijn, naast NPO Radio 2, NPO Radio 5 en 100% NL. Bij Radio 5 stijgt zowel het weekbereik als de luistertijd.
MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.
In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]
Luistercijfers in week 30