Tsjechië: Commerciële radio protesteert tegen verhoging luistergeld publieke radio

In Tsjechië zijn commerciële radiostations een campagne gestart om te protesteren tegen de geplande verhoging van het luistergeld voor de publieke radio Český rozhlas (ČRo). In de campagne roepen de radiostations luisteraars op om hun ongenoegen kenbaar te maken bij de politiek.

Foto: video still

Door de verhoging van het luistergeld krijgt ČRo een slordige 13 miljoen euro per jaar extra, bovenop de 94 miljoen euro die de omroep jaarlijks al ontvangt. Deze verhoging is een doorn in het oog van de commerciële radiostations, die de concurrentie van de publieke omroep alleen maar sterker zien worden en hun eigen posities steeds zwakker. Gevreesd wordt dan ook sommige commerciële stations het niet gaan overleven.

Tal van bekende radiostations nemen deel aan de campagne, waaronder Impuls, Evropa 2, Frekvence 1, Radio Bonton, Kiss Radio, Radio Beat, Country Radio, Radio Blaník, Hitrádia, Fajn rádio, Rock Radio.

Bij de voorbereiding van de wijziging van de mediawet hebben we geprobeerd een constructieve dialoog te voeren met het ministerie van Cultuur, ČRo en de regering. Ons doel was om bij te dragen aan de totstandkoming van een wetsvoorstel dat de Tsjechische mediamarkt zou moderniseren en het evenwicht tussen particuliere en publieke radio zou stabiliseren“, aldus Jiří Hrabák, voorzitter van de Vereniging van Particuliere Omroepen (APSV) en directeur van Radio Impuls tegen Idnes.

Helaas dient de regering in plaats van een wet die de onafhankelijkheid en transparantie van de publieke radio zou versterken, een voorstel in dat de vergoedingen voor publieke radio alleen maar verhoogt en deze last overdraagt aan burgers en bedrijven. De meeste van onze voorstellen werden genegeerd.

Met de campagne hopen de commerciele radiostations dat het wetsvoorstel ter herziening wordt teruggestuurd naar de minister van Cultuur. [RadioWereld.NL]

Gerelateerde berichten