Ehhe? Wat las mijn net wakkere oog vanochtend? De NMa is op onaangekondigd bedrijfsbezoek geweest (da’s ambtenarentaal voor inval) bij de zenderoperators Nozema en Broadcast Partners. Want, zo denkt de NMa, in de markt omroepzendernetwerkdiensten (drie keer woordwaarde) zouden er wel eens dingen kunnen gebeuren die tegen de Mededingingswet ingaan. Het ANP noemt dat dan verboden prijsafspraken. Slimme jongens daar.
De NMa zelf wil verder niets loslaten: het is alsof je tegen een betonnen muur aanpraat met je vragen. Vijftig centimeter gewapend beton met een kern van graniet, voor de zekerheid. Ondertussen weten ze bij Nozema ook van niets. Ja, de NMa is op de koffie geweest, maar waarom is hun ook niet geheel duidelijk. Laten we het dan maar even op prijsafspraken houden, zoals het ANP heeft geschreven. Volgens mij kunnen ze dan lang gaan zoeken bij de NMa. Ze gaan ze namelijk niet vinden. En daar durf ik best wel op te wedden. Diegenen die het na het lezen van onderstaande nog niet met mij eens zijn mogen mij mailen om een weddenschap af te spreken.
Want, om onderlinge prijsafspraken te kunnen maken, is er echt een essentieel ingrediënt nodig. En dat is onderling vertrouwen. Nou kan het aan mij liggen, maar 17 resultaten (documenten) als reactie op de zoekopdracht ‘Nozema + Broadcast’ op de website van telecomwaakhond OPTA geeft nou niet aan dat er onderling vertrouwen is. Zonder vertrouwen zijn er geen afspraken mogelijk om de simpele reden dat het dan te aanlokkelijk is voor 1 van de providers om de ander te belazeren.
Want stel dat ik en u, beste lezer, alletwee operator zouden zijn. We zijn bezig om de markt te verdelen en wij besluiten onder het genot van een goed glas wijn dat ik DureZender FM als klant krijg en u GVO Radio. Ik zal DureZender FM gaan verblijden met een offerte van € 500.000,– per jaar, en u komt met een offerte die een ton meer voorspiegelt. Bij GVO Radio doen we het precies andersom.
Maar ik ben een opportunist. Ik denk nog even over die afspraken (die niet op papier staan, voor je het weet komt de NMa even langs om je administratie in te laden) en ik weet dat u niet kunt controleren hoe hoog mijn offerte zal zijn. En het contract dat wij met onze klanten kunnen tekenen is acht jaar lang. En wat doe ik dus? Beide radiostations mogen hun naam gaan wijzigen want ik stuur ze alle twee een offerte van € 475.000,–. En u bent de klos. Geen klanten, geen omzet. Met mijn hartelijke groeten.
Tegen de tijd dat wij acht jaar verder zijn bent u al lang failliet en heb ik dus niets meer met u te maken. Ik wacht op de volgende concurrent; mocht die ook afspraken willen maken dan haal ik dezelfde truc gewoon uit. En tien jaar later zit ik op de Bahama’s terwijl u nog steeds de deurwaarders probeert uit te leggen dat ik een enorme ’niet zo aardige man’ ben.
Het onderlinge vertrouwen tussen Nozema en Broadcast Partners ontbreekt duidelijk, wat prijsafspraken uitermate onwaarschijnlijk maakt. Het feit dat beide operators geen exacte informatie hebben over elkaars prijsstelling en het feit dat er langlopende contracten worden getekend maken de factor vertrouwen nog veel belangrijker. Het feit dat er langlopende contracten zijn maakt het daarnaast moeilijk voor 1 van de operators om wraak te nemen, wat de aanlokkingen om je als bedrijf niet aan de afspraken te houden alleen maar vergroot.
Het feit dat er relatief weinig klanten zijn in de markt maakt het detecteren van een afwijking van de gemaakte prijsafspraak overigens alleen nog maar moeilijker.
OK, dus prijsafspraken lijken niet echt mogelijk in de markt. Waarom dan toch een NMa onderzoek? Je kunt een aantal redenen bedenken:
1> Ze denken dat de prijsstelling van de operators dermate hoog is dat er indicaties zijn voor prijsafspraken;
2> Er zijn mensen die beweert hebben dat er afspraken zijn gemaakt en de NMa dus getipt hebben;
3> Ze zijn gewoon de weg kwijt bij de NMa.
Over mogelijke oorzaak twee kan ik weinig zeggen, omdat ik simpelweg niet weet waarom de NMa met een onderzoek is begonnen. Optie drie hou ik maar even open en de eerste optie ga ik even toelichten.
Als er namelijk een probleem is in de operatormarkt, dan is dat – Oh Irony, I Love Thou – deels aan de NMa zelf te wijten. De NMa zelf had namelijk in kunnen grijpen in een conflict tussen Nozema en BP over sitesharing (= het medegebruik van zendmasten, zie ook dit artikel. Deze zaak is door Broadcast Partners ook bij de NMa aanhanging gemaakt en de kartelwaakhond heeft die zaak toen afgeraffeld.
Daarnaast is de marktconcentratie aan de hoge kant; het gros van de markt is in handen van twee bedrijven (detail: volgens de NMa zijn er maar twee operators. Ze tellen blijkbaar niet verder dan Nozema en Broadcast Partners. Lekker voor bedrijven als Antenne 3 en ProFMSolutions, die toch ook het een en ander met zendertjes en antennes doen). Aan die marktconcentratie hadden ze al lang wat kunnen doen; zorg gewoon dat er een eerlijk speelveld is. Zie dit stuk voor het recept voor eerlijke onderlinge concurrentie en een beschrijving van de huidige situatie. De ‘baas’ van de NMa, minister Brinkhorst, is hier overigens inmiddels al wel achter en gaat Nozema splitsen.
Dus prijsafspraken tussen Nozema en Broadcast Partners? Ik geloof er werkelijk helemaal niets van. En dus ga ik een weddenschap met u allen aan. Bent u het niet met mij eens? Ga gerust de discussie met mij aan. Bent u wat zekerder van uw zaak? Dan zetten we er een weddenschapje op. Vind de NMa geen bewijzen van verboden prijsafspraken, stuurt u mij een VVV bon van € 10. Worden er wel bewijzen gevonden en worden zowel Nozema als Broadcast Partners veroordeeld, stuur ik u een VVV bon van € 10 op. Elke andere uitkomst is een gelijkspel. Aanmelden kan door mij te mailen en in de mail duidelijk aan te geven dat u de weddenschap wel aan wil gaan EN waarom u het niet met mij eens bent. Vergeet niet uw adres te vermelden.
Have fun.
Groet’n,
Michiel van Diesen
P.S. Da NMa zou dit werk nog wel eens nuttig in kunnen zetten. Nu ze toch de met Nozema bezig zijn kunnen ze eens gaan kijken naar het vermeende misbruik van hun marktpositie. Wedden dat ze daar meer eer kunnen behalen dan met het najagen van niet bestaande prijsafspraken?