Weleens van Kung Pao FM gehoord? Nee? Kung Pao FM is een Amerikaans radiostation dat de beste Chinese classic hits uitzendt. Het station debuteerde op 31 maart dit jaar in Minnesota met dit unieke format nadat uit een groot marktonderzoek naar voren was gekomen dat de luisteraars massaal behoefte hadden aan Chinese muziek. En dus kondigde de general manager op vrijdagavond live in de uitzending de wijziging aan en gooide het station haar format compleet om.
Je zou het niet zeggen maar het format sloeg direct aan. Er waren enthousiaste bellers in de uitzending te horen die vertelden hoe geweldig ze het format vonden, en zelfs adverteerders spraken in speciale promo’s hun waardering uit. Op de website waren speciale gelukskoekjes te vinden en Kung Pao FM gebruikte slogans als: “Your favorite Chinese hits, served up hot & spicy” en mijn persoonlijke favoriet: “More Chinese hits, less English talk”.
Maar op maandagochtend kwam de general manager opnieuw live in de uitzending en vertelde dat hij de resultaten van het marktonderzoek ondersteboven had gelezen. De luisteraars bleken gewoon “classic hits” te willen en niet “Chinese classic hits” en dus werd het format met onmiddellijke ingang wéér omgegooid. In werkelijkheid had het station al een formatswijziging op stapel staan en bleek het gewoon om een promotiestunt en 1 april grap te gaan van het station KDOG. Op deze manier wilde KDOG extra publiciteit genereren voor de formatswijziging. Je moet er maar op komen.
Ik probeer me al een beetje voor te stellen hoe zoiets in Nederland zou klinken. Bijvoorbeeld als Yorin FM op die manier de wijziging naar Caz had gedaan. Maar eerlijk gezegd kan ik me dat maar heel moeilijk voorstellen. Radiostations houden namelijk niet van risico nemen en als je als stunt het hele weekend Chinese muziek uitzendt loop je nu eenmaal het risico dat er luisteraars weggaan. Bovendien kun je er zeker van zijn dat de hele radiowereld – typisch Nederlands – uitgebreid de tijd zal nemen om je eens flink af te zeiken. Vraag dat maar eens aan John de Mol.
KDOG genereerde er in ieder geval flink wat publiciteit mee en dat heeft ze ongetwijfeld ook flink wat luisteraars opgeleverd. Het was dan ook een sterke grap, een stukje entertainment en dat mis ik nogal eens op de radio. Radiostations spelen over het algemeen liever op safe en doen maar gewoon wat andere stations ook doen. Want als anderen het ook doen zal het wel werken, toch? Maar om echt succes te hebben zul je als radiostation af en toe eens wat risico moeten lopen en iets proberen wat je nog nooit eerder hebt gedaan. Maar tegenwoordig is het meeste dat in de verste verte ook maar een béétje risico inhoudt van de radio verbannen. Alles moet veilig met als resultaat dat het meeste entertainment ook is verdwenen. Als je wat kunt winnen hoef je alleen maar een woord te sms-en of ervoor te zorgen dat je de zoveelste beller bent. Radiostations geven nog wel regelmatig grote prijzen weg maar de manier waarop dat wordt gedaan is over het algemeen nogal fantasieloos.
Stel je toch eens voor dat een prijzenspel ook leuk is om naar te luisteren voor luisteraars die niet meedoen. Patrick Kicken van Radio Veronica had er op Nationale Secretaressedag ook voor kunnen kiezen om prijzen weg te geven aan de eerste secretaresse die het woord “typemachine” smste. Maar hij koos voor de Nederlandse kampioenschappen typemachine gooien en zorgde zo voor een stukje entertainment op de radio waardoor het voor iedereen leuk was om naar te luisteren. En dat zouden radiostations eens vaker moeten doen. Het lijkt wel alsof de showbusiness door de jaren heen van de radio is verdwenen. Elk station wil zoveel mogelijk op safe spelen maar loopt daardoor wel het risico niet opgemerkt te worden door de luisteraar. Dus zo safe is een veilig format nou ook weer niet.
Je valt niet op met veilige acties en zult dus af een toe eens wat risico moeten nemen om op te vallen. Stel je voor dat een Nederlands radiostation eens zo’n stunt uit zou halen en een heel weekend lang Chinese hits zou uitzenden, terwijl de luisteraars denken dat het allemaal serieus is. Ik weet zeker dat er heel veel kritiek zal komen en dat mensen uit de radio-industrie rijkelijk hun azijn over dit station zullen urineren. Maar waarschijnlijk zal een dergelijke stunt het station ook in één keer op de kaart zetten en enorm veel publiciteit genereren. En dat lijkt me wel een risico waard.