Gastcolumn Stefan Leur: De B-kant …

Ik lees altijd met groot plezier de columns van Patrick kicken. Deze man slaat bijna altijd de spijker op de kop met zijn radio onderwerpen. Maar Kicken vergeet alleen één ding: de B-DJ.

Gastcolumn Stefan Leur: De B-kant ... Want ook een landelijke A-DJ zapt op zijn/haar autoradio als ze ergens in Nederland rondcrossen. Wat zal er soms gelachen worden om “radiofoutjes” die een doorsnee luisteraar niet eens zal opvallen.

Het woordje regioDJ klinkt negatief, omdat hij/zij niet landelijk draait. Want landelijk op een radiozender draaien, tja dan heb je het gemaakt. Maar is dat wel zo?!

De “net niet DJ” staat onderaan de ladder en zal hard knokken voor een plekje omhoog. Hoe hoger op de DJ ladder, hoe saaier je show zal klinken. Meer regels. Meer coaches. Meer afleren dan bijleren. Ja! Inderdaad! Dit zijn dé woorden van een net niet DJ. De regioDJ, oftewel een B-DJ.

Toch is het niet verder komen op zo’n DJ ladder een zegen. Je kan altijd roepen “ja, 538 wou me wel …maar joh dan moet ik verhuizen naar Hilversum”

Het lijkt een lachertje wat regioDJ’s doen, maar dit zijn vaak nog de échte pioniers van de Nederlandse radio.

Deze jongens zitten tjokvol creatieve ideeën voor items en ze weten als geen ander wat muzikaal gezien leeft in HUN regio. Er wordt volop geëxperimenteerd met items en dat is radio! Elk radio-item heeft wel een houdbaarheidsdatum.

Een leuk voorbeeld is de gesproken berichten op de radio wat via WhatsApp is begonnen op de kleine commerciële radiostations in noorden/oosten van het land.
De audio appjes doen nu 5jaar later langzaam hun intrede in “het wilde westen” (Hilversum).

Om maar een voorbeeld te noemen. De regioDJ zaaien dus onbewust het gras voor hun “idolen” bij de grote mensen radio.

Een landelijke DJ maakt in principe elke dag strakke en foutloze radio. Een doorsnee luisteraar voelt wellicht dat de DJ waar ze naar luisteren boven hun staat. Hij is perfect, alles is top! Je hebt geen klik met hem. Zap! Doei DJ, doei station!

Het blijft gissen natuurlijk, maar stel dat je luistert naar een DJ die zich weleens verspreekt, waar weleens een nummer niet instart of er valt wat op de achtergrond enz enz …. Zou je dan niet denken “Hey die gast is net als mij”.

Niet alles loopt perfect, niemand kan alles goed doen. Met zo’n DJ heb je meteen een klik. Mits het niet elke dag een regelrechte puinhoop is of het een trucje van de DJ is om je te laten denken dat hij nét als jou is. Maar daar prikken luisteraars a la 2017 wel doorheen.

Sfeer in een radioshow zegt zoveel meer dan dat alles gladjes verloopt. Maar ook hoe een station omgaat met jou favoriete hits is best belangrijk!

Bijvoorbeeld toen radiostations Hollandse hits begonnen te draaien met gave vormgeving en goeie DJ’s. Toen voelde die doelgroep opeens dat ze erbij hoorden! Hun muziek gedraaid op een professioneel station! Wauw dat is gaaf.

Sommige DJ’s vinden muziek maar een lastige bijzaak. Maar juist een regioDJ kan een luisteraar helemaal meezuigen in zijn radioshow doormiddel van de muziek en het juiste vrolijke geklets. Een regioDJ heeft meestal 100% vrijheid qua items en muziek. Iets waar de landelijke A DJ’s jaloers op zouden kunnen zijn. Juist dat, maakt een regioDJ extra speciaal en creatief.

Ook hebben ze geen redactie of andere loopjongens, alles wordt alleen gedaan. Ze werken zich uit de naad en maken dus echt toffe radio. En dan. Dan opeens aan de slag in Hilversum. Dik salaris, redactie om je heen, veel regels wat je NIET meer mag.

Je werd aangenomen omdat je als regioDJ helemaal te gek was. Je bent uniek, anders en creatief. Maar dat is het eerste wat je weer moet afleren.

Geloof het of niet, maar er werken mensen achter de schermen bij de landelijke stations die dagelijks tekstjes schrijven en feitjes en andere dingen opzoeken die JIJ weer MOET vertellen op de radio omdat dat het gevoel van dat station weerspiegelt.

Je wordt alleen ingehuurd om je stem dus. Niet je sfeer waar je “bekend” mee geworden was.

Je stem is niet iets om op te geilen, je stem is het apparaat om mensen bij de radio te houden. De lijm tussen de muziek. Boeie…hoe je stem klinkt, er moet sfeer zijn/komen!!

Tegenwoordig is social media en alles wat erbij komt kijken ook heel belangrijk… Maar het slaat een beetje door. Kijk maar eens via webcams naar diverse radioDJ’s . Hun beroep lijkt te bestaan uit selfies maken, op hun eigen mobieltje pielen, zorgen dat kleertjes netjes zitten, op de foto met artiesten enz enz enz.

Radio is juist je mobiel wegleggen, koptelefoon op en meemaken wat je luisteraar ook hoort uit hun speakers. Ben/blijf erbij!

Maak je radio omdat je bekend wil worden? Kop op tv? Of het geld? Roem? Of is er een vonkje geweest toen je een andere radioDJ hoorde, en je dacht dat wil ik ook!

Passie dus voor radio en entertainen! Veel radioDJ’s van nu dachten op 19e jarige leeftijd: “Wat zullen we nu eens doen, oh! laten we radio gaan maken”

Dat is/blijft raar in mijn ogen. De echte radiomakers zijn al vroeg met muziek en apparatuur aan het klooien. Échte passie om mensen te vermaken met mooie muziek en gepaste praatjes voor vermaak. Dit gevoel kun je nooit uitleggen aan iemand die geen radioDJ is.

Maar hoe dan ook, een B-DJ wil altijd een A-DJ worden… Maar de mooiste tijd is de tijd dat je aan het pionieren was.

De tijd dat JIJ deed wat je in je kop had. Niet nadenken, doen! (Zonder grof te zijn of kwetsend uiteraard). Willen we allemaal niet weer gewoon plaatjesdraaier worden met playlist vrijheid en zonder items-rem?

Velen maken radio met de kop vol stomme radioregeltjes… Zijn die onbeschreven radioregeltjes niet uit de tijd? Wat zijn die radioregeltjes eigenlijk? Waarom houdt iedereen zich eraan?

Stefan Leur
RegioDJ bij Radio Continu

Erwin Peters graag geef ik het stokje door aan jou…..