Entertainmentmarkt met zeven procent gekrompen

De Nederlandse consument heeft in 2009 884 miljoen euro besteed aan de aanschaf van multimedia. Dat is een daling van zeven procent ten opzichte van 2008.

De Nederlandse consument heeft in 2009 in totaal 884 miljoen euro besteed aan de aanschaf van muziek, films, televisieseries en games. Dat is een daling van bijna zeven procent ten opzichte van 2008. De voornaamste reden is dat de verkoop van bioscoopfilms op dvd met bijna elf procent is gedaald. Dit blijkt uit de jaarcijfers van de Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers (NVPI), die donderdag gepubliceerd zijn.

Voor de filmbranche is deze daling zorgwekkend, aangezien de meeste bioscoopfilms voor bijna de helft van het terugverdienen afhankelijk zijn van de verkopen op dvd en Blu-ray. De opbrengsten van de verkoop van films op Blu-ray stegen met maar liefst 97,6 procent, maar dit was niet genoeg om de daling van de totale markt te stoppen.

De NVPI wil nu met de Nederlandse overheid strengere regelgeving betreffende bestrijding van het illegaal downloaden van films en het zogenaamde ‘filesharing’. Hierbij kan digitale informatie zoals computerprogramma’s en multimedia worden uitgewisseld tussen computergebruikers zonder dat daarvoor betaald hoeft te worden.

[Novum]