Programmaraad – 2003
Programmaraad 2003
Wat is een programmaraad ?
Programmaraad 2003
Het zal niemand zijn ontgaan: programmaraden staan nog steeds volop in de belangstelling. Programmaraden bepalen welke zenders op de kabel te zien zijn. Ze pretenderen de bevolking te vertegenwoordigen, maar is dat zo?
www.programmaraad.radio.nlDeze speciale pagina is ook te bereiken via
Op Bezoek Bij: Marktdag Kabelraden Noord-Brabant en Limburg.
17 mei 2003 is een kleine delegatie van Radio.NL op bezoek geweest bij de ‘marktdag’ van de gezamenlijke programmaraden in Noord-Brabant. Deze dagen zijn opgezet zodat leden van programmaraden zich kunnen (laten) informeren over de radio en TV zenders die graag op de kabel willen.
Deze presentatie was speciaal georganiseerd voor de programmaraden van Brabant Midden Noord, Brabant Oost, Brabant Midden Zuid, Brabant West en Limburg. Het gaat hier om in totaal 850.000 aansluitingen. De dag begon rond half elf, en om ongeveer twaalf uur konden de leden van de programmaraden, met afgeladen tassen, weer terug naar huis. Gezien de ophef rond de programmaraden hebben wij besloten een impressie van deze dag te publiceren. (foto 1 tot foto 10)
Radiostations protesteren tegen programmaraden !
Programmaraad 2003
Wat is u favoriete zender, en… zal die blijven bestaan?
Radiostations in Nederland kunnen via de ether en via de kabel uitzenden. Via de kabel uitzenden gaat tegenwoordig niet meer zo gemakkelijk als iedereen denkt. Radiostations hebben hier vaak een complete dagtaak aan om dit voor elkaar te krijgen. Elk radiostation heeft iemand speciaal daarvoor in dienst die dit moet regelen.
Kosten aan de kabelmaatschappijen
Radiostations die op de kabel willen moeten betalen aan de kabelmaatschappijen. Die vragen 5 euro cent per huishouden per jaar (volgens de Vecai overeenkomst). Een radiostation betaald dus 375.000 euro per jaar om landelijk op de kabel uit te zenden.
Maar voor het zover is moet een radiostation zichzelf eerst bewijzen voor men op de kabel mag uitzenden. Dit gebeurt bij de programmaraad.
Daarnaast zijn uitzonderingen, sommige (grote) radiostations hebben grote financiers achter zich staan en betalen veel meer geld, denk bijvoorbeeld aan 30 euro cent per huishouden per jaar. Omdat deze radiostations veel meer betalen zal de kabelexploitant ze altijd op de kabel zetten. Hierover hoeft de programmaraad dus niet te beslissen.
Wat is een programmaraad en wat moeten ze doen?
In Nederland bestaan 56 verschillende programmaraden. De meeste programmaraden hebben gemiddeld 15 leden. Iedere regio heeft een eigen programmaraad. Deze mensen moeten beslissen of een zender op de kabel mag of niet. Dus ze moeten ook beslissen wie er af moet, en dit gaat door middel van een simpel vragenrondje.
De Mediawet verplicht de kabelexploitant een vast aantal zenders door te geven. Dit zijn over het algemeen Radio 1, Radio 2, Radio 3, Radio 4, AM 747, VRT 1, Klara, of bijv. Donna en Studio Brussel, de lokale omroep en de regionale omroep. Dit noemt men het wettelijke basispakket. De programmaraden adviseren dus over de overige zenders. Zij moeten daarbij rekening houden met pluvormiteit, onderscheid en toegevoegde waarde.
Hoe functioneert een programmaraad ?
Na een groot onderzoek is gebleken dat de programmaraad totaal niet functioneert. Een programmaraad moet beslissen of een radiostation mag uitzenden op de kabel. Een programmaraad komt 1 tot 2 keer per jaar bijeen en radiostations worden dan uitgenodigd om te vertellen waarom ze graag op de kabel willen in die regio. Een programmaraad beslist dus vaak over de toekomst van een radiostation.
Vaak word er bij grote programmaraden een presentatiedag georganiseerd waar elk radiostation een kraampje krijgt en promotie materiaal kan uitstallen zoals folders, petjes, pennen, stikkers, cd’s etc, etc.
Op deze presentatiedag kunnen de radiostations zich voorstellen en persoonlijk een praatje maken met de programmaraadsleden. Hiervan hebben we enkele voorbeelden verzameld zodat men een idee krijgt wat een programmaraad weet. En hoe deze te werk gaat.
Voorbeeld 1.
Programmaraad: Kunt u mij vertellen wat voor muziek Radio 10FM draait?
Radiostation: U heeft het nog nooit naar ons geluisterd? Wij zitten al jaren bij u op de kabel.
Programmaraad: Oh, dat wist ik niet, is dat werkelijk waar, ik zal eens één keer luisteren.
Radiostation: U kent ons niet eens en U moet nu beslissen of wij op de kabel mogen blijven?
Voorbeeld 2.
Radiostation: Wij heten KinkFM en we willen graag op de kabel bij u in de gemeente.
Programmaraad: Sorry, maar we hebben al een radiostation met klassieke muziek, u maakt dus geen kans.
Voorbeeld 3.
Programmaraad: Heeft u geen promotie materiaal bij u, geen petjes, pennen of stikkers ?
Radiostation: Nee mevrouwtje, maar wel een mapje met veel informatie waarin we u informeren wat we op de radio brengen.
Programmaraad: Oh, mijn kinderen sparen namelijk stikkers. Ik denk niet dat u kans maakt op een kabel frequentie!
Voorbeeld 4.
Programmaraad: Oh ja, Radio Veronica wat leuk dat u hier bent… Heeft u een CD om weg te geven? Zo ja mag ik er drie voor mijn kleinkinderen, wat een leuke CD… U komt zeker bij ons op de kabel… Ik ga er zelf voor zorgen. Ehhe, wanneer komt uw nieuwe CD uit, want deze heb ik vorig jaar al gekregen. Als u op de kabel wilt komen… dient u ons toch een nieuwe CD te geven! Want deze heb ik al.
Voorbeeld 5.
Programmaraad: Geeft uw mij nou eens een goede reden waarom de kabelexploitant u radiostation zou moeten betalen als de kabelexploitant u op de kabel zet?
Radiostation: Sorry mevrouwtje, uw bent dus niet op de hoogte van u werkzaamheden hier. Wij betalen de kabelexploitant om op de kabel te komen, dit is 20 euro cent per huishouden per jaar.
Programmaraad: WAT, ZOVEEL, dus u krijgt niets, maar u betaalt aan de kabelmaatschappij?
Radiostation: Jazeker krijgen wij iets mevrouwtje, het eerste wat een radiostation van de kabelmaatschappij krijgt bij een aanvraag is een verklaring die wij als nieuw radiostation moeten ondertekenen. Hierin moeten wij verklaren dat wij geen geld vragen voor distributie.
Voorbeeld 6.
Radiostation: Dag mevrouwtje, fijn dat u bent gekomen, mag ik u vertellen wat wij uitzenden op Discovery?
Programmaraad: Dat hoeft niet, ik hou niet van hardrock muziek, daar luister ik niet naar.
Voorbeeld 7.
Programmaraad: Radio Noordzee moet maar van de kabel… ze draaien alleen maar Nederlandstalige muziek…Mijn dochter houdt meer van uw soort muziek… Radio 192 is toch een klassieke zender… Oh Ja … Golden Classics… Ja dat bedoel ik dus… klassiek maar dan in het Nederlands… Ik hou van onze eigen cultuur.
Voorbeeld 8.
Programmaraad: Uw zender is de beste, ik luister altijd naar SkyRadio maar ik stem toch niet op u want ik spaar pennen en u heeft geen pennen toch… Dat is jammer…
Voorbeeld 9.
Radiostation: U als kabelraad bent erg belangrijk voor ons. Want u beslist of Rebecca als regionaal commercieel radiostation bestaansrecht heeft of niet…
Programmaraad: oh ja, maar de kabel is toch niet belangrijk(?), ik heb overigens niet eens kabel… Ik heb een schotel.
Voorbeeld 10.
Radiostation: Veel fans van ons hebben een mail of een brief gestuurd om CityFM op de kabel te krijgen… Het zijn er zeker 400 geweest het afgelopen jaar.
Programmaraad: Ja dat weten wij, er wordt dagelijks gebeld om CityFM op de kabel te krijgen, maar de meeste stemmen gelden. Wij hebben gekozen voor echte Nederlandse cultuur, er komt een Franse zender op de kabel…
Conclusie
Op deze manier kunnen we nog veel voorbeelden geven. Verschillende radiostations gaven tientallen voorbeelden. De namen bij deze voorbeelden zijn overigens allemaal verzonnen. Uit deze voorbeelden die allemaal ECHT gebeurd zijn blijkt wel degelijk dat de luisteraars niet door de kabelraden serieus worden genomen, dat blijkt ook uit het volgende.
Een radiostation was aanwezig bij een openbare vergadering van een programmaraad. De programmaraadsleden wisten echt niet wie de aanbieders waren. De programmaraadsleden haalden telkens weer Radio Noordzee, Radio Nationaal, Radio 192 en Radio 10FM door elkaar.
Kortom, de leden van de kabelraad weten niets eens waar ze over praten. Men kijkt alleen maar naar zichzelf wat men leuk vind om te horen of wat gedistribueerd word. Hoe kan men dan oordelen hierover als men daar nog niet eens capabel voor is.
Ook over de TV aanbieders wist men niet veel. Vaak berusten de beoordelingen van de programmaraden op het thuis gebeuren. Kijkt kind of kleinkind vaak naar FOX, The Box of een andere tv-zender dan is er geen discussie mogelijk, deze zender moet dan blijven.
Waarom bestaan er eigenlijk programmaraden? [Radiowereld.NL]
Foto 1.
Programmaraad 2003
Op 18 mei 2003 was er een presentatie/marktdag bij Essent Kabelcom te Berkel Enschot in Brabant. De presentatie was speciaal georganiseerd voor de programmaraden van Brabant Midden Noord, Brabant Oost, Brabant Midden Zuid, Brabant West en Limburg.
Welkomswoord
De leden van de programmaraad werden rond 10.20 uur welkom geheten in “Restaurant De Duiventros” te Berkel Enschot onder het genot van een bakje koffie.
Op deze dag is het de bedoeling dat de programmaraadsleden zich laten informeren over en door de radio en tv stations. Programmaraadsleden moeten namelijk beslissen over 850.000 kabel aansluitingen.
De start van de Marktdag
Vanaf 11.00 uur konden de leden van de programmaraad in een speciale zaal praten met de radio en tv-stations die aanwezig waren op de marktdag. Elk radio en tv-station kreeg namelijk een of meerdere kraampjes toegewezen waar men de waren kon uitstallen (zonder prijskaartjes).
De lunch
Na twee uur lang te zijn geinformeerd door de mensen achter de kraampjes van radio en tv-stations vertrokken de 50 leden van de programmaraad.
Inclusief de volle tassen met pennen, potloden, stikkers, rugzakken, tassen, mokken, ’t shirts, fototoestellen, cd’s, videobanden, sleutelhangers, aanstekers, snoepjes, petjes en ook documentatiemappen vertrok men gezamelijk naar het restaurant om te genieten van een gratis lunch. Tijdens de lunch konden de programmaraadsleden met elkaar napraten over de presentatie van de stations. Overigens was de lunch erg lekker.
Einde
Na de lunch werden alle kraampjes van de radio en tv-stations weer afgebroken en trokken de programmaraadsleden zich terug in een aparte zaal waar men verder ging met overleggen.
Radio.NL was ook op deze dag aanwezig om te kijken hoe deze marktdag verliep en maakte er enkele foto’s van. Bij het betreden van het parkeerterrein van “Restaurant De Duiventros” was het meteen duidelijk waar we moesten zijn, aangezien Arrow Classic Rock en MTV duidelijk aanwezig waren. Op de volgende pagina’s (foto 2 tot foto 10) kunt u een indruk krijgen van deze marktdag.
Foto 3.
Programmaraad 2003
Foto 4.
Programmaraad 2003
Foto 5.
Programmaraad 2003
Alle foto’s spreken voor zich, maar bij de bovenste hoort een stukje uitleg.
Het betreft hier een actie foto waar een programmaraadslid aan haar twee vrouwelijke collega’s vraagt.
Willen jullie ook een ’t shirt? Hoeveel willen jullie er hebben? Dit gebeurde bij elk tafeltje waar promotie artikelen lagen. Programmaraadsleden gingen blij naar huis met tassen vol leuke spulletjes, waar ze ook voor gekomen waren.
Foto 6.
Programmaraad 2003
Foto 7.
Programmaraad 2003
Foto 8.
Programmaraad 2003
Foto 9.
Programmaraad 2003
Foto 10.
Programmaraad 2003
Tot slot nog even een kijkje in het restaurant.
Bekijk hier de overige reportages van: ‘Op bezoek bij:‘