Dat Serious Request plaatsvindt in Haarlem is voor de artiesten een ‘fantastische springplank’. “Alles gaat net even wat makkelijker”, zegt Joost Speelman.
Dat Serious Request dit jaar plaatsvindt in Haarlem is voor artiesten uit de stad een ‘fantastische springplank’. “Alles gaat net even wat makkelijker”, zegt Joost Speelman, die met zijn broer Daan en 3FM-dj Giel Beelen het initiatief nam voor Gitaarlem. Zondag wordt tijdens het benefietconcert Gitaarlem Gaat Vreemd al geld ingezameld voor de jaarlijkse actie van 3FM.
“Ik verwacht dat het gestructureerd aankloten wordt”, zegt Niels Geusebroek tegen Novum Nieuws over het benefietconcert. Geusebroek is een van de twaalf artiesten die voor Gitaarlem een nummer schreef met een speciaal voor het initiatief gemaakte gitaar. “De Speelmannen kennende is het heel vrijblijvend, maar wel georganiseerd. Ik denk dat het een leuke, ongedwongen avond wordt.”
Het idee voor Gitaarlem ontstond eind vorig jaar. “Wij zitten elke vrijdag bij Giel in de uitzending en in december bespraken we ideeën voor een nieuw item”, begint Speelman, die met zijn broer een cabaretduo vormt, zijn uitleg. “We trokken een flesje wijn open en het ging al snel over Serious Request.” Volgens Speelman kneep Beelen hem behoorlijk. “Hij zei: mijn kindje Serious Request komt naar mijn stad Haarlem. Ik schijt wel een beetje in m’n broek, Haarlem is geen studentenstad.”
Toen Daan Speelman ‘gitaarlem’ riep, viel het kwartje. “Ik weet nog dat Giel tegen onze bank stond te schoppen omdat hij het zo’n goed idee vond. Ik zet me al jaren in voor de muziekscène in Haarlem en kwam zo al snel op het idee van een reizende gitaar.”
Sinds begin dit jaar krijgt elke maand een artiest die uit Haarlem komt of in de stad woont de opdracht binnen een maand een nummer te componeren. De laatste vrijdag van de maand speelt de artiest het nummer live in de radioshow van Beelen. Die uitvoering wordt opgenomen en verschijnt op cd. “Het componeren was nog best lastig”, zegt Geusebroek, die in april aan de beurt was. “De gitaar is een ander type dan dat ik normaal gesproken speel. In de week voorafgaand aan ons optreden heb ik de blaren op m’n vingers gerepeteerd om de gitaar een beetje naar m’n hand te zetten.”
Naast Geusebroek werken ook onder anderen Alain Clark, Chef’Special en Jacqueline Govaert mee aan Gitaarlem. Ook zij zijn zondag in Bloemendaal van de partij. VanVelzen, die niet op het podium staat tijdens Gitaarlem Gaat Vreemd, is in december de laatste artiest die aan de slag gaat met de speciale gitaar. “Hij krijgt het als laatste wel moeilijk, want er liggen dan al heel veel goede nummers”, voorspelt Speelman. “Maar dat kan hij wel aan.” Ook Geusebroek wenst zijn collega alle succes. “Laat hem zichzelf maar lekker uitdagen, dat komt wel goed.”
Artiesten stonden volgens Speelman in de rij om mee te werken aan Gitaarlem. Ik heb er dit jaar zelfs al af moeten wijzen. We hebben nu eenmaal maar twaalf maanden.” De artiesten die nu buiten de boot vallen, komen volgens Speelman later aan de beurt. Hij wil ook als het Glazen Huis weer is vertrokken uit Haarlem door met Gitaarlem. “Het moet een soort productiehuisje worden waarmee we Haarlem op de kaart zetten als muziekstad.”
Hoeveel zondag wordt opgehaald voor Serious Request wordt nog niet bekendgemaakt. “We maken het totaalbedrag in een keer, in december bekend”, zegt Speelman. “Dat waren we eerst niet van plan, maar we willen geen scheve gezichten.” Naast de cd en het benefietconcert vinden onder de naam Gitaarlem nog allerhande initiatieven plaats voor Serious Request. Zo komen er nog meer bijzondere muziekavonden en wordt de speciale gitaar in december geveild.
Voorlopig heeft Speelman zijn handen nog vol aan Gitaarlem, waarvoor inmiddels een stichting is opgericht. “We zijn er met zes tot tien man heel druk mee bezig. Ikzelf ook, maar ik moet ook nog een nieuw theaterprogramma schrijven. Over twee weken starten de try-outs al.”
[NOVUM]