Het commerciële regionale radiostation Wild FM Hitradio gaat sinds kort weer op zoek naar kandidaten voor haar interne deejay-opleiding. De zender gaat echter dit keer niet op zoek via traditionele demo manieren als het zenden van ‘een 3 minuten demo op CD of in MP3’, maar door YouTube in te zetten.
De zender wil het zo laagdrempelig maken voor mogelijke nieuwe talenten. Tot op heden wordt bij de meeste zenders om een demo gevraagd met de beste presentaties van een deejay bij een lokale omroep of internetzender, maar volgens Wild FM is dat vissen in een beperkte vijver. Voor zover bekend heeft de zender een primeur met het specifiek inzetten van YouTube voor het spotten van nieuw radiotalent.
Dave Leusink, directeur/PD: “Je ziet al jaren dat jonge mensen bij deejays eerder denken aan een Fedde Le Grand of David Guetta, dan aan een radio-deejay. Maar als ze bij ons in de studio zijn, worden ze enorm enthousiast van het vak. Het radio maken op een zolderkamertje wordt nu eenmaal als nerderig gezien. Door nu te vragen om een demo op een wijze die beter aansluit op het mediagebruik van deze groep is de keus groter. Natuurlijk krijg je door het oplezen van slechts één zinnetje niet direct ‘een nieuwe Evers’ te pakken, maar je hoort al snel of er mogelijk meer inzit.”
Op de website van Wild FM staat hoe men precies te werk moet gaan om via YouTube een demo te zenden aan het station. [Radiowereld.NL]