De bestedingen voor televisiereclame (spots binnen de reclameblokken) zijn in het eerste kwartaal van 2010 licht gestegen. De netto omzet komt uit op 156 miljoen euro. In 2009 beliepen de bestedingen 154 miljoen euro. De stijging ligt in lijn van de verwachtingen volgens Spot, het Nederlandse kenniscentrum voor televisiereclame.
De ontwikkeling van de adverteerdersuitgaven volgen in het eerste kwartaal van 2010 nog het patroon van 2009.
Er is een flinke stijging te zien van reclamebestedingen voor dagelijkse consumptiegoederen, vooral voor produkten voor lichaamsverzorging.
Ook de detailhandel laat een verdere groei zien. De bestedingen van de financiële sector daarentegen dalen nog ten opzichte van het eerste kwartaal van het vorige jaar. Dit hangt ook samen met het wegvallen van de DSB Bank. Tevens wordt er budget ‘opgespaard’ voor het tweede kwartaal vanwege het WK Voetbal.
Het WK Voetbal in juni in Zuid Afrika is voor veel adverteerders een aantrekkelijk evenement om bij aan te sluiten met opvallende marketingactiviteiten. De eerste inhakers op televisie zijn op dit moment al zichtbaar. De verwachtingen voor het tweede kwartaal zijn dan ook positief. De markt signaleert een verdere opwaartse trend.
Paul van Niekerk, directeur SPOT: “Het herstel van de reclamebestedingen op televisie is nu duidelijk zichtbaar. Het vertrouwen in het medium is er. De gevolgen van de economische crisis spelen nog duidelijk een rol, maar de omkering is ingezet.” [Radiowereld.NL]