Nieuw luistercijfersrecord voor Amp Radio in L.A.

De hitzender 97.1 Amp Radio (KAMP) in Los Angeles lijkt de weg naar boven weer gevonden te hebben. Na een bliksemstart vorig jaar, moest het radiostation de laatste maanden van 2009 weer marktaandeel inleveren. Sinds begin dit jaar is het marktaandeel echter weer met bijna een procentpunt gestegen en staat het op 4,0%, een nieuw record.

Hoog en droog aan kop in Los Angeles blijft nog altijd de hitzender 102.7 KIIS FM. Volgens de luistercijfers over de maand maart van onderzoeksbureau Arbitron, was de grote concurrent van Amp goed voor 5,7% marktaandeel. Wekelijks stemmen er bijna 3,9 miljoen luisteraars af op KIIS.

Plek twee blijft in handen van de softpopzender KOST 103.5 met 4,7%, op de voet gevolgd door de oldieszender K-Earth 101 (KRTH) met 4,6%.

De talkzender KFI AM 640 weet de vierde plek net in handen te houden met 4,1% marktaandeel. Amp Radio volgt namelijk op 0,1 procentpunt met 4,0%. Het hoogste marktaandeel sinds de start van het station in februari 2009 en het hoogste marktaandeel van de 97.1 FM sinds de zomer van 1992, toen Howard Stern nog te horen was op voorloper KLSX. In februari van dit jaar bedroeg het marktaandeel van Amp overigens nog 3,5%. De smooth jazz zender 94 7 The Wave (KTWV) staat op plek zes met 3,5% marktaandeel.

In de ochtend staan Mark & Brian van de classic rockzender 95.5 KLOS nog steeds aan kop in de doelgroep 25 tot 54 jaar. Plek twee is voor Kevin & Bean van de rockzender 106.7 KROQ, gevolgd door Don Cheto van het Spaanstalige Que Buena 105.5 (KBUE) en Ryan Seacrest op KIIS.

New York City
Terwijl in Los Angeles de bovenste vier stations weinig spectaculaire verschuivingen vertoonden, is er in de Big Apple wel het nodige veranderd. Weliswaar staat de hoogste tree nog altijd de softpopzender 106.7 Lite FM (WLTW) met 7,7% marktaandeel, gevolgd door de oldieszender (W)CBS FM 101.1 met 5,7%, maar op plek drie staat nu Z100 (WHTZ). De hitzender, die vorige maand na 27 jaar afscheid nam van John Bell, zag het marktaandeel met 0,4 procentpunt stijgen naar 5,0%. Vorige maand stond Z100 nog op plek vier. Nu is op deze positie de classic rockzender Q104 3 (WAXQ) te vinden, die met 4,3% marktaandeel de top vijf binnenstormt. De laatste positie van de top vijf is nu in handen van de talkzender 77 WABC.

Z100, Q104 3 en WABC profiteerden vooral van het verlies van de twee nieuwszenders in New York City, die hierdoor de top vijf uitgedrukt werden. Newsradio WCBS 880 zag het marktaandeel met een vol procentpunt dalen en zakte hierdoor van de derde naar de zevende plek. 1010 WINS daalde van de vijfde naar de achtste plek.

De hitzender 92 3 Now FM (WXRK) wil het maar niet lukken om een grote sprong voorwaarts te maken en dit vast te houden. Het marktaandeel blijft schommelen, want terwijl vorige maand nog 0,4 procentpunt steeg, daalde het nu weer met 0,2 procentpunt naar 2,6%. Wel blijft Now aan de weg timmeren. Sinds begin deze maand is Perez Hilton met zijn eigen Fab 30 te horen in het weekend. Ook nieuw in het weekend is deejay Dre Boogs. Hij was eerder te horen op de hitzender Power 105.7 (KMCK) in Fayetteville, een plaats in de staat Arkansas.

Minderheden
Wat nog steeds een heet hangijzer blijft voor de luistercijfers, zijn de minderheden. Al sids de invoering van de elektronische luistercijfersmeting met de PPM doen stations gericht op de zwarte en Spaanstalige gemeenschap het minder goed dan volgens de dagboekmethode. Dit leidde in het verleden dan ook tot een flinke botsing tussen deze stations en Arbitron. Zelfs de procureurs-generaal van New York en New Jersey begonnen zich met de zaak te bemoeien. Begin 2009 leidde dit al tot een schikking tussen Arbitron en de twee procureurs-generaal. Nu heeft Arbitron ook een overeenkomst getroffen met de PPM Coalition, waarin grote Spaanstalige en urban radiostations vertegenwoordigd zijn.

Belangrijkste wijzigingen zijn dat er meer kandidaten geworven zullen worden in zwarte en Spaantalige wijken en dat de kandidaten geen vaste telefoonlijn meer hoeven te hebben. Hierdoor hoopt Arbitron ook meer jongeren te werven. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten