Netto radiobestedingen in 2009 gedaald met bijna 16%

De netto mediabestedingen zijn in 2009 met 12,4% gedaald tot ruim € 4,9 miljard. Onder invloed van de economische crisis hadden alle mediumtypen te maken met afnemende advertentie-inkomsten. Radio had duidelijk meer te lijden onder crisis en sloot 2009 af met een daling van bijna 16%. Alleen internet noteerde nog een kleine groei.

Als enige mediumtype zag internet de netto mediabestedingen toenemen: + 1,9%. De grootste daling van de netto mediabestedingen vond met 20,4% plaats bij de printmedia. De bestedingen aan dagbladen namen af met 24,4%. Vergeleken met de andere printmedia was de daling van 10,5% binnen h-a-h-bladen / nieuwsbladen relatief klein en in ieder geval onder het marktgemiddelde. De grootste daling vond plaats bij publiekstijdschriften met -25,7%. De netto mediabestedingen aan vak- en managementbladen namen af met 23,4%.

Radio en televisie
De netto mediabestedingen aan televisie daalden met 8,7%. Na de eerste drie kwartalen van 2009 waren de bestedingen bijna 12% lager, maar dankzij een relatief sterk laatste kwartaal kwamen de bestedingen uiteindelijk over heel 2009 gemeten 8,7% lager uit. In 2008 deed zich een tegengestelde ontwikkeling voor. Door een zeer slecht laatste kwartaal daalde de groei van ongeveer 5% in de eerste drie kwartalen uiteindelijk tot een plus van 0,5% over heel 2008.

Zoals eerder gemeld, sloot Radio 2009 af met een daling van bijna 16%. Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2009 dat Nielsen binnenkort publiceert. Voor het berekenen van de bestedingscijfers wordt jaarlijks een enquête uitgezet onder media-exploitanten in Nederland, waarin gevraagd wordt een opgave te doen van de netto advertentie-inkomsten over het afgelopen jaar. Om een zo compleet mogelijk beeld te geven van de markt wordt het basismateriaal daar waar nodig gewogen en geëxtrapoleerd. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten