In de WK-maand juni 2010 wist RTL Nederland een gezamenlijk zenderaandeel in de doelgroep 20 tot 49 jaar te bereiken van 26,1 procent. Bij de vorige twee grote voetbaltoernooien, het EK in 2008 en het WK in 2006, bedroeg dit percentage nog respectievelijk 21,4 procent en 20,9 procent, een flinke stijging dus van meer dan twintig procent.
RTL 4 en zeker RTL 7 zagen hun zenderaandelen in een WK/EK-maand helemaal sterk stijgen, en wel tussen de twintig en bijna zeventig procent. Bij de mannenzender van Nederland wist de WK-talkshow ‘VI Oranje’ gedurende de maand de kijkcijfers zelfs ruimschoots te verdubbelen.
RTL 4 kwam uit op een zenderaandeel in de doelgroep Boodschappers 20 tot 49 jaar van 14,2 procent, 29,1 procent en 21,4 procent hoger dan respectievelijk juni 2008 (EK) en juni 2006 (WK). Daarmee is RTL 4 veruit de grootste op WK-zender Nederland 1 na. De RTL Extra-uitzending ‘De Moeder Van Joran Spreekt’ trok 1,5 miljoen kijkers en ook ‘Wat Kiest Nederland: De Uitslagenavond’ op 9 juni scoorde bovengemiddeld.
De vaste vooravond deed het goed met mooie zenderaandelen voor ‘Editie NL’ (26,6 procent als hoogtepunt), ‘RTL Boulevard’ (31,7 procent), ‘RTL Nieuws’ (25,0 procent) en ‘GTST’ (21,4 procent). Veel kijkers stemden af op de WK-uitzending van ‘Ik Hou Van Holland’ (32,5 procent), evenals op ‘Help, M’n Man Heeft Een Hobby’ (28,2 procent en 1,3 miljoen kijkers), de Michael Jackson-film ‘This Is It’ (24,8 procent), Derek Ogilvie (25,5 procent) en ‘Dit Was Het Nieuws’ (24,9 procent). In de zomermaand juli gaan bij de familiezender de programma’s ‘Holland’s Got Talent’ en het dagelijkse ‘Ik Kom Bij Je Eten’ van start.
RTL 5 eindigt de maand op 6,1 procent zenderaandeel in de doelgroep 20 tot 34 jaar. De finale van ‘America’s Next Top Model’ op maandag 7 juni kwam met 18,6 procent zenderaandeel als best bekeken programma uit de bus en ook ‘Millionaire Matchmaker’ scoorde op dezelfde avond met 13,2 procent zenderaandeel erg goed. De films bij RTL 5 werden ook goed bekeken in juni. Op zondag 6 juni haalde de laatste uitzending van ‘The Phone’ een zenderaandeel van 10,1 procent en het medische programma op zondagavond, ‘Genante Lijven’, kwam uit op gemiddeld 11,9 procent.
Kwam mannenzender RTL 7 in juni 2008 (EK) op een zenderaandeel in de doelgroep Mannen 20 tot 49 jaar van 4,4 procent en in juni 2006 (WK) op 4,0 procent, afgelopen maand werd tegenover het WK 2010 6,7 procent neergezet. Een stijging dus van 52,3 en 67,5 procent. Dankzij ‘VI Oranje’ werden alle WK-wedstrijden op Nederland 1 goed opgevangen qua kijkcijfers. Sinds de start op 10 juni, groeide het voetbalpraatprogramma met de late night-uitzending van een zenderaandeel in de doelgroep van 7,2 procent naar 17,5 procent. In absolute aantallen steeg ‘VI Oranje’ van circa 230.000 kijkers naar het (voorlopige) record van 664.000 kijkers. Maar ook de F1-grand prix van Canada, de finale van ‘SEAT Mooiste Goals Ooit’, ‘Wie Wint Het FIFA WK Voetbal’ en films als ‘Daredevil’, ‘Rising Sun’, ‘Longest Day’ en ‘Behind Enemy Lines 2’ scoorden goed in juni.
RTL 8 behaalde in juni in de core doelgroep Vrouwen 20 tot 49 een zenderaandeel van 3,3 procent. Blijvend populair is ‘As The World Turns’ met gemiddeld 6,3 procent zenderaandeel. De films die het goed deden, zijn ‘Mothman Prophecies’, ‘Passionada’, ‘Elizabeth Smart Story’, ‘Perfect Romance’ en ‘Elizabeth’. [Radiowereld.NL]