De rechter heeft uitspraak gedaan in twee kort gedingen tegen telecommunicatiebedrijf Tele2 over haar reclamecampagne voor analoge kabeltelevisie. De kort gedingen waren aangespannen door Ziggo en UPC. De rechter concludeert dat er inderdaad sprake is van misleidende reclame en ongeoorloofd vergelijkende reclame.
Tele2 heeft op 27 juli 2010 een reclamecampagne gestart waarin zij kenbaar maakt dat ook zij (analoge) kabeltelevisie aan de consument aanbiedt. In geschil in beide gedingen was de vraag of de reclamecampagne misleidende en/of ongeoorloofde vergelijkende reclame bevat. Vergelijkende reclame is geoorloofd als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.
De rechter heeft Tele2 verboden nog te adverteren met de reclame-uitingen die in beide vonnissen zijn beoordeeld. Ook moet Tele2 gedurende veertien dagen een rectificatie plaatsen op de homepage van haar website, deze rectificatie eenmalig plaatsen in alle gedrukte media waarin zij de reclame-uitingen heeft geplaatst en de rectificatie eenmalig gedurende 30 seconden op of omstreeks 20.00 uur op alle televisiezenders vertonen, via welke zij de reclame-uitingen heeft gepubliceerd. [Radiowereld.NL]