Cue Creative Masterclass – 2007
Cuecreative 2007
Radio.NL bezoekt met regelmaat bedrijven uit de media. Dit keer geen radiostation maar een jinglebedrijf naar aanleiding van een wedstrijd tussen alle vormgevers van Nederland begin 2007.
Bezoekers van Radio.NL konden bij Cue Creative in Den Haag een masterclass (jingle productie) en een effecten library van F*Cue winnen.
Aanleiding was het 10 jarig bestaan van Cue Creative en de release van een effecten library, F*Cue.
In het voorjaar van 2007 werden alle vormgevers van Nederland opgeroepen alles uit de kast te halen met als hoofdprijs een masterclass jingle productie.
Eind juni was het dan zover, in aanwezigheid van ondermeer Chris Hartgers van Radio 538 en Mattie Valk van Q-Music vond in het pand van Cue de masterclass plaats. Reden genoeg voor een ‘op bezoek bij…’
Introductie
Cuecreative 2007
De avond begon met een ontvangst, langzaam druppelde iedereen binnen. Naast Chris en Mattie waren ook aanwezig het Radio.NL team, Niels de Koning (Cue Creative/BNN), Eelco Wijninga (Cue Creative) en de winnaar (uit de 117 aanmeldingen) van de Masterclass; Marco Hammersma uit Oud-Beijerland. Beluister hier een compilatie van alle inzendingen, met als laatste de winnaar.
Marco is 17 en werkt ondermeer voor enkele internet stations en houdt zich veel bezig met radio en radio-vormgeving. De library en de masterclass was dus goed op z’n plek. Tijdens een eerste ontmoeting werden wat ervaringen uitgewisseld, gegeten en gedronken. Iedereen kwam immers direct uit zijn werk, dus daar was wel wat behoefte aan.
Langzaam werd ook duidelijk waarom nou juist Marco de winnaar van de Masterclass is geworden. Met de aangeleverde F*Cue effecten had hij een compleet nieuwe compositie gebouwd. Naast het feit dat de library zich hier prima voor leent, was dit precies de insteek van de wedstrijd. Laat zien dat je creativiteit geen grenzen kent.
De Masterclass
Cuecreative 2007
Uiteindelijk werd het maar eens tijd om van de keuken richting de studio te verschuiven. De diepe gesprekken uit de keuken werden dan ook voortgezet achter de Pro Tools opstelling.
Bij aanvang van de avond werden al gelijk de nodige ervaringen uitgewisseld, nu ging het dan toch om het echte werk. Aan de hand van praktijk voorbeelden en zelf gemaakte en meegenomen fragmenten werd er verder gediscussieerd over persoonlijke voorkeuren, ervaringen en interesses.
Het leuke is dat iedereen een eigen visie heeft op het begrip vormgeving en dat iedere mening of ervaring wel leerzaam is. Ook de filosofie die ieder station er op na houdt, neem het verschil tussen Radio 538 en Q-Music, is interessant om te bestuderen.
Al met al werd het een gezellig freak avond, waar elke radionerd zich zou thuis voelen. Op sommige momenten bijzonder leerzaam, op andere momenten heel erg grappig.
Cue Creative
Cuecreative 2007
Gastlocatie van de avond is het gloednieuwe pand van Cue Creative. Net aan de rand van Den Haag, tussen Rijswijk, Leidschendam en Den Haag ingeklemd.
In september van dit jaar bestaat Cue Creative 10 jaar en dat is wel reden voor een klein feestje bij het bedrijf. In de afgelopen jaren heeft Cue gewerkt voor veel opdrachtgevers uit binnen- en buitenland (3FM, 538, ID&T in bijvoorbeeld Nederland).
Een team medewerkers is dagelijks bezig met audio- en video producties die te zien en te horen zijn op diverse media. Met name de komst van internet als medium heeft voor een Cue een belangrijke oorzaak gehad.
De werkplekken op de begane grond zijn zo ingedeeld dat alle medewerkers op elke werkplek kunnen werken. In de praktijk betekent dat, dat de vaste medewerkers een eigen plek hebben en dat de freelancers (die worden ingezet voor de verschillende werkzaamheden) op iedere plek kunnen inloggen en werken.
Op de eerste etage bevinden zich de keuken en de studio’s.
Video
Cuecreative 2007
Een grote opmars van de afgelopen twee jaar maakte de video (beeld) productie voor Cue Creative. Naast de bewerking van audio voor video (post productie) richt Cue zich ook op de combinatie van audio met de perfecte beelden.
Bij veel productie bedrijven is audio een ondergeschoven kindje. Bij dit bedrijf krijgt alles (zoals presentaties, commercials en leaders) evenveel aandacht, dat is één van de uitgangspunten van Cue.
Cue Creative is volledig ingericht met Apple Mac, zo ook in de video editing. Alles draait op Final Cut Pro en voor de effecten wordt er gebruik gemaakt van Motion Graphic Software.
Eind 2007 komt er een switch naar HD 16:9. Nu al worden er producties in 16:9 formaat aangeleverd, dan zal er alleen nog maar gewerkt worden in HD.
Cue werkt met een eigen DVCAM camera/eng set voor opname op lokatie. De cameramensen die worden ingezet zijn vaste freelance medewerkers van diverse landelijke en regionale omroepen.
De buren
Cuecreative 2007
Een grote locatie biedt ook mogelijkheden voor samenwerking. Omdat er altijd al goed contact is geweest met Dj Mark van Dale (ondermeer van SundaeFM) en Stephan Koot (voorheen RTL FM, nu Red Melon Design) hebben beide hun intrek genomen in de nieuwe locatie (begane grond).
Mark van Dale produceert hier samen met Erik de Koning (voorheen ID&T Radio) muziek voor commerciële geluidsdragers (cd’s en vinyl). En Red Mellon design is het nieuwe bedrijf van Stephan Koot.
Ook Cue Creative produceert muziek voor commerciële geluidsdragers, recentelijk heeft men getekend met Cloud 9 Music (onderdeel van Armada, waar Armin van Buuren mede-eigenaar van is). Dit najaar zullen er zeker 4 releases verschijnen bij Cloud 9.
Technische specificaties
Cuecreative 2007
Cue Creative is volledig ingericht met Apple. Van de studio desktop’s tot aan de Laptop’s van de medewerkers. Alles draait op een hoofdserver, een Linux machine. Hier krijgen opdrachtgevers een eigen stukje werkruimte, zodat men snel bestanden kan ontvangen en verzenden.
In de audio studio’s wordt er gewerkt met ondermeer Cubase en Pro Tools. Alle studio’s zijn op elkaar aangesloten, zodat er snel bestanden uitgewisseld kunnen worden.
Specificaties; Pro Tools en Final Cut Pro (software) sE en Neumann (microfoons), PSI en Funktion One (monitoring), Roland en Korg (synths), Argosy (meubels) en diverse randapparatuur.
Heel veel studio’s werken met alleen maar digitale oplossingen en virtuele instrumenten. Dat betekent dat alles plaatsvindt in de computer of in het digitale domein. Bij Cue gelooft men nog steeds in een combinatie van beide, het beste van de analoge classics in combinatie met het nieuwste op digitaal vlak.
De opname studio
Cuecreative 2007
De opname studio (control room) is zo ingericht dat er gewerkt kan worden aan lange sessies, met of zonder aanwezigheid van de opdrachtgever.
Vooral tijdens de productie van jingles worden de studio’s lang en intensief gebruikt. Een sessie met zangers duurt ongeveer 4 á 5 uur, laat staan de productie van de muziek voor de jingles en commercials. In ieder geval gebeurt alles in eigen studio en door eigen en of vaste componisten.
In deze studio vindt ook de wekelijkse pre-productie plaats van het 3FM/BNN radio programma Los!, gepresenteerd door Lucien Foort.
De live ruimte/spreekcel
Cuecreative 2007
Tussen de video editing en de audio control room in, zit de live ruimte. Oftewel de spreekcel. Hier is voldoende ruimte voor een groot koor of band aangezien dit meestal lange sessies zijn is dit lekker werken voor de zangers en zangeressen.