De afgelopen week werd duidelijk wat de, op dit moment alleen op papier bestaande, Veronica Omroep Organisatie van plan is in de nabije toekomst. Een ding is duidelijk Veronica gaat terug naar de basic. Radio wordt vooralsnog het speerpunt maar ook op tv gebied is men aan de weg aan het timmeren zo luidt het vanuit de organisatie zelf. De toekomst zal dit uiteindelijk moeten leren.
Laten we het houden op de radiotak. Veronica is druk bezig een geheel nieuw radiostation op te richten. Eind september moet deze op de meeste kabelnetten van Nederland te ontvangen zijn. De plannen voor de toekomst zijn dat voor zowel het nieuwe radiostation en voor het al bestaande Kink FM mee wordt geboden voor een etherfrequentie. Voor de nieuwe Veronica zender heeft men echt snode plannen gemaakt. Men wil gaan bieden op het top frequentiepakket van Nederland, namelijk de 100.7 Mhz van het huidige Sky Radio. Ik denk dat ze in de kantoren van Sky Radio zeer geschrokken zijn over deze Veronica plannen. Immers de algemene verwachting was dat Veronica zijn zinnen had gezet op het op het oog mindere frequentiepakket van radio 538. De reden waarvoor men deze veronderstelling had was dat Veronica dan direct de jonge luisteraars van radio 538 kon overnemen als een soort startkapitaal voor de nieuwe zender.
Nu men een andere strategie gekozen heeft kan men gaan filosoferen over waarom deze keuze is gemaakt. Natuurlijk zou het zo kunnen wezen dat men met die vele miljoenen welke men achter de hand heeft gewoon het beste van het beste wil hebben voor de nieuwe zender. Maar een ander veel verder denkende strategie zou kunnen wezen dat Veronica helemaal geen echte jongerenzender op wil gaan starten maar een zender voor de laten we het maar noemen ouderen jongeren segment. Immers een derde, na radio 538 en Yorin FM, jongerenstation is eigenlijk te veel voor de Nederlandse radiomarkt.
Laten we dat laatste eens uitleggen. Wat bedoel ik hiermee. En station gericht op de leeftijd 25 tot en met 40 jaar. Dat zijn de carrieremakers van dit moment en een doelgroep welke veel geld heeft uit te geven aan vooral de duurdere gebruiksproducten. En juist deze groep luisteraars vallen dit moment een beetje buiten de boot. Op sommige radiostations vindt men wel wat maar op geen een radiostation vindt men echt alles wat men zoekt. Het zijn eigenlijk een soort zwevende luisteraarsgroep welke is opgegroeid met het het radio Veronica uit de jaren 80. Om optimaal deze “nieuwe” doelgroep te kunnen aanspreken kiest men dus voor het top frequentiepakket bij een eventuele veiling.
Ik doe nu mijn ogen dicht en droom al van die mogelijke nieuwe Veronica variant. Ik hoor dan vele hits uit de jaren 80 en begin jaren 90 afgewisseld van met de echte muzikale hits van nu. Ik hoor echte dj’s zoals Adem Curry (nu toch al in het internetteam van Veronica gehaald), Jeroen van Inkel, Bart van Leeuwen, Leo van der Goot en ga zo maar door met al die oude jaren 80 Veronica dj’s. Ik weet dan ook wel dat dit een utopie is want Leo van der Goot zal nooit zijn RTL 4 stekkie verlaten, Bart van Leeuwen zal nooit zijn leidinggevende functie bij zijn huidige baas opgeven en Jeroen van Inkel heeft nog een doorlopend contract bij zijn huidige werkgever. Maar het geluid in mijn oren is zo lekker dat ik mijn ogen weer voor de realiteit sluit en geniet van al dit moois en denk: “Laat Veronica nu eens de eerste juiste beslissing van dit jaar nemen”.
Jarco Kriek
meastro@tvgmedia.nl.com