Zoeken
Sluit dit zoekvak.

De groeten van Ruud

We gaan terug naar een zomerse voorjaarsdag in 2002. Op de televisie staat RTL Z aan. De luncheditie gaat waarschijnlijk zijn derde herhaling in. Normaal staat deze als een soort van kamervulling aan waarneer ik thuis aan het werk ben. Plotseling zie ik één van de personen uit medialand welke mij het meest aanspreekt.. …. Ruud Hendriks.

Wat er dan wordt medegedeeld en waarover gepraat wordt verrast me tot aan het bot. Onze goed gefortuneerde Ruud heeft een jongensdroom gekocht. Een radiozender. En de naam van de radiozender verrast mij ook. Het noodlijdende Radio Nationaal wordt het nieuwe speeltje van Ruud. Al snel duidelijk wordt dat op de huidige basis geen dun gesneden onbelegd sneetje brood kan worden verdient aan Ruud zijn nieuwe aankoop. Nee er moeten zelfs dik belegde dik gesneden boterhammen van de lunchtafel van familie Hendriks worden bijgelegd om het hele circus draaiende te houden.

Dan ga je nadenken…. Is het gewoon het verwezenlijken van een droom voor Ruud of zit er wel degelijk een visie achter zoals we van hem de afgelopen jaren in diverse functies altijd gewend zijn. Natuurlijk was dit station voor een klein bedrag te koop. Heeft het met een buitenlandse zware AM zender een niet landelijk maar ook Europees bereik. En wat nog meer aanspreekt is dat bij een eventuele frequentieverdeling Radio Nationaal een hele goede kans maakt op een FM frequentie in Nederland.

Aan de andere, commerciële, kant is het zo dat de doelgroep van Radio Nationaal op het moment van overname nou net niet de kapitaalkrachtige is. Je kunt het gekscherend de Wibra, Zeeman en Schoenenreus doelgroep noemen. De leeftijd van de doelgroep is net even te hoog voor de kapitaalkrachtige middengroep met een leeftijd tussen 28 en 40 jaar. En doelgroep welke voor de volwassen advertentiemarkt een zeer belangrijke is.

Ruud heeft dat als radiodier door. De doelgroepzender is een goede aanvulling alleen moet de luisterdoelgroep een beetje naar beneden worden bijgesteld. Het imago van Nationale Piratenzender “clandestien” uitzendend uit het buitenland (oh wat doet me dat weer denken naar die mooie tijd van vlucht van Nederlandse piratenzenders naar het “vrije” België) moest er een beetje vanaf en met meer gerichter geselecteerde Nederlandse muziek aangevuld met procentueel meer oudere Engelstalige muziek moet de zender meer van iedereen worden.

31 juli 2002 stuurt Ruud de presentatoren de laan uit. Krokodillentranen van Marianne Weber die het heeft over het sterven weer een Nederlandstalige radiozender ten spijt. Maar Ruud heeft hier goed aan gedaan. De operationele kosten van de zender wordt hoognodig fors omlaag gebracht. De snor van Chiel ten spijt. Natuurlijk zal daarna even de luistercijfers naar beneden zakken. Dat is ingecalculeerd. Maar men kan naar de toekomst toe dat ietsjes jongere luisterpubliek op het gemak kunnen aantrekken en precies met het verkrijgen van een FM frequentie vruchten gaan plukken van het nieuwe zaaibeleid binnen Radio Nationaal.

Geen groetjes meer van Truus uit Zwolle aan de groenteboer op de hoek. Nee alleen non-stop klanken in nog steeds voor mij nog niet te pruimen AM geluid. Het verwijderen van de dj’s mag voor velen dan een zeer kwalijke zaak zijn maar er zit gedachte achter. De gedachte van Ruud. En daarom kan ik met gerust hart zeggen….. Het komt wel goed met Radio Nationaal. Want dit zijn de groeten Ruud……..

Jarco Kriek.