Zodra de verkiezingen in zicht zijn, doen alle partijen zoveel mogelijk hun best om in de gunst van de kiezer te komen. Uitgebreide campagnes met posters, slogans en veel partijleden die op tournee gaan door het land. Maar vooral veel beloftes. Elke partij heeft zo zijn eigen manier om de kiezer over de streep te halen, maar vaak hebben ze gemeen dat ze de kiezer het een en ander beloven.
In medialand is het de laatste tijd niet veel anders, zo valt me op. Deze week werd ik geconfronteerd met twee voorvallen die me onmiddellijk deden denken aan eerdere beloftes.
Allereerst was daar de campagne van RTL FM. Het was al verdacht stil rond deze nieuwe radiozender van de Holland Media Groep. Deze zendgemachtigde sleepte bij de verdeling van de etherfrequenties twee pakketten in de wacht. Een was er bestemd voor het al redelijk populaire station Yorin FM, dat zelfs als extra opsteker meekreeg dat het als enige commerciële zender haar originele frequentie mocht behouden. De tweede was voor RTL FM, een nieuwe zender in het familiegenre, die vervolgens overhaast uit de grond moest worden gestampt.
Al meteen kreeg ik (en met mij velen) de indruk dat er niet of nauwelijks gerekend was op toekenning van dit frequentiepakket aan HMG, zodat er ook kennelijk nog geen concrete plannen voor de invulling van de zender ter tafel lagen. Althans, zo lijkt het voor mij als buitenstaander. Beloftes waren er wel. RTL FM zou komen met een gepresenteerd programma, waarbij prominente Nederlanders een rol gingen spelen. Al snel deed het gerucht de ronde dat bijvoorbeeld Carlo en Irene er een radioshow zouden gaan presenteren. En ook andere coryfeeën werden genoemd.
Voorlopig blijven het slechts beloftes. Want uit de nu ingezette campagne blijkt niet dat er op korte termijn gepresenteerde programma’s te horen zullen zijn. De slogan luidt ‘het ritme van je dag’ en dat ritme blijkt voornamelijk te bestaan uit non-stop muziek. Ik citeer van de website: ,,RTL FM is officieel van start gegaan met een nieuwe programmering. Het format bestaat uit heerlijke non-stop muziek met in de ochtend- en middagspits nieuws-updates door de redactie van RTL Nieuws.”… Nou, prachtig hoor. Maar hadden we al niet zoiets?
En dan Radio Veronica. Deze zender is bij mij met stip (om maar eens een echte Veronicaterm te gebruiken) binnengekomen in mijn lijstje van favorieten op de radio. De beste 80’s en 90’s werden er beloofd. En die kregen we ook. Wat dat betreft dus niets te klagen. Zelfs de beste deejays uit de 80’s en 90’s werden teruggehaald naar de plek waar ze horen, namelijk op een kwaliteitszender met een landelijk bereik. Ik mag er graag naar luisteren. Het programma van Kas van Iersel bijvoorbeeld, is mijns inziens een zeer geduchte concurrent voor alle andere lunchshows geworden.
Maar hoe zat het ook alweer met die belofte? Ze hebben het frequentiepakket gekregen voor een zender die niet-recente muziek ten gehore brengt. Anders gezegd, een ‘gouwe-ouwe-zender’. Ik heb me op deze plek al eens eerder afgevraagd wat eigenlijk een ‘gouwe ouwe’ is, maar ik weet zeker dat het een plaat moet zijn die niet dit jaar is uitgebracht. Tot mijn stomme verbazing hoorde ik echter vrijdag aan het begin van de avond bij Rob van Someren in zijn programma een nummer voorbij komen dat we tot een van de meest recente hits van dit moment mogen rekenen.
Tsja, op zo’n moment komt er bij mij direct een angstig voorgevoel opzetten. Ik vraag me af of het Veronica zoals het nu is opgezet, zoals het bovendien mijns inziens uitstekend voorziet in een behoefte bij de doelgroep, niet heel snel zal terugglijden naar de zoveelste hitzender, die toevallig iets meer oudere platen draait dan de rest maar zich verder vrolijk nestelt in de eenheidsworst die we allemaal nu wel zo’n beetje kennen. Uiteraard zijn er de controlerende organen als het Commissariaat voor de Media die de naleving van de regels in het oog moet houden, maar toch.
Anders ligt het bij BNN. Deze zender, niet commercieel maar publiek, dreigde te verdwijnen. Getuige de nieuwe slogan ‘We zijn uit de shit, maar blijf lid’ mag worden geconcludeerd dat de omroep er een goede hoop op heeft dat het aantal leden nu voldoende is. De aansporing om lid te blijven is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat ook als alle tellingen plaats vinden er nog steeds voldoende mensen worden gevonden, zonder dat er tussentijds teveel mensen alsnog hebben afgehaakt. Wat betreft de programma’s in de toekomst is alles een beetje onduidelijk.
En da’s enerzijds zorgelijk, anderzijds ook wel handig gedaan. Immers, belofte maakt schuld. De campagne was erop gericht de bevolking te motiveren om lid te worden. Men kon zich baseren op het reeds bereikte. Echt nieuwe beloftes, zoals de politieke partijen die doen voordat de verkiezingen plaatsvinden, heeft de omroep niet gedaan. Je mag immers de tellingen van de leden bij de publieke omroepen best een beetje vergelijken met een verkiezing. Wie niet voldoende stemmen haalt, krijgt geen zetel in het omroepbestel. BNN valt straks niets te verwijten. Ze hebben immers niets beloofd.
Raimond Bos