Als de reclameposter niet al was uitgevonden, dan was hij in Amerika uitgevonden. Radio.NL richt zo af en toe zijn camera op Amerikaanse reclameposters. Een paar dagen geleden lieten we de reclameposter van WKYS zien, en vandaag is het de beurt aan de concurrent WPGC.
Het grote ding van WPGC is dat ze al jarenlang minstens 18 liedjes op rij draaien. Dat wil zeggen: zonder reclame ertussen. Dan lijkt een “40-minuten reclamevrije muziekmarathon” ineens op een ommetje de voordeur tot het hek van de voortuin. Op de inzet zie je de kleinere versie van de poster die binnen in de metrotreintjes hangt. Daarop adverteren ze ook nog met het feit dat je drie keer per dag $1000 kunt winnen.
WPGC is de grote broer van WKYS, want het station is één van de grote stations van Washington, DC. In het verleden was het zelfs het best beluisterde station van DC, al had het daar wel wat hulp voor nodig van de Washington Redskins, het waanzinnig populaire football team, door middel van de uitzendrechten van de wedstrijdverslagen. Helaas zijn ze die rechten al weer een tijdje kwijt aan de lokale variant van ESPN Radio, en nu is WPGC het tweede station in Washington, na WHUR. Over XXXESPN, zoals de lokale ESPN hier heet hebben we het nog wel eens in de toekomst.
Zoals bij de meeste Amerikaanse stations heeft de ‘callsign’ een betekenis. WPCG gebruikt hem niet meer maar ‘We’re Prince George’s County’ was toch mooi gevonden. Prince George’s County (met de bezittelijke ‘s) is grofweg de gemeente die de oostelijke helft van Washington beslaat. ‘Where People Get Cash’ is nog wel van toepassing. Drie keer per dag zelfs!
Over het precieze format van WPGC zijn de geleerden het niet eens. Ze noemen het zelf Rhythmic Contemporary Hits, maar er zijn ook mensen die het gewoon Mainstream Urban noemen. Zonder gekheid hoor ik nauwelijks een verschil met het ‘Urban Contemporary’ format van WKYS. In mijn oren klinkt WPGC was smoother, maar dat kan komen omdat ze er zo af en toe een echte soul classic tussendoor gooien, of omdat de DJ’s gewoon wat smoother zijn.
De programmering:
Maandag t/m donderdag:
06-10 uur: Donnie Simpson.
10-14 uur: Michel Wright
14-18 uur: Tigger
(met tussen 17&17h30 The 5 O’Clock Traffic Jam van DJ Quicksilva & DJ Rico)
18-22 uur: Home Team: Rane and DJ Flexx
(met om 21h The 9 O’Clock Mix van DJ Book en om 21h30 GoGo 95 met DJ Rico)
22-2 uur: Lovetalk and Slow Jams met Justine Love, ook bekend als de ‘Sexpert’
02-06 uur: Geen vaste DJ.
Op vrijdag kapt het Home Team er om 21 uur mee om plaats te maken voor Club 95 met weer DJ Quicksilva & DJ Rico.
Donnie Simpson en Big Tigger zijn ook bekend van BET: Black Entertainment Television, een tv kanaal dat zich richt op de Afrikaans Amerikaanse burger, zoals zwarten zich politiek correct laten noemen in de VS. Simpson is zo’n beetje de Frits Spits van de zwarte DJ’s en Big Tigger kom je ook overal tegen in de Amerikaanse zwarte media, met als summum een bijrolletje in een clipje van kinderpornograaf R.Kelly. Tigger heeft verder nog wat gesyndiceerde shows in het weekend.
Meeluisteren kan via de CBS Radio player.
Een laatste detail dat je nauwelijks tot niet kunt zien op de foto’s. WPGC is onderdeel van CBS Radio dat weer onderdeel is van het grote VIACOM, dat ook in reclameborden doet. Ook dit bord waarop de reclame voor WPGC hangt. Het grappig is echter dat bij de poster van WKYS, die letterlijk aan de overkant van het perron hangt, geen VIACOM onder de poster staat, maar CBS……
Vriendelijke groet,
Jasper
Uw Vliegende Radiowereldreporter
Oude columns over radio in de VS:
Op bezoek bij WCBE
Column 51 over het publieke nieuwsradio in de VS WCBE
Column 52 over NPR
Column 53 over WCBE
Column 92 a over commerciële nieuwsradio in de VS
Column 92 b over commerciële nieuwsradio in de VS
Column 92 c over commerciële nieuwsradio in de VS
Column 92 d over commerciële nieuwsradio in de VS