Reclameposters: Boeing (103)

Als de reclameposter niet al was uitgevonden, dan was hij in Amerika uitgevonden. Radio.NL richt zo af en toe zijn camera op Amerikaanse reclameposters. Vandaag een voorbeeld dat laat zien hoe belangrijk de locatie van je reclameposter is als je een nichemarkt bediend waarin miljarden omgaan.

Nee, dit is geen geintje. Dit is een doodserieuze reclame voor een vliegend tankstation. Niet echt een product dat je in de supermarkt vindt. Ook niet een product dat een grote doelgroep heeft. Zeker geen makkelijk gevalletje 20-35. Maar wel een product waarvan de producent ontzettend precies weet waar zijn huidige en potentieel toekomstige afnemer zitten. Sterker nog, Boeing weet exact welke metro en buslijnen de werknemers van de afnemer naar het werk nemen.

Het Pentagon heeft namelijk een enorm busstation en een metrohalte waar twee lijnen langskomen. Dat mag trouwens ook wel, want het Pentagon is sinds 9/11 (ooggetuigeverslag, podcast) weer het grootste kantoorgebouw van de VS: Er werken zo’n 25.000 man. Aangezien de snelweg naar het Pentagon plaats biedt aan zo’n 15 km dagelijkse file annex extra parkeerruimte, is het geen slechte gok van Boeing om aan te nemen dat een paar van de stafleden die beslissingen nemen over welke leverancier de vliegtuigtankers mag leveren per metro naar hun werk gaan.

En dus koopt Boeing met enige regelmaat alle reclameruimte op in een metrotreinstel om die paar belangrijke beslissers er even aan te herinneren dat Boeing in ieder geval jaren prima vliegtuigtankers levert. Gezien de beperkte parkeerruimte bij het Pentagon, en de oorlogen die Amerika aan het voeren is, staan die tankers natuurlijk nooit bij het Pentagon geparkeerd. De boodschap is duidelijk: ‘Raise the standard. Lower the risk – Verhoog de standaard, verlaag het risico’, ‘The KC-767 tanker. The world’s most capable, most efficient most deployable tanker – De KC 767: ‘s werelds meest bekwame, efficiente en inzetbare tankvliegtuig’. Op een andere poster stond nog: ‘This is the mission. This the tanker. The KC-767 advanced – Dit is de missie. Dit is het tankvliegtuig’. Het ding is dus gewoon een aangepaste 767 dus. Wie heeft er niet in gevlogen?

Afgezien van normale reclamedoeleinden heeft Boeing nog een extra reden om het Pentagon gunstig te stemmen. Een paar jaar geleden heeft het Pentagon 74 van die tankdingessen via een huurkoop constructie geleased. Tien jaar huur betalen en dan een optie op de koop, waarbij het Pentagon op ieder moment het contract kon opzeggen. Lijkt gunstig. Maar iedereen met gezond verstand weet dat huurkoop duurkoop is. En jawel, het zaakje stonk. Het viel namelijk op dat de onderhandeldame van het Pentagon vlak na het tekenen van de deal overstapte naar een bijzonder goed betaalde functie bij Boeing. De deal werd nog ff snel nagerekend en de huurprijs bleek belachelijk overdreven. CEO Boeing weg. Dame weg. Contract per direct opgezegd en een miljard boete. Zo.

Nadeel is wel dat Boeing echt de enige is die fatsoenlijke vliegende tankstations kan leveren, dus blijven het Pentagon en Boeing tot mekaar veroordeeld. En dan kan zo’n reclamecampagnetje van een paar duizend dollar per treinstel er wel vanaf om goodwill te kweken.

Boeing is overigens niet de enige die adverteert in het Pentagon. Ik ben ook wel eens een poster tegengekomen met daarop Marine One, de helikopter van de president. Het onderschrift was: ‘We fly the president. We can’t think of a better recommendation.’ Tikje arrogant, maar wel waar.

Vriendelijke groet,

Jasper
Uw Vliegende Radiowereld,
letterlijk van onder het Pentagon.