Wat vliegt de tijd toch, zei de oude discjockey tegen de piraat om de hoek. Alweer 10 jaar aan de slag bij voor mij nog steeds het gaafste radiomerk om voor te werken: Radio Veronica!
Voor ik het wist mocht ik op gesprek komen, want ze zochten toevallig een vervanger voor Rob van Someren in het weekend, die op zijn beurt weer Jeroen van Inkel verving in de weekprogrammering tijdens de zomermaanden.
Eerste uitzending
De eerste uitzending bij Veronica zal ik niet gauw meer vergeten. Ik had toen als sidekick de legendarische Ron Bisschop, die om sfeertechnische redenen een aantal vrouwen had uitgenodigd om de uitzending bij te wonen op zaterdagmiddag. Zoals zo vaak met gasten toonde één van hun zich totaal ongeïnteresseerd in wat er zich op de radio of in de studio afspeelde. Werkelijk de hele show zat ze Veronica magazine te lezen.
Gelukkig zorgde Ron on-air voor de nodige bijdragen, zoals zoveel radiomakers kunnen beamen is een show-met-sidekick een stuk makkelijker dan solo, dus ik kon me makkelijk in de wedstrijd spelen tijdens deze vervangingsronde.
Weekend
Vrij snel erna kon ik de uren van Van Someren voor vast overnemen in het weekend van 15 tot 18u en op vrijdagavond van 19 tot 22u. Jeroen ging de ochtend doen na het vertrek van Adam Curry, Rob de plek in de middag.
Ochtendshow
Toen Jeroen naar Q Music vertrok werd ik gevraagd de ochtendshow te doen. Wat een kans! Met veel enthousiasme begon ik eraan en heb het uiteindelijk 3 jaar volgehouden. Maar een ochtendshow vereist een ijzeren discipline, je kunt er eigenlijk geen dingen naast doen als drive in shows, spotjes inspreken of een tv station voice-overen. En al helemaal niet tot 01.00 uur achter je pc zitten. Als jonge god van 32 dacht ik het allemaal wel even te doen, zonder al te veel slaap. Dat gaat je opbreken!
Gelukkig schoof de laatste 1,5 jaar ‘Kicken Wordt Wakker!’ Jan Paparazzi aan, waarmee ik echt een hele lollige tijd heb meegemaakt. Wat een energie en vrolijkheid heeft die man! De ideale sidekick.
Radio 538
Toen de ochtendshow voor me stopte werd ik benaderd door 538 om daar de nacht te gaan doen. Rick van Velthuysen had daar iets heel moois neergezet met ‘Midden in de Nacht Rick’ en aangezien hij op het punt stond naar Radio Veronica te vertrekken zochten ze daar een opvolger. In de tussentijd hadden ze bij Veronica 22.00 – 02.00 uur voor me bedacht, maar dat leek me nog zwaarder dan een ochtendshow. Je moet de hele dag je plasje ophouden, energie bewaren om ’s avonds te knallen. Na overleg mocht ik 19.00 – 22.00 uur gaan doen, 4x per week. En hits knallen bij TMF Hitradio, een nieuw station van de Sky Radio Group. Rick ging de ochtendshow doen én zijn weekendprogramma’s, 7 dagen per week, de workaholic 🙂
Robert Jensen
Na dik 2 jaar de avond gedaan te hebben en de Hitradio Top 30 werd er een opvolger gezocht voor Ferry Maat, tussen 13.00 en 16.00 uur. Dat leek me een te gekke shift, hoog marktaandeel en veel respons. In oktober 2010 begon ik aan deze klus. In de tussentijd werd Robert Jensen gelanceerd in de ochtend. Helaas bleek laatstgenoemde niet echt aan te slaan bij het Veronica publiek en werd ik in januari 2011 gevraagd om toch weer de ochtendshow te gaan doen.
IJdelheid is mij ook niet onbekend, dus ik zag dit als een nieuwe kans me te profileren. Maar een stemmetje in mijn achterhoofd zei wel ‘pas je wel op, de vorige keer in de ochtend heeft je ook helemaal leeggezogen qua energie.’. Daarom had ik de afspraak dat ik het drie maanden ging proberen als overbrugging en mocht het niet lukken dan kon ik weer terug naar m’n plek in de middag tussen 13.00 en 16.00 . Helaas bleek die drie maanden in de ochtend zelfs teveel gevraagd van m’n lichaam, want in mei 2011 kreeg ik ineens ontzettende hoofdpijn en een luide piep in m’n oren. Conclusie van de huisarts: burn-out. Die piep is overigens nooit meer weggegaan 🙁 Maar daar hebben wel meer jocks last van.
Burn-out
Na 4 maanden thuisgezeten te hebben met alleen maar stripboeken en boeken over Oosterse filosofie begon ik in oktober 2011 opnieuw voorzichtig met radioshows op Veronica. Eerst een nachtje ‘voicetracken’, toen de vrijdagavond live erbij en uiteindelijk de zaterdag en zondagochtend 09.00 – 12.00 live, de Weekend Hotline. Bellen met luisteraars, altijd leuk. Ik bleek het allemaal nog steeds leuk te vinden en redelijk onder de knie te hebben.
Radio maken is net als voetballen, je moet wedstrijdritme opbouwen en hoe meer je het doet hoe lekkerder het weer gaat, dus ik begon ook voor iedereen in te vallen. Werkelijk elke shift heb ik wel vervangen en daar knap je als jock wel van op 🙂
Giel Beelen
Maar die 4 maanden thuiszitten hebben me wel wat geleerd: het draait niet om jou bij de radio. Hoe groot je ego ook is, iedereen is inwisselbaar en je zit er maar om 1 reden: de luisteraar, niet jezelf. Dit had ik wel al vaker gelezen in al die radioboeken uit Amerika, maar voordat je dát zelf doorhebt als radiomaker ben je wel wat jaartjes verder.. Die boeken heb ik overigens stiekem verkocht aan Giel Beelen, ergens op een obscure parkeerplaats langs de A1.
In de tussentijd was er bij Radio Veronica ook een wisseling van de wacht, Niels Hoogland werd de nieuwe programmadirecteur en ondanks dat ik altijd heel goed contact met Uunco had zag ik dit als een kans om me ‘opnieuw in de wedstrijd te vechten.’ Ik baalde er stiekem nog steeds van dat ik 13.00 – 16.00 uur had laten varen om weer de ochtendshow te gaan proberen.
13.00 – 16.00 uur
Gelukkig heb ik van Niels en Radio Veronica opnieuw de mogelijkheid gekregen om dit tijdvak te vullen, nu sinds november 2013. Dit tijdstip leent zich uitstekend om weer wat meer te jocken in plaats van de personality uit te hangen. Lekker strak, back tot back intro’s en ramps volpraten! En het station en alle speciale akties te verkopen. Rob Stenders heeft me dat ooit verweten, dat ik te veel het station zat te verkopen, maar als je dat niet wilt of kunt moet je niet bij een commercieel station gaan werken. Stenders kan dit vanuit eigen ervaring ook onderschrijven 😉
Een andere collega, Arlo van Sluis, zei ooit dat het niet alleen maar gaat om wat je zegt op de radio maar vooral hoe de woorden geladen zijn. En daar zou hij wel eens groot gelijk in kunnen hebben! Probeer dan ook altijd relaxed de studio in te komen, vrolijk / positief en energiek te klinken. Luisteraars krijgen al genoeg negativiteit op zich af, in het verkeer, op kantoor of op school. Laten wij als Radio Veronica nou die positieve rots in de branding zijn waar je terecht kunt als je je problemen even wil vergeten en wil genieten!
Ik zou de komende 10 jaar wel wat meer jonge jocks onder m’n hoede willen nemen en de opgedane ervaring delen. Ik loop ook nog steeds rond met het idee om een boek over radio te schrijven. Niet zoals Jeroen, Rob, Gerard, Michael en alle anderen met een romantisch verhaal, maar puur praktische informatie over hoe bijv. met een beller om te gaan, de muziek te verkopen etc. Stiekem deel ik deze kennis al samen met een Vlaamse radiovriend via Radiotip.be.
Muziekmix
Wat ik zo leuk vind bij Veronica is de eenduidige muziekmix, we vallen luisteraars niet lastig met nummers waar het maar de vraag van is of het ooit een hit wordt. Ook de speciale hitlijsten vind ik te gek om te doen, je merkt aan de respons dat onze luisteraars het ook te gek vinden!
Verder ben ik druk met de merknaam Patrick KIcken (want zo zie ik het toch) te laden met humor en creativiteit. Dingen waarmee je free publicity scoort zoals de Michael Jacksonstraat, Sinterklaas wie kent ‘m niet terug in de Top 40 etc. Was in 1998 de eerste in Nederland met een funsite, nu probeer ik regelmatig een viral te scoren met plaatjes over de actualiteit die ik rondstuur via een eigen Whatsapp account.
Vind ook dat je dat anno 2014 verplicht bent aan het radiostation waar je werkt, zelf aan extra naamsbekendheid werken. Zorgen dat mensen je naam ergens van kennen. Ook al moet je daarvoor je hele cd collectie weggeven aan een luisteraar, zoals tijdens Kicken’s Muziekmarathon. Overigens wilde ik dit jaar m’n auto weggeven aan een luisteraar, waarop Niels Hoogland vroeg of ik ook bereid was bereid was een nier af te staan.
3FM
Ik zit nog steeds goed op m’n plek bij Radio Veronica. Het fijne is dat iedereen in het deejayteam elkaar waardeert en respecteert en er weinig onderlinge concurrentie is. Kan me zo voorstellen dat bij stations met veel nieuw talent er een ander sfeertje hangt. Ook mis ik het draaien van onbekende artiesten niet. Bij 3FM moest ik wel eens iets instarten waar ik van wist dat het nooit de Top 40 zou halen. Had dan iets te maken met een afspraak met een platenmaatschappij. Dan dacht ik ‘voor wie zit ik hier nu radio te maken?’. Dan start ik liever nog een keer Kings of Leon in of Angels van Robbie Williams, dan weet je intuïtief zeker dat op heel veel plekken Radio Veronica keihard aangaat en er luidkeels meegezongen wordt!
Het deejay-vak is heel anders dan toen ik bijna 20 jaar geleden bij 3FM begon. Je kiest inderdaad niet meer je eigen muziek, maar da’s maar goed ook. Hoe gaaf is het, dat we door onderzoek nu precies weten welke nummers het populairst zijn? Bij een drive-in show ga je ook geen vage shit lopen draaien, want dan loopt de dansvloer leeg en de mensen naar buiten. Weg sfeer, weg omzet. Dat we bij de radio niet zien hoeveel mensen er wegzappen is wat dat betreft een handicap. Dan zouden we véél voorzichtiger zijn met lange, zinloze talks of vage muziek. In de toekomst zullen we met nieuwe distributievormen het luistergedrag gedetailleerder kunnen zien, ben benieuwd wie er dan nog 5 minuten kaal een BN’er gaat bellen 🙂
Format
Gelukkig is dat bij Radio Veronica allemaal niet aan de hand. Het format is strak, wel doordacht en duidelijk. Wij jocks moeten ons ook realiseren dat we radio heel anders beleven dan de gemiddelde luisteraar, die een uurtje luistert. Hij of zij wil in dat uurtje vermaakt worden en gewoon goede muziek horen! Het maakt hem of haar niks uit of die artiest 2 uur geleden ook al gedraaid is. Sterker nog: van wat je lekker vindt wil je veel toch? Wat dat betreft past het commerciële jasje me nog altijd het best.
Genoeg voor nu! Op naar nog meer luisteraars voor Radio Veronica. Met de terugkeer van Jeroen en nieuwe innovatieve vormen van radiodistributie denk ik dat we op de goede weg zijn om het marktaandeel te vergroten.
Patrick Kicken
Lees meer columns