Geen frequentie schaarste

In verschillende Europese landen wordt druk gewerkt aan de hervorming van de frequentiebanden om de komst van digitale broadcasting voor te bereiden. De angst voor frequentieschaarste en niet voldoende zendruimte is een van de grootste angsten die als een zwarte deken over Europa heen hangt.

Jean-Marc Chaduc, manager bij Agence Nationale des Fréquences, beargumenteert dat er van frequentieschaarste helemaal geen sprake is. Er wordt bijvoorbeeld bijna overal in Europa gewerkt aan een nieuwe invulling van de frequentie banden III, IV en V om plaats te maken voor DAB en DVB-T. En vooral als de uitzendingen van analoge televisie gestaakt worden, komt er weer heel veel capaciteit vrij. Ook voor UMTS zijn er nog steeds kanalen beschikbaar en uitbreiding zit zelfs al in de planning.

Maar wat moet je met al dit moois, volgens Chaduc. De regulerende organen staan meer dan open voor zinnige invullingen; zelfs als zo’n invulling een convergerende beweging vertoont en hiervoor zowel het broadcast- én het mobiele netwerken nodig blijken te hebben. Toch is het niet aan de regulators om te verzinnen wat er aan de eindgebruikers aangeboden moet worden. In de echte wereld ligt men bijna nooit wakker van de laatste technologische innovaties. Die zijn er meer dan genoeg. Waar het wel om gaat, zijn de simpele en praktische ideeën voor nieuwe diensten en applicaties. Van die dingen waar de eindgebruiker iets aan heeft.

Van frequentieschaarste is dan wel geen sprake, maar de industrie moet volgens Chaduc wel met business initiatieven komen. Op dit moment zijn er nog steeds geen echte convergerende projecten, waarbij telco’s, broadcasters én content providers samen een ‘nieuwe’ diensten in de markt brengen. Het commerciële werkveld moet zelf met initiatieven komen, en daarmee richting geven aan de ontwikkeling van een strategie voor de komende tien tot twintig jaar, die verder kan worden uitgewerkt op de regionale conferenties in 2004 en 2006. Als we langer wachten, kan het wel eens te laat zijn, aldus Chaduc, maar op dit moment is de scope van de markt nog veel te onduidelijk. Dus het lijkt er op dat er door de regulators in 2004 een conferentie wordt gehouden, zonder dat de markt partijen zelf weten wat ze nu eigenlijk willen.

De schaarste moet eerder gezocht worden in een gebrek aan concrete business ideeën, aldus Chaduc. De primaire vraag die in het kader van convergerende mogelijkheden door de industrie nu beantwoord moet worden, is in wat voor een digitaal Europa wij de komende tien tot twintig jaar willen leven. In Nederland heeft db Europe een aantal creatieve business concepten op de plank liggen waarmee Nederland de beschikbare DAB frequenties met interessante content kan vullen. Daarbij Nederland op de kaart zettend als de meest innoverende kennisindustrie van Europa. [Catalyst/Radio.nl]