Luisteraars kunnen in de nabije toekomst veel meer informatie via hun radio krijgen, zoals over de uitgezonden muziek, het internationale, landelijke en regionale weerbericht, files en andere verkeersgegevens.
Minister Brinkhorst (Economische Zaken) breekt een lans voor de invoering van digitale radio in ons land. Dat zijn radio’s met een superhoge ontvangstkwaliteit en een scala aan mogelijkheden van zogeheten datadienstverlening. Hierdoor krijgen consumenten veel meer keuzemogelijkheden voor radioprogramma’s en uiteenlopende datadiensten.
De landelijke publieke omroep is op bescheiden schaal dit jaar al begonnen met digitale radio. Brinkhorst gaat nu ook de commerciële omroepen de mogelijkheid bieden digitaal uit te zenden door nieuwe frequenties ter beschikking te stellen.
Daartoe zet de D66-bewindsman dit najaar een regeling op voor de verdeling van de frequenties, het aantal vergunningen en bijbehorende voorschriften en voorwaarden waaraan een aanvrager moet voldoen. Tegelijkertijd zal de minister ook voorstellen doen voor het afbouwen van de huidige analoge radio met FM-frequenties. Volgens hem volgt Nederland daarmee de ontwikkeling in de Europese Unie (EU) waarin is afgesproken de analoge FM-frequenties stapsgewijs te vervangen door digitale frequenties. Brinkhorst rekent erop dat uiterlijk vóór de zomer van 2005 alle nieuwe digitale radiofrequenties zijn toegekend. Een veiling waarbij het puur om de geboden bedragen gaat en veel minder op kwaliteit wordt gelet, ziet Brinkhorst niet zitten. De minister wil de aanbiedingen in ieder geval op inhoud gaan toetsen. De kwaliteitseisen moeten nog nader worden uitgewerkt.
De nieuwe techniek biedt in tegenstelling tot het ’gedrang’ op de FM de kans dat verschillende stations via één frequentie kunnen worden uitgezonden. Voor de luisteraars geeft dat volgens Brinkhorst alleen maar voordelen. Via de digitale techniek kunnen luisteraars eenvoudig het gewenste station selecteren zodat het ’gedoe’ met het zoeken naar FM-zenders van de baan is. Eind dit jaar al moet digitale radio voor ongeveer 70 procent van de bevolking te ontvangen zijn, aldus Brinkhorst. Dat zal nog voornamelijk in de randstad zijn maar volgend jaar moet de dekkingsgraad volledig zijn.
Rendement
Belangrijk streven van Brinkhorst is ook dat de omroepen die digitale radio aanvragen serieuze kansen krijgen om hiermee rendement te halen. Digitale radio’s zijn echter nog niet wijd verbreid in ons land en hierdoor is het voor stations lastig om aan reclame-inkomsten te komen. Daarom is Brinkhorst druk in gesprek met programmaaanbieders, netwerkoperators, omroepen, distributeurs en leveranciers van apparatuur om de digitale radio in de Nederlandse winkels te krijgen. Op bescheiden schaal zijn deze overigens al te koop bij een aantal elektronicaketens. In andere EU-landen, waar de digitale radio in opmars is, kost een draagbare digitale radio nu zo’n honderd euro, terwijl een digitale autoradio en een hifi-tuner ongeveer drie keer zo duur zijn. [Telegraaf]