Search
Close this search box.

VK: Grote verdeeldheid over toekomst DAB

In het Verenigd Koninkrijk is grote verdeeldheid ontstaan in de radiowereld over de toekomst van Digital Audio Broadcasting (DAB). Enkele grote commerciële radiogroepen weigeren de nieuwe promotiecampagne voor DAB te ondersteunen, zolang er geen zicht is op verbetering van het huidige DAB-netwerk. De BBC draait de spotjes wel op zijn radiostations.

VK: Grote verdeeldheid over toekomst DAB Met kerst worden traditiegetrouw de meeste DAB-ontvangers verkocht in het Verenigd Koninkrijk. Omdat een dergelijke ontvanger al vanaf 30 euro te koop is, geven veel mensen dit als kerstcadeau. Vandaar dat de radio-industrie ieder jaar met een grootschalige reclamecampagne komt ter promotie van DAB. Dit jaar is het motto ‘Digital Radio, more to love’. Hoe meer mensen overstappen naar DAB of een andere vorm van digitaal radio luisteren, des te sneller komt de Britse overheid met een afschakeldatum voor de analoge FM- en AM-frequenties.

Pas als het aandeel van digitale radio 50% is, dan wil de overheid een datum vaststellen voor de afschakeling. Momenteel neemt digitaal luisteren bijna 25% van de totale radioluistertijd in en zijn er ongeveer 18,3 miljoen DAB-ontvangers in omloop.

Dit jaar had de radio-industrie gehoopt dat er een recordaantal aan DAB-ontvangers verkocht zouden gaan worden, maar dit pakt waarschijnlijk iets anders uit. In de radiowereld is namelijk grote verdeeldheid ontstaan over de toekomst van DAB. Grote radiogroepen als Global Radio (Heart, Gold, Classic FM en Capital FM), GMG Radio (Smooth Radio en Real Radio) en UKRD (diverse lokale stations) weigeren om de nieuwe promotiecampagne voor digitale radio te ondersteunen.

De reden hiervoor is dat het nog zeer onduidelijk is of er op korte termijn een verbetering van het huidige DAB-netwerk komt. Met name de dekking van de vele lokale multiplexen laat nog veel te wensen over. In diverse gebieden is geen dekking of is de dekking onvoldoende.

Het huidige financiële klimaat is voor commerciële radiogroepen nog te slecht om te investeren in verbetering van de netwerken. Daar komt bij dat de BBC de komende jaren waarschijnlijk maar weinig zal investeren in verbeteringen van de DAB-netwerken. Onlangs sloot de Beeb namelijk een nieuwe overeenkomst met de overheid over de financiering van de omroep voor de komende jaren. Hierbij is afgesproken dat het kijk- en luistergeld de komende jaren niet zal stijgen, waardoor de Britse omroep bijna 170 miljoen euro misloopt.

In tegenstelling tot de BBC weigeren Global, GMG en UKRD de luisteraars op te roepen om een digitale radio aan te schaffen, terwijl niet eens zeker is dat ze er iets mee kunnen ontvangen. Een opvallende wending, aangezien de grote commerciële radiogroepen, met uitzondering van UKRD, eerder dit jaar nog meededen aan de actie ‘Radio Amnesty’,  waarbij luisteraars opgeroepen werden om hun analoge radio in te ruilen voor een digitale.

UKRD heeft de BBC zelfs opnieuw een brief gestuurd, waarin het oproept om te stoppen met het misleiden van de luisteraars. Daarnaast overweegt het te komen met een tegenactie. Onder het mom van ‘A DAB radio may be for Christmas but might not be for life’ wil UKRD de luisteraars wijzen op het feit dat DAB niet overal beschikbaar is.

De komende maanden gaan de BBC, de commerciële radiogroepen en de overheid overigens om tafel zitten om de toekomst van DAB te bespreken. Verwacht dat er pas in maart 2011 meer duidelijkheid komt. [RS/Radio.NL]