In vergelijk tot andere Europese landen kent Nederland de snelste start van digitale radio DAB+. Gerekend vanaf het moment van lancering betreft 6,2 procent van de verkochte radioproducten een DAB+radio. In vergelijking met de lancering de eerste twee jaar in Duitsland (5,2 procent) en Engeland (4,8 procent) is Nederland koploper.
Vorige maand meldde Radio.NL al dat de verkoop van DAB+radio’s in de lift zit. De eerste drie maanden van dit jaar werden er 20.000 DAB+radio’s verkocht. Ter vergelijking: In heel 2014 waren dit er 52.000.
Ook zijn inmiddels cijfers vanuit de automobielindustrie bekend. De eerste vijf maanden van dit jaar verschenen ruim 16.000 nieuwe auto’s met een DAB+radio aan boord op de Nederlandse wegen. Dit is 10% van het totale aantal nieuw verkochte auto’s.
De cijfers staan in schril contrast met de berichten van de nieuwsdiensten van de NOS en RTL, die DAB+ eerder dit jaar nog als flop afserveerden. Uit onderzoek van Radio.NL bleek toen al dat de start in Nederland lang zo slecht nog niet is.
Jan Westerhof, voorzitter Stuurgroep Digital Radio NL: “De samenwerking tussen publieke en commerciële omroepen, overheid, fabrikanten, retailers en auto-industrie en een breed scala aan belanghebbenden blijkt goed te werken. De introductie van DAB+ digitale radio kost tijd. We hechten enorm aan commitment van alle partijen om de ingeslagen weg voort te zetten en ook in Nederland, net als in andere landen binnen Europa, met elkaar toe te werken aan de afschakeling van de FM.” [Radiowereld.NL]