De publieke en commerciële radiostations organiseren opnieuw “De week van de digitale radio.” Van 2 tot en met 6 oktober besteden de radiostations uitgebreid aandacht aan DAB+. Alle deelnemende stations geven die week weer DAB+radio’s weg. De actieweek wordt voor de vierde keer gehouden.
Als allerlaatste analoge communicatiemiddel gaat de radio nu eindelijk digitaal. Via DAB+ zijn inmiddels alle landelijke en regionale radiostations in het grootste gedeelte van Nederland te ontvangen.
DAB+ wordt één van de digitale opvolgers van FM. Het voordeel van DAB+ is dat het gratis uit de lucht te halen is, net als FM.
Voor ontvangst van deze stations via DAB+ is een nieuwe radio nodig, die inmiddels via internet en de (grotere) elektronicawinkels.
Het aantal verkochte DAB+radio groeit nog gestaag. In maart van dit jaar werd gemeld dat de teller in Nederland op 581.000 stond.
Week van de digitale radio
Net als voorgaande jaren organiseren de radiostations weer “De week van de digitale radio.” Vanaf maandag 2 oktober wordt gedurende vijf dagen aandacht besteed aan radio via DAB+ door de publieke en commerciële radiostations.
Hoe de stations aan deze week invulling gaan geven aan deze week verschilt per zender. De meeste radiostations zullen DAB+radio’s weggeven. Zo geven Slam en 100% NL in elk programma een DAB+ radio weg en geeft Sky Radio er elke dag één weg middels een prijsvraag op haar website. NPO Radio 5 stuurt opnieuw haar “DAB+ Brigade” op pad.
Op de Facebook-pagina van Digital Radio NL maken deelnemers elke dag kans om hun auto te digitaliseren met een DAB+ en Bluetooth-adapter ter waarde van bijna 200 euro.
Promotie
Naast de week van de digitale radio wordt DAB+ het hele jaar door gepromoot middels spotjes op radio en tv. Afgelopen zomer werden er twee nieuwe tv-commercials gelanceerd. Daarnaast zijn ook de radiospotjes in een nieuw jasje gestoken waarbij Leo van der Goot als voice-over is ingeruild voor Jeroen Kijk in de Vegte. [Radiowereld.NL]