Zoek
Sluit dit zoekvak.

Vlaanderen: Akkoord over uitrol DAB+

Voor de implementatie van DAB+ in Vlaanderen is vrijdag een belangrijke stap gezet. De VRT, Qmusic, Joe, Nostalgie, netwerkoperator Norkring en de overheid hebben een zogenaamd “memorandum of understanding” ondertekend over de verdere uitrol van digitale etherradio.

De samenwerking zorgt ervoor dat alle partijen de schouders zetten onder de digitalisering van de ether en radio in het bijzonder. Het gaat hierbij om eenvormige communicatie, branding, promotie, contacten met de industrie en openheid naar andere radiozenders op DAB+.

Veel Europese landen voeren momenteel een hervorming van het radiolandschap naar digitale radio door. Ook in Vlaanderen heeft Mediaminister Gatz al een tijdspad naar digitale radio voor publieke en commerciële landelijke zenders uitgestippeld. Vanaf uiterlijk 1 september 2018 moeten alle landelijke radiostations overal in Vlaanderen digitaal, via DAB+, te beluisteren zijn. De zenders van de VRT en Qmusic en Joe zitten al op DAB+. Nostalgie zal uiterlijk vanaf september digitaal uitzenden.

Momenteel is Norkring al druk bezig haar DAB+netwerk uit te breiden.

Later gaan ook de nieuwe commerciële netwerkradio’s via DAB+ uitzenden. Ook komt er extra capaciteit beschikbaar. Hoe meer kanalen digitaal worden uitgezonden, des te meer luisteraars het de moeite zullen vinden om digitaal naar de radio te luisteren.

 “Andere landen waar de uitrol van DAB+ al verder gevorderd is, leerden ons dat de overstap naar digitale radio gepaard moet gaan met een goede samenwerking en een doordacht stappenplan,” aldus de Vlaamse minister van Media Sven Gatz.

Het wettelijk kader is er al. Om tot een volledige industriële consensus te komen, is er ook overeenstemming nodig tussen de hoofdrolspelers: de landelijke zenders, de netwerkoperator en de Vlaamse overheid. Vervolgens kan dan de consumentenapparatuur worden aangepakt, wordt er gepraat met de autoconstructeurs om voor een wijder verspreide DAB+ ontvangst op autoradio’s te zorgen en tenslotte volgt er dit najaar een communicatiecampagne.” [Radiowereld.NL]