De Nederlandse publieke Omroep (NPO) en de Vereniging voor Commerciële Radio (VCR) zijn blij met de verplichting om alle nieuwe auto’s standaard te voorzien van DAB+. Binnen twee jaar moet elke nieuwe auto die in Europa op de weg verschijnt DAB+ kunnen ontvangen.
De verplichting wordt geregeld in de Europese elektronische communicatiecode (eecc) die eind vorig jaar van kracht is geworden.
Beleidsmakers, omroepen en autofabrikanten geven vrijdagavond op de Autosalon in Brussel de aftrap voor de eccc. De EU-lidstaten hebben twee jaar de tijd om de code in nationale wetgeving om te zetten.
In Nederland zijn sinds 2014 ruim 1 miljoen DAB+ radio’s verkocht. Van de nieuw verkochte auto’s in 2018 reed 38% met een standaard DAB+ autoradio de garage uit. Zowel de NPO als de commerciële landelijke radiostations hebben sterk landelijk dekkende netwerken uitgerold. DAB+ biedt luisteraars voordelen als meer zenderkeuze in de ether en digitale geluidskwaliteit.
Jurre Bosman, voorzitter Stuurgroep Digital Radio Nederland en directeur audio NPO:
“DAB+ is stevig gevestigd in Europa en deze maatregel zorgt ervoor dat meer automobilisten spoedig de voordelen van digitale etherradio kunnen ervaren: meer keuze en digitale geluidskwaliteit. Vooruitlopend op de omzetting van deze Europese code in Nederlandse wetgeving is het van belang dat autofabrikanten en importeurs ervoor zorgen dat DAB+ zo snel mogelijk standaard of in elk optiepakket wordt meegeleverd.”
Menno Koningsberger, ceo Talpa Radio en voorzitter VCR: “Deze wet is een stevig signaal: DAB+ in Europa is ‘here to stay’!”
Jos de Groot, directeur Digitale Economie van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat: “Alles in de samenleving digitaliseert. Ook de radio doet dat. Europa heeft besloten dat alle nieuwe auto’s binnen twee jaar voorzien moeten zijn van een digitale radio. Dat vind ik een hele goede stap.” [Radiowereld.NL]