Zoek
Sluit dit zoekvak.

Frankrijk CSA maakt indeling landelijke DAB+-netwerken bekend

De Franse mediaregulator CSA heeft de indeling van de twee landelijke DAB+-netwerken bekendgemaakt. Bekend was al welke stations er uit mochten gaan zenden via digitale etherradio, maar nu is ook bekend via welk netwerk.

Frankrijk CSA maakt indeling landelijke DAB+-netwerken bekend In maart werd bekend dat in totaal 18 commerciële radiostations, waaronder alle grote bekende netwerken, en de zes publieke stations van Radio France capaciteit krijgen om landelijk op DAB+ uit te zenden.

Daarmee is een einde gekomen aan de jarenlange blokkade van DAB+ door de grote Franse radiogroepen.

Door DAB+ zijn alle grote radiostations in de toekomst overal in de grote steden en op de Franse Autoroutes tussen de steden zonder storingen te ontvangen. Op FM hebben de meeste stations al goede dekking in de steden, maar op de snelwegen tussen de steden laat de ontvangst regelmatig te wensen over.

2 Netwerken
Er komen nu twee landelijke DAB+-netten in Frankrijk, aangeduid als ‘Metropolitain 1’ (of M1) en ‘Metropolitain 2’ (of M2). In tegenstelling tot Nederland wordt in Frankrijk niet in het hele land op hetzelfde kanaal uitgezonden. Dit heeft alles te maken met internationale rechten en inzet van de kanalen in het Buitenland.

Eerder deze maand hebben alle partijen hun vergunning gekregen voor de landelijke uitzendingen op DAB+, waarmee ook de indeling van de twee netwerken bekend zijn geworden.

Op Metropolitain 1 gaan de stations van de NRJ-Group (NRJ, Cherie FM, Nostalgie, Rire et Chansons), de M8-Group (RTL, RTL2, Fun Radio), Skyrock, Air Zen, Latina, M Radio en Radio Classique uitzenden. Op Metropolitain 2 moeten Radio France (France Inter, France Info, France Culture, France Musique, Fip, Mouv), Lagardère (Europe 1, Virgin Radio, RFM) en NextRadioTV (BFM Business, BFM Radio, RMC) de ruimte gaan delen.

Uitrol start eerste kwartaal 2020
Partijen hebben nu twee maanden de tijd om een samenwerkingsverband te sluiten, een zenderexploitant te kiezen en een uitrolplan op te stellen. In het eerste kwartaal van 2020 gaan de eerste zenders dan de lucht in.

Bij de start moet al gelijk 20% van de autoroutes en 20% van de grootstedelijke regio’s gedekt zijn. Twee jaar later moet 50% van de Autoroutes (A) gedekt zijn. Bovendien moet dan ook 20% van de nationale wegen (N) in de administratieve regio Bretagne en 20% van de tertiaire wegen (T) op Corsica voorzien zijn van dekking.

Vier jaar na de start moet de dekking op de A-wegen al 70% bedragen, en 50% op de N-wegen in Bretagne en de T-wegen op Corsica. Twee jaar later moet 90% van de A-routes gedekt zijn, 70% van de N-wegen in Bretagne en de T-wegen op Corsica, alsmede 60% van de grootstedelijke regio’s.

Tenslotte moet na acht jaar de dekking van de N-wegen in Bretagne en de T-wegen op Corsica zijn uitgebouwd naar 80%, alsmede 75% van de grootstedelijke regio’s. [Radiowereld.NL]