De publieke en commerciële radiostations organiseren opnieuw “De week van de digitale radio.” Van maandag 8 tot en met vrijdag 12 juli besteden de radiostations uitgebreid aandacht aan DAB+. De actieweek wordt voor de zesde keer gehouden.
Radio gaat digitaal
Als allerlaatste analoge communicatiemiddel gaat de radio nu eindelijk digitaal. Via DAB+ zijn inmiddels alle landelijke en regionale radiostations in het grootste gedeelte van Nederland te ontvangen.
DAB+ wordt gezien als de digitale opvolger van FM. Het voordeel van DAB+ is dat het gratis uit de lucht te halen is, net als FM. Voor ontvangst van deze stations via DAB+ is een nieuwe radio nodig, die inmiddels via internet en in de (grotere) elektronicawinkels te koop zijn.
Het aantal verkochte DAB+ radio’s groeit nog steeds gestaag. Het aantal verkochte DAB+radio’s in Nederland is inmiddels de 1,3 miljoen gepasseerd. Het percentage nieuwe auto’s dat standaard met DAB+ aan boord op de weg verscheen steeg naar 40%. De komende jaren zal dit percentage fors toenemen, want autofabrikanten zijn verplicht om vanaf 2021 alle nieuwe auto’s in de Europese Unie standaard te leveren met DAB+.
Week van de digitale radio
Net als voorgaande jaren organiseren de radiostations weer “De week van de digitale radio.” In tegenstelling tot vorig jaar vindt de actieweek niet in juni plaats, maar in juli. Vanaf maandag 8 juli wordt gedurende vijf dagen aandacht besteed aan radio via DAB+ door de publieke en commerciële radiostations.
Hoe de stations aan deze week invulling gaan geven aan deze week verschilt per zender. De meeste radiostations zullen weer DAB+radio’s weg gaan geven.
Op de Facebook-pagina van Digital Radio NL, een samenwerkingsverband tussen de radiostations die uitzenden op DAB+ en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, maken deelnemers elke dag kans op een DAB+ radio ter waarde van bijna 80 euro. Daarnaast maakt de weekwinnaar kans om zijn/haar auto te digitaliseren met een DAB+ en Bluetooth-adapter ter waarde van bijna 200 euro.
Het nieuwe geluid van radio
Begin juni is Digital Radio NL met een nieuwe promotiecampagne gestart. Middels commercials op radio en tv wordt DAB+ nu in de markt gezet als ‘het nieuwe geluid van radio.’ [Radiowereld.NL]