Ook het afgelopen jaar is DAB+ flink gegroeid in Vlaanderen. Ongeveer 38% van het totale radioluistervolume is nu digitaal, waarvan 17% voor rekening van DAB+ komt. Dit blijkt uit cijfers die maandagochtend bekend zijn gemaakt tijdens de start van De Week van de Digitale Radio.
Voor de derde keer slaan Vlaamse commerciële en publieke radiostations de handen ineen om digitale radio te promoten tijdens de speciale Week van de Digitale Radio, die tot en met vrijdag duurt.
In opdracht van de Vlaamse overheid deed onderzoeksbureau Ipsos ook dit jaar weer onderzoek naar de stad van zaken rondom (digitaal) radioluisteren in Vlaanderen.
Ongeveer 38% van het totale radioluistervolume is nu digitaal (via DAB+, internet of digitale TV). Vorig jaar was dat nog 26%. Vooral luisteren via DAB+ zit daarbij in de lift: 17% van het totaal luistervolume verloopt nu via DAB+, wat bijna een verdubbeling is ten opzichte van vorig jaar.
Het publiek in Vlaanderen raakt steeds meer vertrouwd met DAB+. Meer dan de helft van de Vlamingen (53% vs 39% in 2019) weet ondertussen wat DAB+ is en die spontane kennis stijgt binnen alle leeftijdsgroepen (12 jaar tot 55+). Ook luisteren naar de radio via het internet groeit van 12% naar 14%, met een grotere groei bij een jonger publiek (12-24 jarigen), terwijl luisteren via digitale TV stabiel blijft op 6%.
Ondertussen zijn er in België al ruim 1.250.000 toestellen verkocht die DAB+ kunnen ontvangen, zo blijkt uit gegevens van GfK. Ook in de auto blijft DAB+ groeien, momenteel is volgens JATO Dynamics 59% van de nieuw verkochte wagens uitgerust met DAB+. Vanaf begin volgend jaar moeten alle nieuwe auto’s in Europa standaard DAB+ aan boord hebben.
Van de Vlamingen geeft 24% aan inmiddels een DAB+-radio te hebben. Een jaar geleden was dit nog slechts 12%. [Radiowereld.NL]