Van al het radioluisteren in de auto vindt momenteel al 19% plaats via DAB+. Daarmee raakt digitale etherradio steeds meer ingeburgerd onderweg. FM is met 66% nog steeds de grootste, maar verliest wel aandeel. Slechts 6% van het luisteren onderweg vindt plaats via 4G/5G.
Wekelijks luisteren er 1,6 miljoen luisteraars onderweg via DAB+ naar de radio. Per dag zijn dit er 609.000. Voor internetradio kiezen wekelijks 728.000 luisteraars. FM domineert nog steeds met 5,47 miljoen luisteraars per week.
Dat de jongerengeneratie liever radio via internet verkiest is in de auto niet terug te zien in de cijfers. Bij de doelgroep 20-49 jaar vindt 18% van het radioluisteren in de auto plaats via DAB+ en 7% via 4G/5G. Deze cijfers wijken dus nauwelijks af van de totaalcijfers.
Meerjarenplan
Dat het een meerjarenplan is om de radio in de auto gedigitaliseerd te krijgen snapt Jurre Bosman, directeur Audio bij de NPO wel. “Een radio in de schuur of in de keuken vervang je pas als ‘ie stuk is. Laat staan de radio in de auto. De meeste mensen gaan niet een nieuwe auto kopen voor een nieuwe radio.”
Toch is er al een hele belangrijke stap in gemaakt. Sinds eind vorig jaar moeten alle nieuwe auto’s in de Europese Unie standaard geleverd worden met DAB+. “Daar moet nog wel wetgeving voor komen in Nederland, maar zien nu al dat de meeste autofabrikanten DAB+ niet meer een hele dure optie laten zijn“, aldus Bosman vorige week op NPO Radio 2.
“Dat was wel eens 500 of 800 euro extra. Dan kies je misschien eerder voor een verwarmde stoel, maar nu zit dat standaard in een nieuwe auto en zo hopen we dat straks ook de tweedehandsauto’s digitale radio hebben en dat radio gewoon overal te ontvangen blijft.“
De verwachting is dan ook dat het aandeel luisteren in de auto de komende jaren flink zal stijgen.
Aandeel verschilt per zender
Hoeveel er via DAB+ in de auto naar radio wordt geluisterd, verschilt per zender. Zo gaan Arrow Classic Rock en Kink aan kop met respectievelijk 67% en 61%, terwijl 53% van het radioluisteren naar NPO Radio 5 in de auto via digitale etherradio gaat. Dat deze percentages zo hoog zijn is logisch aangezien deze stations geen FM-dekking hebben, al geven sommige luisteraars in het onderzoek toch doodleuk aan via FM naar deze stations te luisteren onderweg.
Maar ook naar radiostations met FM-dekking wordt onderweg al flink naar DAB+ geluisterd. Bij Sublime is dit 26%, NPO Radio 2 25%, NPO Radio 1 en BNR elk 24%. Maar ook bij Radio 10 (24%), Radio 538 (19%) en Qmusic (16%) heeft DAB+ al een flink aandeel in het luisteren.
Radio 538 heeft met 308.000 luisteraars per week de meeste luisteraars via DAB+ onderweg.
Vorige week startten de landelijke publieke en commerciële radiostations een nieuwe reclamecampagne rondom DAB+ met als slogan: “FM wordt DAB+. Ben jij al om?” [Radiowereld.NL]
Foto: video still Youtube