Maandag is op alle Nederlandse publieke en commerciële radiostations de nieuwe campagne “FM wordt DAB+. Ben jij al om?” gestart. De campagne laat zien dat in de afgelopen decennia digitalisering heeft gezorgd voor gebruiksgemak. Dat geldt ook voor radio.
Zo verving o.a. de OV-chipkaart de strippenkaart, de navigatie de wegenkaart en streamingsdiensten de videotheek. Het gebruik van FM neemt af. Er wordt steeds meer digitaal naar de radio geluisterd.
De meest recente NLO cijfers (december 2020/januari 2021) tonen aan dat 38,3% van de beluistering via internet en DAB+ gaat, dit was een jaar eerder nog maar 33,5%. Gemiddeld over 2020 werd 11,2% via DAB+ geluisterd en 24,6% via internet. Luisteren via FM/Kabel nam af tot 56,7% in december 2020/januari 2021. Dit was 60% in dezelfde periode een jaar eerder.
Om luisteraars nog bewuster maken van de digitalisering van radio en dat DAB+ als digitale etherradio de opvolger van FM is, is een nieuwe campagne gestart. deze wordt ondersteund met commercials op radio en tv. Daarnaast is er een speciale internetsite geopend voor meer informatie.
Bijna 2,5 miljoen verkochte DAB+-ontvangers
Inmiddels zijn bijna 2,5 miljoen DAB+-radio’s (inclusief automotive) verkocht en 72% van de nieuw verkochte auto’s reed met DAB+-standaard aan boord de weg op, zo blijkt uit cijfers van GfK, WorldDAB en JATO Dynamics. Sinds 20 december 2020 is de Europese richtlijn van kracht dat alle nieuw verkochte auto’s standaard zijn voorzien van DAB+.
Groot voordeel van DAB+ is dat het een ruimer aanbod heeft dan de FM. Met de start van een nieuwe landelijke DAB+-multiplex, gepland eind 2021, verbreedt dit aanbod. Ook steeds meer lokale omroepen zenden uit via DAB+. Daarnaast is ook MTVNL druk bezig met een upgrade van haar DAB+-netwerk.
Bij grote retailers bestaat het radio-aanbod uit gemiddeld 90% digitaal (DAB+, IP en/of hybride), waardoor het aantal radio’s met alleen FM als ontvangstmogelijkheid zich steeds meer uit faseert.
Digitale opmars, einde FM in zicht?
Paul Römer, Voorzitter Stuurgroep Digital Radio NL en Managing Director Radio en Televisie Talpa Network: “Het ligt in de lijn der verwachting dat in de komende 5 tot 8 jaar steeds meer luisteraars via digitale devices naar de radio gaan luisteren. Met deze nieuwe campagne die door alle stations wordt uitgezonden, maken we mensen hier steeds meer bewust van.”
Recent gaf Römer op NPO Radio 1 al aan dat FM een aflopende zaak is.
Zodra het aantal luisteraars via analoge FM is afgenomen tot 30% van de Nederlandse bevolking, zullen partijen in onderling overleg een datum vaststellen waarop FM wordt afgeschakeld. [Radiowereld.NL]