Zoek
Sluit dit zoekvak.

Frankrijk: Start landelijke DAB+ uitgesteld tot oktober

De start van de twee landelijke DAB+-netwerken in Frankrijk is opnieuw uitgesteld. Was het de bedoeling dat komende donderdag (15 juli) de eerste fase werd uitgerold, nu is dit uitgesteld tot 12 oktober.

Frankrijk: Start landelijke DAB+ uitgesteld tot oktober Eigenlijk was het de bedoeling dat de twee landelijke DAB+-netwerken al in 2020 zouden starten met de uitrol.

Maar door de coronaperikelen, waarbij Frankrijk vorig jaar in een strenge lockdown ging, werd er uitstel verleend tot juli van dit jaar. Nu is er opnieuw uitstel. Dit keer voor drie maanden.

25 Stations
Voor de twee landelijke DAB+-netwerken werden in maart 2019 al 24 radiostations geselecteerd, waaronder alle grote netwerkradio’s zoals NRJ, RTL, Skyrock, Nostalgie en Fun Radio, en de landelijke publieke omroep Radio France. Ook Latina, Radio Classique, M Radio en Air Zen kregen een plek toegewezen. Twee maanden later werd bekendgemaakt hoe de precieze indeling van de twee multiplexen gaat worden.

Omdat er op één van de twee netwerken nog ruimte over was, werd er eind vorig jaar een 25ste radiostation vergund: Skyrock Klassiks.

Start met boog Parijs-Lyon-Marseille
Bij de start van de uitrol moet al gelijk 20% van de autoroutes en 20% van de grootstedelijke regio’s gedekt zijn. En daarom wordt gestart met de uitrol in de drie grootste steden: Parijs, Lyon en Marseille. Ook de tussenliggende autosnelwegen A6 en A7 krijgen gelijk dekking.

Opvallend is dat de opbouw van de twee netwerken verschillend is. Zo gaat netwerk “Métropolitain M1” van start via 26 zenders, terwijl “Métropolitain M2” met een zender meer start. Ook gaan de twee netwerken niet in het hele land op hetzelfde kanaal uitzenden. M1 gaat in de regio Parijs uitzenden op kanaal 6C, in Marseille op 7C en in Lyon op 7A. M2 heeft in Parijs kanaal 8C, in Marseille 8B en in Lyon 7B.

De rest van Franrijk
Daarna gaat de uitrol elders in het land door, want twee jaar later moet 50% van de Autoroutes (A) gedekt zijn. Bovendien moet dan ook 20% van de nationale wegen (N) in de administratieve regio Bretagne en 20% van de tertiaire wegen (T) op Corsica voorzien zijn van dekking.

Vier jaar na de start moet de dekking op de Autoroutes al 70% bedragen, en 50% op de N-wegen in Bretagne en de T-wegen op Corsica. Twee jaar later moet 90% van de Autoroutes gedekt zijn, 70% van de N-wegen in Bretagne en de T-wegen op Corsica, alsmede 60% van de grootstedelijke regio’s.

Tenslotte moet na acht jaar de dekking van de N-wegen in Bretagne en de T-wegen op Corsica zijn uitgebouwd naar 80%, alsmede 75% van de grootstedelijke regio’s. [Radiowereld.NL]