Zoeken
Sluit dit zoekvak.

In gesprek met: Kas van Iersel [SkyRadio / RTL4]

Kas van Iersel (46) begon zijn radiocarrière bij diverse piraten in DenHaag en omgeving. Later kwam hij bij de publieke omroep terecht. Daar maakte hij reportages voor de NOS en Tros Aktua. Een paar jaar verder ging Kas als disk-jockey aan de slag bij de Tros. Hij presenteerde onder andere de ‘Tros Top 50’ bij Radio 3. In 1984 stapte Kas over naar de AVRO, waar hij programma’s als ‘AVRO’s Toppop’ ging maken. Dit programma presenteerde Kas zowel op de radio als op televisie.

Na twee jaar verliet Kas de AVRO. In de jaren daarna is hij onder meer te horen geweest bij Cable One. Ook zond hij onder de naam Kas Collins een tijd uit voor The Voice of Peace. Dit was een schip dat in de Middellandse Zee lag en vredesboodschappen uitzond voor het Midden-Oosten.

Begin jaren negentig kwam Kas bij Radio 10 Gold terecht. Daar was hij in het weekend te horen tussen 10 en 14 uur. In 1996 maakte Kas de overstap naar HitRadio Veronica. Hij ging de zaterdagmiddag voor zijn rekening nemen.

In eerste instantie deed hij dit alleen, maar later kreeg hij hulp van side-kick Ellès Innemee. Toen HitRadio Veronica werd omgedoopt in Veronica FM kreeg Kas niet alleen op zaterdag een programma, maar ook op zondag. Net als eerder bij Radio 10 Gold, was hij te horen tussen 10 en 14 uur. Ook was Kas de vaste stem van Veronica FM. In 2001 stopte Kas bij het station, dat inmiddels als Yorin FM was verder gegaan.

Niet alleen op de radio, maar ook op televisie is Kas actief. In de jaren 80 presenteerde hij enige tijd Toppop, en sinds begin jaren 90 is Kas bijna dagelijks op televisie te zien. Hij presenteerde diverse programma’s, voornamelijk voor Veronica, waaronder ‘Denktank’, ‘Over de Balk’ en ‘De Wereld van de Verborgen Camera’.

Twee jaar geleden verdween Kas van het scherm als presentator, maar hij bleef wel op tv te horen als voice-over bij menig programma. Zo is hij onder meer de vaste stem van RTL Boulevard. Bovendien is Kas sinds september 2002 ook weer te zien. Bij RTL 4 is hij terug met ‘Over de Balk’. Daarnaast spreekt Kas ook regelmatig commercials in en doet hij de stemmen bij een groot aantal tekenfilms.

Je bent ooit als piraat begonnen met radio maken, hoe kwam je bij de publieke omroep terecht?

Och God joh ik ben zo vaak afgewezen. Te weinig ervaring, ze hadden niemand nodig, of ze reageerden gewoon niet. Verder dan een piraat en de ziekenomroep kwam ik in Nederland gewoon niet. Dus toen ben ik maar naar het buitenland vertrokken. Via een tip (“je moet NU een bandje sturen naar de TROS!”) kwam ik er uiteindelijk tussen. Bah he?

Je hebt ook een tijd voor The Voice of Peace in de Middellandse Zee gewerkt. Hoe was je daar terecht gekomen en waarom presenteerde je daar onder een andere naam (Kas Collins) ?

Ik zat op een kibboets. Foutje, verkeerde keus gemaakt, na een maandje had ik door dat ik Israel liever helemaal niet steunde. M’n radiootje hielp me de dag door – the Voice of Peace, zendschip dat voor de kust lag. Popstation, met een vredesboodschap. Lennon had het grotendeels betaald. Er was 1 telefoon in het hele dorpie, die mocht je als vrijwilliger een keer per week gebruiken. Toen heb ik het radiostation gebeld om te solliciteren. Kon ik het beste even een bandje sturen.

Zat ik daar tussen de kalkoenen en de bananen. Ik was al blij dat ik batterijen had voor m’n radiootje…. Op Shabbath hadden we vrij. Ik heb de bus gepakt naar Tel Aviv, mocht proefdraaien in de studio en pakte de bus weer terug. Twee dagen later was de kibboets in rep en roer want er kwam een TELEGRAM. Wow! Dat was voor mij. Ik moest naar boord. Einde kibboets.

En Collins? Ik draaide zonder achternaam, net als in Amerika. Maar tijdens mijn eerste week kwamen er journalisten aan boord, britten geloof ik. Die stelden wat vragen en hadden een achternaam nodig. We stonden bij de zenders, van die hele grote kasten van Collins Broadcast. Alan Roberts, toen programmaleider, wees op die naam. Zo ben ik toen maar gaan heten.

Nadat je Toppop ging presenteren op de radio mocht je dit ook voor de televisie gaan doen. Hoe heb je dit ervaren?

Nooit gedacht. Ik vond altijd dat ik een perfecte kop had voor op de radio, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik wilde het wel heel erg graag, want het was een nieuwe sport voor me. Toppop was toen live. Dat gaf wel een extra kick, al die introotjes van bandjes [bendjes] vollullen, live. De eerste keer scheet ik peulen. De Star Sisters waren de eerste act. Die hebben me toen nog heel lief om m’n gemak gesteld.

Wat heeft je doen besluiten om in 1996 bij Radio 10 weg te gaan en bij HitRadio Veronica te gaan werken samen met Ellès Innemee?

Het was toen nog Tien Gold en het goud kwam m’n neus uit. Je kon er ook heel moeilijk parkeren en dat kostte scheppen geld weet ik nog. Ik geloof dat ik toen “Denktank” al dee. Dee ik dat toen al? Ik weet het niet meer precies. Anyway, dat liep op Veronica TV en er kwam toen een combi met radio aan. Was ik heel blij mee. Als je uit het goud wordt afgestoft en je zit ineens weer tussen de hits, da’s toch weer een stuk frisser. Lekker station.

Anderhalf jaar geleden vertrok je bij Veronica / Yorin en stopte met radiomaken, vanwaar die beslissing?

Nou ja, vertrok, vertrok; het was een beetje een combi van vertrekken en vertrokken worden. Waarom is me nog steeds niet duidelijk. We hadden een patstelling over mijn uitzendtijden, lang over geluld maar we kwamen er niet uit. Misschien was ik gewoon over de datum en vonden ze het makkelijker om het zo te doen. Maar ik heb nooit besloten om te stoppen met radiomaken. Dat gaat volgens mij nooit meer over hoor, radio. Ik zit nu bij Sky. Nooit gedacht.

Je spreekt regelmatig stemmetjes in voor tekenfilms etc. Hoe is dat zo gekomen, het heeft niets met radio en tv te maken?

Jeetje wat vraag je veel. Wat kan mensen dat nou schelen joh? Als ik er iets nieuws van leer, doe ik het graag. Ik zag het als een uitdaging en ben het gaan doen. Het heeft alles met radio en tv te maken, want het is topsport voor de stem.

Je werkt ook bij General Synermatics. Vertel hier eens wat meer over en wat is je functie daar?

Hoe weet je dat allemaal? Heb je je helemaal suf zitten Googelen of zo?
[Radio.nl: “ Sorry, maar we weten meer dan je denkt (:- ”]

Bij Synermatics werken toffe mensen. Norbert, zijn bedrijf is het, is een hele goeie makker van me. Hij is creatief en zeer zakelijk. Ik heb bijna zero zakentalent, maar wel ideetjes en zo. Hij vindt dat ik wat toevoeg aan het bedrijf door mee te denken over telecom, nieuwe media en nu zelfs onroerend goed-beheer. Heel inspirerend.

Je maakt sinds kort weer het tv programma ‘Over de balk’. Wat zou je in de toekomst nog meer voor tv programma’s willen maken?

Ik wind me op over een aantal dingen, op de weg bijvoorbeeld. Daar zitten we over te denken, om daar iets mee te doen. En net als iedereen zou ik graag een reisprogramma doen. Alles met een lach. Infotainment he, zo heet dat toch?

Hoe ziet jouw ideale radiostation er uit?

24 uur per dag alleen maar van Iersel. In de spotjes, in de vormgeving, als blaaskaakje tussendoor en dan zing ik ook alle hits in. NEE, GEINTJE. Ironie komt geschreven niet over, merk ik vaak. Mijn ideale radiostation? Kweenie. Ik ben een radiograzer, een zapper. Weinig stations kunnen me langer boeien dan een kwartier. Ik schakel continu van praat naar nieuws naar muziek naar buitenland. Het zou een zapzender moeten wezen.

Wie zijn je voorbeelden op radiogebied?

Meurders om zijn inhoud, Maat om z’n muziekgevoel, Mulder om z’n discipline. En dan heb ik alleen de M nog maar uit het alfabet. Er zijn er zo veel, man. Dan doe ik de rest te kort. Van der Goot vanwege z’n passie, van Inkel om de creativiteit, Joost en Spits vanwege z’n taal, Jeroen Kijk vanwege z’n typetjes, Spits vanwege ja, Spits, the Wolfman vanwege z’n strot, Phil Hendrie vanwege z’n bellers, Beau op Talk vanwege z’n eerlijkheid, Jensen vanwege het rebelse…maar zo kan ik echt nog wel een uur doorgaan. Ik zei het al – ik ben een grazer.

Wat is tot nu toe het hoogtepunt uit je radioloopbaan?

Dat moet nog komen geloof ik. Het spannendste vond ik wel m’n eerste nacht aan boord van de Peace. Een visser uit Jaffa kon me nog net aan boord gooien met tien broden voordat er een storm losbarstte die hem bijna z’n bootje kostte. Die nacht moest ik voor het eerst live, want er waren maar vier jocks aan boord dus het was echt mijn beurt, doodziek of niet. Ik zal nooit vergeten hoe de grote Amerikaanse kantoorstoel heen en weer schoof met mij erop, de zwanenhals met de mike slingerde daar weer tegen in, de carts sprongen uit de rekken, ook al zaten er veren over gespannen, en bij sommige platen schoof de naald meteen over het label.

Er was wel een stormband, maar ik kon eigenlijk niet uit die stoel komen en bovendien had ik de ronde prullenbak elke 14 minuten nodig. Die regelmaat hield ik een beetje in de gaten in verband met de aankondigingen. Niet goed genoeg. Ik weet nog dat een presentatie eindigde met de artiest “Elton Jhwaaaaaaaaaaaaaw kotserdekots.” Daarna kwam iemand me maar aflossen.

Later hoorde ik dat we het anker hadden verspeeld, dat het noodanker sleepte en dat we ondanks de tegen de wind in tornende motor toch bijna op het strand hadden gezeten. We zijn tenauwernood Haifa binnengelopen die ochtend. Daar moest het schip drie weken het dok in. Ik had meteen vakantie.

Wat doe je zoal in je vrije tijd, en wat zijn je hobby’s?

Reizen, mensen, media.

Als je nog 1 wens mocht doen op het mediagebied, hoe zou die wens dan luiden?

Mijn enige wensen zijn geen honger en geen oorlog. De rest is allemaal eigenlijk onbelangrijk. Maar okee…de publieke omroep niet-commercieel, en commerciële zenders op eigen frequenties zonder staatsinmenging.

Hoe zie je de toekomst van de Nederlandse radio?

Ik was liever geboren in een land waar het CDA de radio niet 50 jaar had dwarsgezeten. Radio rijdt in NL al jaren met de handrem aan. Zonde.

Vind je dat het Nederlandse radiolandschap de afgelopen 20 jaar veel is veranderd? En vind je dat positief of negatief?

Ik ben ontsnapt naar landen met commerciële radio. Dat was hier toen helemaal niet, we hadden drie stations en de rest was piraat. Nu zijn er gelukkig veel meer, het is knokken voor luisteraars en talent. Gelukkig maar. Zo heeft iedereen wat te kiezen.

Kas van Iersel