Barry Paf (23) begon zijn radiocarrière al op 12-jarige leeftijd. Hij solliciteerde bij de lokale omroep in zijn woonplaats Haaksbergen, Stiloh. Ondanks dat men vond dat hij te jong was, mocht Barry toch het popnieuws voorlezen. Toen dit steeds beter ging kreeg Barry een eigen programma op zaterdagmiddag, de Haaksbergse Top 20.
In 1994 werd de Stiloh overgenomen door Hot FM. Een aantal dj’s maakte de overstap, waaronder Barry. Op Hot FM presenteerde hij vanaf september 1995 elke vrijdagmiddag de Top 40. Na een jaar besloot Barry dat het tijd was hogerop te komen. Hij stuurde een demo naar Radio 538. Daar werd hij op 16-jarige leeftijd aangenomen. In eerste instantie was Barry producer en mocht hij invallen om ervaring op te doen.
Toen enkele dj’s Radio 538 verlieten, kwamen er plaatsen vrij in de programmering. Barry kreeg vanaf november 1997 een eigen programma in het weekend. Op zaterdag en zondag presenteerde hij tussen 9 en 12 uur ‘538 Greatest Hits’. Daarnaast was hij ook op zondagmiddag te horen met ‘Barrycade’ tussen 15 en 18 uur.
Na een paar maanden stootte Barry door naar de doordeweekse programmering. ‘Barrycade’ was elke zondag t/m donderdag te horen tussen 21 en 24 uur. Inmiddels heet het programma ‘Barry’s Late Night Radio Show’ en wordt nog altijd tussen 21 en 24 uur uitgezonden, van maandag t/m donderdag.
Daarnaast valt Barry ook regelmatig in voor andere dj’s. Met de populariteit van Barry zit het wel goed. De afgelopen jaren kreeg hij meerdere keren een HitKrant Award voor beste diskjockey. Ook is Barry regelmatig in het land te vinden met de 538 Drive In Show.
Je kwam al op je zestiende bij Radio 538. Was dat niet erg jong?
Ja, dat was het zeker, maar dat was toen ook de bedoeling van Erik de Zwart. Ze zochten met spoed een nieuwe dj en gezien het jonge format wat 538 toen had, heeft hij mij toen uitgenodigd. Ik zat in de examenklas van de HAVO en ik kreeg deze toezegging van Erik: “wanneer je klaar bent met school, kan je bij ons komen werken”. Je kunt wel begrijpen dat school erg snel verleden tijd was…. Dus in dat opzicht is het jammer dat ik toch niet doorgezet heb voor dat diploma (ik was zelfs al op de open dagen van School v. Journalistiek geweest).
Dat ik zo jong bij 538 kwam had zo z’n voor- en nadelen. Voordeel was natuurlijk dat ik alles een beetje kon ‘afkijken’ bij de grote namen van toen, Ruud de Wild, Wessel van Diepen en Erik de Zwart.
Ik kan me herinneren dat ik in het begin nogal een stille jongen was en sommige collega’s zich afvroegen óf ik eigenlijk wel kon praten (toch handig als radiojock). Gelukkig nam Wouter v/d Goes me op sleeptouw (hij was immers een klein jaar daarvoor als nieuweling bij de groep gekomen). En dat was wel lekker; want ik merkte dat ik soms niet echt opgewassen was tegen het verbale geweld van mijn collega’s.
Ik denk dat je met je vraag ook doelt op het feit dat ik in het begin ongelofelijk vaak in het diepe ben gegooid door 538, door de programmaleider van toen, Bart van Leeuwen. Ik mocht de eerste keer mijn kunsten laten horen op de zaterdagavond, verder heb ik ook vaak de uitzendingen van Weekend Rick gedaan en zelfs een paar keer op vrijdag “Wild in het weekend”. Eigenlijk veel te zware shows om te doen, maar toen had ik dat niet door. Je bent 17 en je zit op 538, daar waar je altijd van hebt gedroomd….
Aan de andere kant word je enorm gestimuleerd om je best te doen, maar je bent eigenlijk ontzettend in de “Spotlights” aan het freewheelen, dus het is een voor- en nadeel. Tegenwoordig hebben we bij 538 de opzet van de DJ-School en da’s een heel goed idee!
Tegenwoordig zijn er maar weinig jonge radiomakers, zeker in vergelijking met vroeger. Hoe denk je dat het komt dat steeds minder jongeren geïnteresseerd zijn in radio maken?
Dat heeft te maken met feit dat radio maken heel erg verandert is en dat proces is nog steeds gaande. Vroeger waren er minder radiostations, dj’s waren veel grotere sterren. Als je op vrijdagmiddag een heel smerige scheet had gelaten op de radio, had 1/3 van het land dat gehoord!! Het idool/ster-idee was vroeger groter dan nu.
Kids van nu willen 2 draaitafels en de nieuwe Tiesto worden! Bovendien kan je dan je eigen plaatjes draaien; dat wat tegenwoordig ook praktisch niet meer kan op (semi)landelijke stations! Bovendien is er veel meer aandacht in de media voor dat soort jocks, eigenlijk zijn de clubdj’s de supersterren van nu en de toekomst.
Wie zijn je voorbeelden op radiogebied?
Moeilijk vind ik zo’n vraag, je doet altijd mensen tekort en je kunt onmogelijk iedereen noemen die je goed vindt (bovendien hoeft iemand die je goed vindt niet je voorbeeld te zijn)… Ik heb ook nooit uitgesproken voorbeelden gehad!
In één van mijn eerste bio’s stond dat ik groot fan van Will Luikinga was, dat was wat overdreven. Ik imiteerde de man wel, maar onthoud wel… “ik was 8!!”
Welke andere landelijke zender vind je goed en voor welke zender zou je zelf willen/kunnen werken?
Ik ben een echt commerciële-radio-mens, dus in die radiorichting voel ik me het lekkerst. En bij 538 voel ik me op dit moment top, dit is het station wat de muziek draait die het dichts bij mij eigen voorkeur ligt. Bovendien is de sfeer hier top en heb je alle vrijheid!
Enkele van je 538 collega’s zijn ook op televisie te zien. Heb je geen ambities om ook op televisie te presenteren, bijvoorbeeld op MTV?
Ik heb wel een testje gedaan bij (toen nog) TMF, maar het beleid werd toen gewijzigd in “niet meer 538 dj´s op de buis dan we nu hebben”. Dus dat ging niet echt werken. Ik heb de ambitie wel, het lijkt me erg leuk om te doen als toevoeging op datgene wat ik al doe, ik zou nooit de radio willen inwisselen. Maar ik weet niet tv er ooit van komt, ik geloof dat je dan met je screentesttape langs alle omroepbazen moet lopen en moet aanbieden hun dure bolide te wassen op zaterdagmiddag… en zo zit ik nou níet in elkaar. Maar wie weet…
Je wint regelmatig prijzen voor populairste dj. Dit is redelijk opvallend voor iemand die tussen 21 en 24 uur te horen is. Hoe krijg je dat voor elkaar?
Gaaf he? De Hitkrant-Awards, dat is zo’n leuke waardering. Zeker, omdat je eigenlijk weinig dj-prijzen hebt. Ja, je hebt die Marconi-award, maar da’s echt door een vakjury en dit is door lezers van de Hitkrant en dus je luisteraars. Ik denk dat het te maken heeft dat wij in de avond een echte jongerenavond neerzetten, die door de keuze van de items en muziek goed gewaardeerd wordt.
“Op de valreep” is altijd een item wat zorgt voor veel reacties en verder probeer ik altijd een beetje “feel good” radio te maken, ik denk dat luisteraars dat waarderen.
De laatste tijd trekken radiozenders steeds meer BN’ers aan (Gordon, Beau van Erven Dorens, Paul de Leeuw) in plaats van nieuw radiotalent. Wat vind jij van die ontwikkeling?
Ik vind het wel een grappige ontwikkeling, het is natuurlijk ook andersom gaande, Jensen die eerst radiojock is en nu tv-personality. Je ziet overigens overal dat die BN-ers het niet alleen kunnen, ze hebben toch weer een radiojock nodig voor het schuiven en voor het inkoppen van de grappen. Ik zie het niet als een bedreiging voor het vak, meer als een toevoeging.
Wat zou er van je leven terecht zijn gekomen als er geen radio bestond?
Ik denk dat sowieso iets in de media had gedaan, misschien tv of reclamewereld, of iets met communicatie.
Een paar maanden geleden is Erik de Zwart, vanaf het begin een van de drijvende krachten achter Radio 538, naar Noordzee FM vertrokken. Is zijn vertrek duidelijk merkbaar?
Erik heeft een goedlopend bedrijf achtergelaten, dus qua bedrijfsvoering merk je niets. Toch mis ik hem wel als persoon, hij heeft me toch aangenomen en de kans gegeven en me alle vrijheid en hulp gegeven (als ik dat nodig had)!
Wat is de grootste blunder die je ooit on-air gemaakt hebt?
Heb je even? Haha, ja, de standaard zaken als stiltes, omdat apparatuur stopt met afspelen terwijl je net een telefoongesprek aan het knippen bent.
Of dat je op de wc zit en terwijl je midden in je ‘druk’proces zit en je hoort…..Radio 538…. Stil…. Vergeten de plaat aan de jingle te ‘hangen’…. Maar ja, toen was het toch al te laat, dus eerst de afveegwerkzaamheden verricht en toen snel naar de studio….
Het ergste was toch wel dat ik de dag na de nieuwjaarsbrand in Volendam op de radio vertelde hoe erg ik het vond, mijn medeleven betuigde en vervolgens niet keek naar welk liedje er op mijn playlist stond. Ik schaam me er nu weer voor als ik eraan denk… Daar stond namelijk “The Offspring”- Self Esteem, maar dat begint met jennerig stemmetje en heftige gitaren…absoluut ongepast en ook onbedoeld… Alle telefoonlijnen knipperden en natuurlijk op zender uitgelegd dat dit niet de bedoeling was. Maar dat was wel ernstige blunder, ja.
Heb je naast je programma nog andere werkzaamheden, al dan niet binnen Radio 538?
Bij 538 ben ik alleen dj van mijn show en daar doe ik dan samen met mijn producer Koert de nodige voorbereidingen voor. Verder hebben we op woensdag pluggersmeeting (voor maak ’t of kraak ‘t) en soms jockoverleg. Ook doe ik voor 538 de inspreekgedeeltes van voice-response systemen (druk op de 0 om verder te gaan). De Hitline en 538 Voicemail.
Daarnaast doe ik, net als elke jock, natuurlijk het inspreken van promo’s en commercials. En ze willen mij ook nog wel eens voor promo activiteiten inzetten (komende zomer ga ik met 538 limo langs verschillende Bijenkorf filialen ter promotie van de nieuwe 538 agenda).
Buiten 538 heb ik mijn eigen bedrijfje Barrycade Produkties en da’s voor de drive-in shows van 538 en de solo boekingen (Waarsenburg Produkties). Verder spreek ik óf via 538 of via stemmenbureau commercials in. Spots die nu (gaan) draaien zijn o.a. van Adidas (tv) en Six Flags (tv/radio).
En ik doe ook presentaties op locatie, zoals het presenteren van de HBO Oriëntatiedagen voor Hogeschool INHolland en ik ben ook panelleider op een jongerencongres.
Radio 538 is de laatste jaren Radio 3FM voorbij gestreefd qua populariteit terwijl het etherbereik nog altijd minder is dan dat van 3FM. Waardoor is Radio 538 zo succesvol?
Ik denk doordat 538 heel herkenbaar is, er zit structuur in de programmering en in de muziekkeuze, en daardoor weet de luisteraar wat hij krijgt. Voor elk moment van de dag iets wat afgestemd is op de grootste groep luisteraars van dat moment! Maar door de creatieve geest van de jocks, word je als luisteraar wel elke dag weer verrast.
3FM is een gatenkaas met eilandjes, waar je ’s middags een leuk programma hoort en ’s avonds weer snerpende gitaren met vaag kletsende figuren. Mensen willen hun radio op 1 station kunnen zetten en die ook aan laten staan de hele dag.
Overigens is de taak van 3FM natuurlijk geen hitradio zoals 538 die maakt, dus eigenlijk is vergelijking onterecht. 3FM zou eigenlijk, meer dan het nu al doet, zich moeten richten op muziekstromingen die op de andere zenders minder aan bod komen (met al die overheidssubsidie).
Heb je enkele tips voor beginnend radiotalent om verder te komen met hun carrière?
Als je een droom hebt, en je gevoel volgt, zul je vroeg op laat op die plek zitten waar zou willen zitten, daar ben ik van overtuigd. Dus volg je gevoel, maak héél veel radiouren, veel verschillende programma. Wees wel kritisch op jezelf en onthoud dat je moeders, oma’s, tantes en vriendin je altijd een superjock vinden, dus dat je die niet als klankbord moet gebruiken!