Dennis Ruyer werd op 23 juli 1972 geboren. Toen Dennis vier jaar oud was, probeerde hij voor het eerst plaatjes te draaien met de draaitafel van paps. Deze hightech Dual draaitafel draaide daarna nooit meer. Zijn radiocarrière startte bij Counterpoint in Amsterdam. Na een paar andere stations kwam hij terecht bij Veronica FM. Hij werd daar co-host van Jeroen van Inkel toen Cobus Bosscha hem verliet. Toen Jeroen de overstap naar Radio 538 maakte, ging Dennis mee.
De fans van Dennis hoefden in geen geval te klagen over het aantal uren zendtijd dat hij kreeg. ’s Morgens was hij namelijk te horen met Greatest Hits en ’s middags zat hij naast Jeroen van Inkel. Na het vertrek van Van Inkel naar Radio Veronica, bleef Dennis alleen achter bij Radio 538. De directie ging op zoek naar een vervanger, maar ondertussen had Dennis de tijd van zijn leven. Op 14 juni 2004 begon Ruud de Wild bij 538 en dus deed Dennis weer Greatest Hits.
Ondertussen was de stem van Dennis niet alleen maar te horen op de radio. Verschillende bedrijven willen zijn stem in hun commercials, zoals: Extreme Sports Channel (UPC), Warner Bros, Grolsch, Ola, Coca Cola, Sony, M&M’s, Bacardi, EMI, en Kia Motors. Ook is hij regelmatig te vinden op intieme dansfeestjes in donkere zalen. Daar draait hij plaatjes om harten sneller te laten kloppen en liefde te laten ontluiken.
Maar in de herfst van vorig jaar verdween Dennis van de zender. Naar mate hij langer wegbleef, staken steeds meer spookverhalen de kop op. Vanavond zal hij echter weer terugkeren op de radio. Tussen 19 en 21 uur is hij te horen als opvolger van Niels Hoogland. Radio.NL had een interview met hem over zijn ziekte en zijn grote liefde voor radio.
Je was vroeger piraat, waarbij zodra je ouders wegwaren de antenne op het dak ging en de zender aan. Ben je wel eens betrapt?
Ja, dat is wel een paar keer gebeurt. Onder andere door mijn moeder die toch terug kwam in huis en op een gegeven moment het kastje had gevonden waarin ik mijn zender had gebouwd. Omdat er allemaal dikke kabels uit dat kastje kwamen, heb ik mezelf verraden toen ze de gordijnen ging wassen die de kabels afdekten.
– Je was de laatste maanden ziek. Wat was er precies aan de hand?
In oktober kreeg ik voor het eerst last van hyperventilatie. Het is moeilijk uit te leggen aan mensen die het niet hebben gehad, maar het voelt alsof je een hartaanval krijgt. Je voelt tintelingen in je armen en op je gezicht. Je krijgt hartkloppingen en het gevoel dat je flauwvalt. Dat komt omdat je bloedvaten dan vernauwen. Het is een soort van chemisch proces in je lichaam. Het is een moeilijk verhaal, maar het voelt alsof je tegen de vlakte gaat en je laatste moment is aangebroken. Angstaanvallen zitten er ook bij. Die aanvallen heb ik al eerder gehad. Dat was vijf jaar geleden toen mijn moeder ernstig ziek werd. Ik denk dat het daar een verband mee heeft.
– Je herstel duurde erg lang. Hoe kwam dat?
Die diagnose werd pas na twee maanden gesteld, half december was dat ongeveer. Je weet de hele tijd niet wat er aan de hand is. Als je altijd gezond leeft en je wordt in de auto of ’s nachts in de studio overvallen door die aanvallen, dat is zo beangstigend. Je weet dan gewoon echt niet wat er met je aan de hand is. Voor de rest heb ik ook veel gezondheidsonderzoeken gehad. In verband met opgebouwde spanning en die aanvallen heb ik ook echt een paar maanden veel rust moeten nemen. Dat heb ik ook aangegrepen om veel te gaan reizen.
Ik ben onder andere naar Maleisië en Vietnam geweest. Ik heb ook bijna een jaar de middag gepresenteerd voordat Ruud er was. Dat was een zware taak, want is wist natuurlijk wel dat Ruud kwam. Je wilt dat toch goed doen en gelukkig is toen het marktaandeel ook wel gestegen. Ik kwam op het punt dat ik me afvroeg wat ik wilde gaan doen. Als ik zo terugkijk, viel alles toen wel op z’n plek. Ik heb rustig de tijd gehad om de wereld te ontdekken en na te denken over wat ik verder wilde doen met mijn radioding.
– Maar je hebt dus vooral gereisd. Heb je ook nog andere dingen gedaan?
Ik ben in totaal drie maanden weggeweest. Ik was dus in Maleisië en Vietnam. Ik heb daar ook iets van de menukaart besteld, waarvan ik later hoorde dat het kat of hond was. Dat soort dingen maak je daar mee. Ik wilde Azië ontdekken. Het was ook wel goed denk ik om in mijn eentje erop uit te trekken. Het helpt heel erg om in een andere omgeving tot rust te komen. Dat is beter dan alleen maar in je huisje zitten. Het is vervelend als je heel graag je ding wil doen en dat even niet kan. Je moet daar toch maar vrede mee zien te hebben.
– Heb je tijdens je afwezigheid nog veel naar de radio geluisterd?
Ja. Ik heb veel gezapt tussen zenders, iets dat ik normaal ook doe. Als ik in de auto zat, wat ik niet veel heb gedaan, schakelde ik regelmatig tussen SLAM!FM, Radio 2, Yorin FM, Radio 2 en Radio 538. Radiostations in New York volg ik thuis via internet. Dat vind ik erg leuk. Ik ben het dus wel blijven volgen, maar wel minder dan nu ik me weer helemaal goed voel.
– Welke radioprogramma’s vielen je tijdens de afwezigheid op?
Positief heel erg het programma van Ruud de Wild. Ik vind dat erg leuk om naar te luisteren. Ook Arrow is goed en Juize.FM viel me in positieve zin op. Ik ben ooit begonnen met urbanradio. Niels Hoogland ken ik van City FM in Amsterdam waar we vroeger samen werkten.
Bij Counterpoint draaide ik ook veel urban- en dansmuziek. Mijn roots liggen daar wel. Ik vind dat Juize.FM te klein is voor webradio. Juize is een verrijking voor het Nederlandse radiolandschap en dat zeg ik niet omdat het onze dochteronderneming is. In de auto zou ik ook erg graag ernaar luisteren.
– Zijn er je ook nog negatieve dingen opgevallen?
Niet echt negatieve dingen, maar ik vind wel dat sommige stations erg zwalken in hun muziekbeleid. Yorin FM bijvoorbeeld. Dat wisselt heel erg. Ik vraag me af of het een zender wel goed doet dat er zo snel gewisseld wordt. Datzelfde vind ik ook bij ID&T/SLAM!FM. Daar moest natuurlijk ook wel wat gebeuren, maar die veranderingen zijn zo rigoureus. Bij sommigen gaat het roer om het halve jaar helemaal om.
– Je hebt lange tijd samengewerkt met Jeroen van Inkel. Wat vond je van het vertrek van Jeroen naar Radio Veronica?
Dat was een erg moeilijke periode voor mij. Jeroen kampte met privé-problemen waar ik ook het nodige van meekreeg. Dat laatste half jaar was wel zwaar, omdat Jeroen toen veel afwezig was. Ik wist aan het begin van de dag niet zeker of Jeroen aan het einde van de dag zijn programma wel zou doen. Voor mij was dat dus een periode vol onzekerheid en dus best wel zwaar. We hebben altijd een fijne samenwerking gehad, maar dat vond ik wel heel erg moeilijk.
– Heb je overwogen om zelf mee te gaan naar Veronica?
Ik heb wel een gesprek gehad, maar er is gewoon geen plek waar ik liever zou zitten dan bij Radio 538 qua radio. Als je bij Sjakie in de chocoladefabriek kunt werken tussen de gouden wikkels, waarom zou je dan naar een tweedehands fabriekje op de hoek gaan waar je het misschien een stuk minder leuk hebt? De ploeg van 538 is gewoon fantastisch. Alle neuzen staan dezelfde kant op en dat vind ik heel erg leuk. Ik zou niet weten waar ik liever radio doe dan bij Radio 538.
– Waarom is juist Radio 538 het grootste station van Nederland?
Omdat iedereen die jong van geest is, zich wel thuis voelt bij Radio 538. Ik vind het een soort van vriend of vriendin op de radio. Ik voel me erdoor aangesproken als ik ernaar luister. Ik vind het gezellig als ik naar Edwin of Ruud luister en ook de muziek er tussenin is prima. De vormgeving en de hits zijn wel gevarieerd. Het klinkt dynamisch en energiek, het is wel een stoere zender. Het station heeft veel te bieden voor radioluisterend Nederland. Als ik het puur als consument bekijk, zou ik me ook wel het meeste thuis voelen bij Radio 538.
– Radio 538 is overgenomen door Talpa. Merk jij daar al wat van?
Dat er minder parkeerplaatsen zijn voor kleine auto’s. Haha, nee hoor. Volgens mij blijft alles gewoon bij het oude. Ik denk wel dat het goed is voor Radio 538 dat het door een Nederlandse mediapartij is overgenomen.
We waren in handen van bankiers, van mannen in pakken met stropdassen dus. Die hebben geen verstand van radio, want in een bank staat de radio volgens mij meestal uit. Dus ik denk dat het wel goed is. Ik hoop ook dat de synergie met het televisiestation van Talpa er gaat komen. Je kunt dan gebruik maken van cross-promotie.
– Hoe bevalt de nieuwe studio?
Het lijkt op Star Wars. Het doet me denken alsof je gezagvoeder bent van een ontzagwekkend groot ruimteschip. Je voelt je echt een piloot in die studio. Dat komt echt door het design, want het is ook door architecten ontworpen. Al die verschillende kleuren leer, het zou wel een loungeclub in New York kunnen zijn. Bij die digitale tafel merk je ook helemaal niet dat het digitaal is. De knoppen zitten allemaal op dezelfde plaats. Ik vind het ook wel fijn dat er meer jinglespelers zijn. Je hebt vier audioplayers in Dalet en twee cd-spelers waar je ook mee kunt scratchen. Dat vind ik wel leuk, want ik hou ervan om tijdens shows snel te wisselen van cd’tjes of andere dingetjes. Voor de echte radiomaker is dit een soort Ark van Noach waarop je je ding kunt doen.
– Vanaf vandaag (13 juni) ben je ’s avonds te horen in plaats van ’s ochtends. Er zal een jongere groep mensen naar je luisteren. Vergt dat een andere manier van presenteren?
Ik probeer zoveel mogelijk mezelf te blijven, maar dit is wel een soort van droom die voor mij uitkomt. In mijn tijd bij Veronica FM zat ik met Robert Jensen regelmatig te brainstormen over het tijdstip van de vroege avondspits. Juist op dat tijdstip gebeurt er veel. Het leuke is namelijk dat je veel verschillende groepen luisteraars hebt: de forensen die in hun auto naar huis rijden, mensen die huiswerk maken en mensen die nog aan het werk zijn. Naar mate de avond vordert, wordt dat publiek natuurlijk steeds jonger. Qua muziek en energie kom ik hier nog beter op mijn plek dan tijdens Greatest Hits.
– Sommige mensen vinden dat de dj’s bij Radio 538 niet veel vrijheid hebben. Hoe ervaar jij dat?
Ik heb daar weinig last van. Ik vind dat het ’s morgens weinig zin heeft om tussen 10 en 12 een band in de studio te hebben en die uitgebreid te gaan interviewen. De mensen die dan luisteren, zijn aan het werken of luisteren op school of weet ik veel waar. Het heeft dan weinig zin om lange preeks te houden en weinig muziek te draaien. De wens van de luisteraar is ook dat ze tussen de muziek door iemand willen horen die sfeer en emotie kan overbrengen. Maar het belangrijkste van een hitradiostation is natuurlijk de muziek. Samen met entertainment moet dat in balans zijn.
– Maar zou je zelf niet wat meer vrijheid willen?
Ik vind het leuk om allebei te doen. Toen ik de middag deed, heb ik heel erg gefreewheeled. Op de radio was dat wel te horen. Ik ben ook een chaoot. Jelte moest me soms wijzen op het feit dat ik de reclames nog in moest starten. Ik was een soort van ongeleid projectiel en dat was heel erg leuk om te doen.
Maar als ik luister naar tapes van Kid Kelly, een dj die een tijdje bij Z100 in New York heeft gewerkt, dan vind ik het meer een uitdaging om zoals hij energie te leggen in een intro dan om slap te lullen. Dat kunnen we allemaal wel redelijk goed. Ik vind dat er veel uitdaging zit in losse radio die toch strak klinkt, waarbij je wel energie houdt, maar dat wel losjes en gezellig klinkt. Dat is de gulden middenweg die mij wel heel erg aanspreekt. Niet heel erg straks of basic, maar ook nog heel erg los.
– Wat vind jij het leukste aan het maken van radio?
Het leukste vind ik dat je niet ziet wat er gebeurt. Dat heeft me altijd wel heel erg geboeid. Als ’s nachts mijn ouders wegwaren, luisterde ik naar de piraat Focus in Heiloo. Die hadden vierentwintig uur per dag programma’s, maar ook ’s nachts had je het gevoel dat er iemand bij je was. Vooral bij enge films vond ik dat wel handig, dan ging ik gewoon de hele nacht radio luisteren. Dat is het leuke van radio, het is een soort klein theatertje. Door geluiden en fillers kun je een bepaalde sfeer neerzetten. Je laat altijd iets te raden over, dat vind ik de magie van radio. En dat is ook de reden waarom ik radio zo hoog boven televisie prefereer.
– Wat vind je dan van bekende Nederlanders op de radio, zoals Albert Verlinde?
Ik hoorde toevallig net een stukje van Albert Verlinde al zappend in de auto. Het klinkt wel gezellig en met Albert al gauw zo truttig als bij RTL Boulevard en ik begrijp het ook wel als je het aangeboden krijgt, maar er gaan ook redelijk veel mensen de mist mee in.
Die mening is persoonlijk, maar ik vind dat je wel meer in je mars moet hebben om goed te kunnen presenteren op de radio. Ik ben ooit aangenomen bij MTV in Londen en daar zei de vrouw die de vj’s aannam dat dj’s wel makkelijk op televisie kunnen wat betreft presenteren, maar omgekeerd is dat een stuk moeilijker. Die quote van haar dekt de lading wel. In sommige gevallen kan het best goed uitpakken, maar dat geldt niet voor iedereen.
– Je stem is ook vaak in commercials te horen. Blijf je dat doen?
Ja, dat blijf ik doen. Vandaag heb ik voor het eerst weer dingen gedaan. Er liepen nog wel wat dingen van L’oréal, maar die waren in november al opgenomen. Ik vind het erg leuk, want het is fijn om in korte tijd toch een soort van verhaaltje te vertellen. Dat maakt het leuk en vooral die filmdingen vind ik erg gaaf om te doen.
– Is het mogelijk om je brood te verdienen met alleen commercials inspreken?
Als je er echt heel erg je best voor zou doen, moet dat wel kunnen. Maar ik heb geen zin om reclamebureaus te bestoken met cd’tjes met mijn stem. Daar heb ik geen tijd voor en die behoefte voel ik ook niet zo. Ik vind het wel heel erg leuk als mensen mij vragen voor commercials en het is leuk om te doen. Dus als je er echt je best voor zou doen, is het mogelijk. Er zijn genoeg mensen in Nederland die alleen maar van voice-over werk rondkomen, zoals Boet Schouwink, de man die in mijn programma onder andere te horen is met die Surinaamse quootjes. Het kan gewoon veel typetjes met zijn stem. Full-time zou ik het niet kunnen doen, want dan zou ik toch de radio teveel missen. Radio is het belangrijkste en hetgeen dat erom heen hangt is wel leuk, maar het gaat om de radio.
– Wat wil je in de toekomst nog gaan doen?
Veel herrie maken. Ik heb niet dat ik een bepaalde show nog heel erg graag zou willen doen. Die avondspits wilde ik altijd al een keer doen en verder zien we wel. Ik ga eerst maar weer eens de draad oppakken. Ik ben ook ontzettend blij dat iedereen bij Radio 538 zo ontzettend relaxed is geweest en me alle ruimte hebben gegeven. Daar hoefde ik me geen zorgen over te maken en dat voelt heel erg goed. Ik heb er zin in.
Het was ook niet zo dat ik me af hoefde te vragen of er nog plek voor me was. Radio 538 gaf me de keuze óf Greatest Hits óf een nieuwe uitdaging. Ik had al wat langer zin in een nieuwe uitdaging, omdat je met de avond meer kunt dan met Greatest Hits. Na een aantal jaren zat er weinig rek meer in heet programma. Toen ik met het programma begon in april 2000 was het marktaandeel 5,6%. Na ligt dat ergens tussen de 12 en de 13 procent. De middag is ook goed gegaan na het vertrek van Jeroen, dus het was toen wel heel bijzonder om dat te mogen doen. Nu vind ik het fijn om dit te doen en daar ga ik me op concentreren. Ik ga ervoor.
Dennis Ruyer