Search
Close this search box.

In gesprek met: Wouter van der Goes [3FM] (deel 1)

Wouter van der Goes werd geboren op 18 januari 1973 in Alkmaar. Toen hij eenmaal kennis maakte met het fenomeen radio, was Wouter niet meer te houden. Hij haalde zijn MEAO-diploma en zijn Assurantie B. Met dat diploma ging hij aan de slag bij een verzekeringsmaatschappij.

In gesprek met: Wouter van der Goes [3FM] (deel 1) Toch bleek zijn liefde voor radio sterker. In 1995 startte hij zijn carrière bij Radio 538. Daar presenteerde hij onder andere de programma’s ‘538 Classics’ en ‘Weekend Warming Up’. Vervolgens maakte hij de overstap naar Veronica FM. Dat station startte op 1 januari 1998. Het station ging later Yorin FM heten en voor het station heeft Wouter vele programma’s gepresenteerd, zoals ‘Yor@Work’ en de ‘Pepsi Chart’. Maar het hoogtepunt was de middagshow ‘Gijs & Wout in de middag’ dat hij samen maakte met Gijs Staverman. Toen Gijs het programma verliet, zette Wouter solo de middagshow voort.

Maar in 2004 maakte hij bekend over te stappen naar 3FM om het gat op te vullen dat Ruud de Wild achterliet bij zijn vertrek naar Radio 538. De klus was niet gemakkelijk, want De Wild was ongekend populair. In zijn eerste maanden bij de publieke zender liep het marktaandeel sterk terug, maar even later klom het net zo hard weer omhoog. Wouter van der Goes is momenteel dagelijks te horen tussen 16:00 en 18:00 uur op 3FM met zijn programma ‘Wout!’.

– Eind 1997 besloot je over te stappen van Radio 538 naar Veronica FM. Dat was op het moment dat je een dagelijkse avondshow op 538 kreeg. Waarom besloot je destijds de overstap te maken?

Nou, ik deed toen al een half jaar een avondprogramma op Radio 538. Waarom die overstap? Toen ik bij Radio 538 kwam in 1995, liep het station al. Niet als je het vergelijkt met nu, want tegenwoordig is de zender veel groter, maar de basis was al gelegd.

Wat mij zo aansprak bij Veronica was dat ik een gesprek had met iemand en die vertelde mij dat ze iets nieuws wilde creëren. Het station zond toen nog uit onder de naam Hitradio Veronica en alleen maar op AM. Die persoon heeft mij toen meegenomen naar een studiootje waar ik de jingles kreeg te horen van Veronica FM. Niemand kende die toen nog, want het station heette nog Hitradio Veronica. Er werd echt begonnen met wat nieuws.

Toen ik bij Radio 538 kwam, hadden ze al de 103 FM in gebruik genomen. In het begin draaide 538 van alles, van The Beatles tot rock. Later ging 538 echt radio maken voor de doelgroep 13-19 jaar. Veel hardcore en trance. Dat was niet echt mijn ding. Bij Veronica FM begonnen we vanaf nul. Het opbouwen van de zender leek me heel leuk. We moesten allerlei dingen bedenken, zoals de ‘Veronica 7 om 7 uur’. En we gingen introjingles maken. Gewoon de plaat verbouwen en ergens ‘Veronica FM’ in zien te krijgen. Het was heel freakerig en dat sprak mij aan.

– Op Yorin FM heb je samen met Gijs Staverman de middagshow gedaan. Hoe beviel die samenwerking?

Heel goed. Gijs is ook een hele goeie vriend van me, dus het leek ons toen ook wel leuk om samen radio te gaan maken. Er was alleen één probleem.

Gijs had een contract met RTL voor radio en televisie. Voor tv moest hij vaak weg. Dan kreeg hij bijvoorbeeld de opdracht om naar LA te gaan om Pamela Anderson te interviewen voor Typisch ’90. Gijs zei dan dat het niet kon, omdat hij ook een radioprogramma had. Maar de directie vond dan dat televisie belangrijker was en dat Gijs naar LA moest gaan. Na twee weken was hij weer terug en een week later moest hij weer naar Zuid-Afrika. En dat ging zo door…

Het was ook slecht voor de continuïteit en als er iets belangrijk is bij radio, dan is het continuïteit. Dus het samenwerken was wat lastig, maar dat lag niet aan Gijs, maar aan de situatie waarin hij zat. Hij kon dus geen keuze maken en wilde dat ook eigenlijk niet. Hij wilde televisie blijven doen. Wat ik met radio heb voor de volle 100 procent, heeft Gijs voor een groot gedeelte met televisie. Dat medium spreekt hem echt heel erg aan.

– Vorig jaar besloot je de overstap te maken van Yorin FM naar 3FM. Hoe is die overstap in zijn werk gegaan?

Ik had al voor mezelf besloten dat er bij Yorin FM voor mij weinig meer te doen was. Later begon ik daar iets over te twijfelen, omdat ik toen hoorde dat Rob Stenders zou komen. Ik heb een ontzettend leuke tijd gehad bij Yorin FM, maar het gevoel van ‘we gaan ervoor’ zoals in de beginperiode, was echt helemaal weg. Er gebeurde daar helemaal niets meer, iedereen zat maar een beetje voor zich uit te staren.

Ik heb daar ook nog wel een voorbeeld van. Het was vorig jaar februari of maart en op een hele mooie dag en je weet, dan heeft iedereen een waardeloze winter achter de rug, maar op die dag is dan iedereen opeens weer vrolijk. Maar goed, ik liep toen naar de muzieksamenstellers toe met een paar platen die ik helemaal te gek vond. Maar toen zeiden ze dat daar geen tijd voor was, omdat ze naar één of andere bespreking moesten. En dan heb ik zoiets van ‘hier gaat radio toch over’. Wat een gezeik was dat.

Daarna belde Gerard Timmer van BNN mij op. Die wist dat Ruud de Wild weg zou gaan bij 3FM. Hij wilde graag met mij gaan praten. Ik kende Gerard al goed. En ik had gewoon een goed gevoel bij BNN, wilde daar graag werken. Het leek me wel wat en ik wist dat Yorin voor mij niets meer zou worden.

Toen ik aan het praten was met BNN, hoorde ik dat Stenders naar Yorin FM zou gaan. Er was ook nog lange tijd sprake van een overstap van Giel Beelen, maar dat kwam maar niet rond. Ook Jensen maakte toen de overstap. Jensen is een hele aardige man en de grootste radiofreak die hier op de aarde rondloopt, maar de laatste jaren heb ik hem daar niet meer op betrapt.

Mensen praten af en toe heel naar over Robert, maar het is gewoon echt een hele lieve man. Als er één de grootste radionerd aller tijden was, en dat bedoel ik positief, dan was dat Robert Jensen. Maar het is helemaal uit zijn lichaam gelopen en ik had al een keer meegemaakt dat het daardoor de mist inging, dat ik wist dat ik dat niet nog een keer wilde.

BNN kende ik al, maar 3FM nog niet zo goed. Als zender natuurlijk wel, maar de mensen die er werkten, kende ik niet, behalve Florent. Maar er werkt nog een klein groepje mensen en die leer je heel snel kennen. Het is een super leuke club vol radio- en muzieknerds. Een betere basis voor je radiozender kun je niet hebben.

– Maar als je bij Yorin FM was gebleven, had je denk ik een programma gekregen waarin je zo weinig mogelijk moet praten.

Dat weet ik niet. Ik denk dat als ik er was blijven werken, dan was Jensen wel de namiddag gaan doen. En misschien als ik me ervoor in zou zetten met een clubje mensen en als Robert het net zo zou doen als bij het begin van Veronica FM, dan had hij met de middagshow ook nog wel wat voor elkaar gekregen. Maar het is bij mij niet zo dat als ik niet in de ochtend of middag radio mag maken, dat ik het dan niet meer leuk vind.

– Op 3FM nam je het tijdsslot over van Ruud de Wild. Was je niet bang om onderuit te gaan?

Ik was niet bang, maar het was geen gemakkelijke taak. En al gaat je marktaandeel met 0,1% omlaag, dan krijg je al een berg ellende over je heen van mensen die niet precies weten hoe het werkt. Ik kan wel roepen dat me dat niets doet, maar natuurlijk doet het me wat.

Ik wist ook dat het even de tijd nodig zou hebben. Ik moest namelijk op een andere manier radio maken dan dat ik gewend was. Bij een nieuw station en bij een nieuwe publieke omroep, dat werkt toch net even wat anders allemaal. Alles was anders en dan moet je ook nog eens het programma overnemen van iemand die inmiddels zijn sporen verdiend heeft op dat tijdstip. En Ruud had een heel mooi programma. Toch wist ik dat het wel goed zou komen. En dat is ook gebleken.

– Wat vind je de belangrijkste verschillen tussen een commercieel station en een publiek station?

Een publiek station draait zo vreselijk veel meer om muziek. Ik kan me niet meer voorstellen dat ik elke dag naar mijn postvak loop en daar een playlist uit pak die ik precies zo moet draaien. Dat wil niet zeggen dat we bij 3FM zomaar wat doen, want hier gelden ook afspraken en is er een muziekredactie. Die gasten weten niet alleen wat er in de Top 40 staat, maar ze weten heel veel van muziek. Als ik een liedje verschrikkelijk mooi vind, dan mag ik hem draaien.

Een mooi ding is de vergadering over de Megahit. Dat gebeurt altijd op woensdag en dan zitten alle dj’s bij elkaar. Die vergadering duurt soms wel twee uur, want iedereen wil dat zijn liedje verkozen wordt tot Megahit. Het gebeurt aan de tafel van Florent, maar aan de tafel in de ontvangstruimte gaat het vaak nog door. Het is nog nooit echt slaan geworden, maar het zijn wel hele felle discussies. En dat is waar radio over gaat.

Radio is dingen vertellen aan mensen, mensen motiveren –zoals de Darfur-actie – en muziek. Ik snap wel dat sommige commerciële stations zo werken. Radio 538 is heel slim met de muziek bezig. Als er één hitradiostation is in Nederland, dan is dat Radio 538. Dat betekent dat je ook heel veel dingen niet kunt draaien, maar dat geeft niet, want daarmee zijn ze wel de grootste radiozender van Nederland geworden.

Bij 3FM gaat het zoveel meer om muziek. Het gaat er bij ons niet om dat als we een bepaalde plaat draaien, dat dan een bepaalde groep mensen gaat luisteren. Wij willen de mensen die luisteren bepaalde muziek voorschotelen. Dat is het grote verschil.

– Mag je zelf je platen uitzoeken?

Ja. Ik kom iedere middag op tijd om samen met iemand van de muziekredactie de playlist door te lopen. Ik voeg dan dingen toe en haal er wat uit. De redactie let op het belang van 3FM en ik heb mijn eigen belang, want ik wil mijn luisteraars een bepaald nummer laten horen. Het heeft ook geen zin om tachtig onbekende tracks te draaien, want dan luistert er niemand meer en hoort dus ook niemand het liedje dat jij zo graag wilde draaien.

– Maar je miste bij Yorin FM het gevoel van radio maken?

Ja, dat miste ik heel erg. Kijk, als je bij 3FM de studio uitloopt, reageren je collega’s op je programma, want je houdt elkaar in de gaten. Bij Yorin FM kreeg je bijna geen enkele reactie. De radio stond uit want iedereen zat weer in een bespreking.

Maar ik wil Yorin FM geen schop nageven, want ik heb er gewoon een hele leuke tijd gehad. Er was een soort stramien, men had als het waren oogkleppen op en ze wisten niet meer wat er gebeurde. Dan bloedt het dood. En dat is er nog steeds, hoor ik van anderen. Het leeft er niet. Ik moet in de vormgeving horen dat ze zo stoer zijn, maar ik hoor niet een dj die iets geweldigs doet. De enige twee uitzonderingen daarop zijn Rob Stenders en Timur. Bij Timur hoor ik regelmatig dat hij schijt aan alles heeft en gewoon helemaal zichzelf is.

Nog even een voorbeeld. Giel Beelen maakt zoals je weet op vrijdagnacht een programma. Hij zegt opeens dat hij geen cola heeft, omdat hij geen kleingeld bij zich had. Ik zit in mijn auto terwijl ik net een drive-in show heb gedaan en rij even terug naar de benzinepomp om twee liter cola te halen. Vervolgens rij ik naar de 3FM-studio en toen ik daar kwam, stond er al ongeveer zes liter cola. Iedereen was al langs geweest. En zo hoort het te gaan bij een radiozender.

– Is hetgeen dat je nu noemt ook de reden waarom Yorin FM nog steeds niet draait?

Ik moet in de vormgeving horen dat ze stoer zijn, terwijl ik dat juist als luisteraar zou moeten ontdekken. Ik moet Yorin FM aan kunnen zetten en dan het gevoel hebben van ‘wow, eindelijk iets anders op de radio’. Ik moet geen jingletje horen met die slogan, want ik hoor precies hetzelfde als overal.

En waarom is Radio 538 het grootste station van Nederland? Omdat het aan alle kanten klopt. Evers zul je ’s morgens nooit gekke dingen horen doen, maar als ik naar hem luister, heb ik wel het gevoel dat lekker is. Er is een sidekick die af en toe wat tegengas geeft, het klopt allemaal. Respect ook voor Edwin Evers en andere ochtendjocks want ga maar eens elke nacht om vier uur je nest uit.

Voor de rest hoor ik op 538 de hele dag door leuke muziek. Vervolgens krijg je Ruud die de grens opzoekt, maar er tegenwoordig niet meer overheen gaat. Daarna gaat Ruud naar huis om lekker een schilderijtje te maken en hoor je Dennis Ruyer en Barry Paf voor de jongeren, want die luisteren dan.

Als ik de radio aanzet op 538, dan weet ik wat ik krijg. Als ik BNR aan het luisteren ben, weet ik dat ook. Bij de moord op Theo van Gogh luisterde ik of Radio 1 of BNR, want dan wil ik weten wat er gebeurt.

Bij 3FM gaat het meer om muziek en hoor ik plaatjes die ik al lange tijd niet meer gehoord heb. Bij 538 heb je dat niet, en dat hoort ook niet, want dat is hun format niet. Bij 3FM gaat dat anders, zoals bij Gerard Ekdom laatst. Ik hoorde hem over een plaatje schreeuwen dat ik al een lange tijd niet meer heb gehoord. Dat is het leuke. Wij draaien niet alleen muziek die mensen kennen, maar ook muziek die mensen herkennen.

– Heeft 3FM de potentie om weer de nummer 1 van Nederland te worden?

Ik denk dat 538 voorlopig nog wel even bovenaan blijft staan. Ze spreken zo’n grote groep aan. 3FM zal blijven doorgroeien, maar we zullen ook nog wel een paar klappen gaan krijgen. We bestaan 40 jaar, maar we zitten ook in een soort van puberteit. Soms dalen we en soms doen we wat goede dingen en stijgen we weer. Zo krabbelt 3FM steeds weer op.

Maar ik denk wel dat er een moment komt waarop mensen genoeg hebben van steeds maar weer platen die ze al kennen. Dat moment gaat er komen, maar ik weet niet wanneer. Er is niemand die niet van muziek houdt. Ik ken niemand die een hekel heeft aan muziek. Er komt een moment dat mensen niet meer houden van voorgekauwde muziek, en dat is juist goed voor 3FM, want wij houden niet van voorgekauwde muziek.

– Toen je begon bij 3FM, had je Fleur van der Kieft. Een paar maanden later is Astrid de Jong erbij gekozen. Waarom heb je voor haar gekozen?

Als er één vrouw gek is van radio, dan is het Astrid de Jong. Die had ook eigenlijk man moeten zijn, wat betreft hoe gek zij is op radio. Ik bedoel daarmee te zeggen dat er heel weinig vrouwen zijn die echt voor radio kiezen. Claudia de Breij is daar een hele positieve uitzondering op. En zo zijn er nog een paar, maar er zijn bijna alleen maar kerels die gek worden van radio. En dat is jammer, want ik zit toch liever in een hok vol met vrouwen.

Vorig jaar in oktober hadden Astrid en ik twee weken vrij en op een gegeven moment sms’te ze me ook dat ze weer heel veel zin had om radio te maken. 24 oktober komt ze weer terug van haar zwangerschapsverlof. Ik zal je de details besparen, maar toen de hechtingen er nog inzaten, wilde zij alweer radio maken.

Door Joost Strootman.