Arjen Grolleman wordt geboren op 22 augustus 1972. Al op jonge leeftijd raakt hij gefascineerd door het medium radio. Op de middelbare school richt hij zijn eigen schoolradiozender op. Zijn ambitie reikt echter verder en in 1995 komt Arjen bij het toen nog publieke Veronica terecht. Wekelijks is hij samen met Rob Stenders te horen met ‘Kink FM: 12+2+4=6 uur lang de betere popmuziek’. Daarnaast draait hij Hollandse hits op Holland FM. Ook op de opvolgers van dat station, HitRadio 1224 en HitRadio Veronica, is hij te horen. Uiteindelijk vertrekt hij er, om zich volledig te concentreren op zijn radioliefde Kink FM.
Dat station gaat in september 1995 van start. Vanaf het allereerste begin is Arjen op deze zender te horen. Als het na een jaar wat minder gaat met Kink FM en de meeste medewerkers op straat komen te staan, blijft Arjen op vrijwillige basis programma’s maken. Lange tijd presenteert hij de Outlaw 41, maar daar is hij inmiddels mee gestopt. Wel is Arjen elke werkdag te horen van 17 tot 20 uur met zijn show ‘Avondland’. Ook is hij samen met Bob Rusche te beluisteren op zondagavond met ‘X-Rated’. Sinds begin dit jaar is Jan Hoogesteijn weg als directeur van Kink FM en Arjen heeft zijn positie samen met Jantien van Tol overgenomen.
– Ik vind dat je de laatste twee maanden erg goed bezig bent met je show Avondland. Heb je zelf dat gevoel ook?
Niet zo heel erg, maar het is wel zo dat er de afgelopen tien jaar geen ruimte is geweest om echt wat met dat programma te doen. Als je elke dag een programma maakt op Kink FM, dan moet je nog heel veel andere werkzaamheden uitvoeren. Ik heb er sinds een tijdje een aantal mensen bijzitten en dat werkt prima. Ik heb nu het gevoel dat ik na tien jaar eindelijk programma’s kan maken zoals ik dat altijd heb gewild.
– Je hebt één vaste sidekick (Mark van der Molen) en heel wat wisselende (Eelke, Gerben, Vera, Frank). Waarom niet gewoon twee vaste?
Dat zou je kunnen doen, maar wie moet dan die tweede vaste worden? Het is goed dat Mark erbij zit, omdat hij totaal niet op mij lijkt. Er is één overeenkomst tussen ons en dat is dat we allebei graag mensen amuseren. We doen dat allebei op een hele andere manier en dat maakt het leuk. We zijn het ook zelden met elkaar eens en dat is goed, anders krijg je van dat ‘ja knik’ gedoe.
– Waar haal je de inspiratie vandaan voor de sketches die regelmatig bij Avondland te horen zijn?
Ik doe ze overdag ook steeds bij mensen, want ik vind het namelijk leuk om iemand te ontregelen. Die stemmetjes van bijvoorbeeld Gerard Cox en Jan Wolkers is iets dat we pas sinds kort doen, omdat dat gewoon niet werkt als je dat in je uppie doet. Ik durf het me nu ook te permitteren, omdat ik vind dat Kink FM nu een kwalitatief goede zender was. Eerder was ik altijd bang dat we niet progressief genoeg waren. Dat is voor mij altijd moeilijk, want van hitradio word ik ongelukkig en de radio die de VPRO maakt inspireert me niet genoeg.
– Wat vind je leuker om te maken: Avondland of X-Rated?
X-Rated, maar dat ligt aan de muziek. Bob Rusche en ik staan soms te flippen van de goede platen die voorbij komen. Muziek is veelzeggend. Met X-Rated heb ik het gevoel dat ik nog mensenlevens kan veranderen, terwijl dat met Avondland niet lukt. Het zou mooi zijn als mensen combinaties maken tussen de muziek en iets anders en dat daardoor hun leven veranderd. Ik heb dat vroeger zelf ook meerdere keren gehad en dat lukt gewoon niet met een ‘lach of ik schiet’-show.
– Je klust sinds kort weer bij als voice-over van RTL 5. In het verleden heb je nog eens Goede Tijden Slechte Tijden aangekondigd op RTL 4. Zijn er nog verschillen in aanpak tussen beide zenders?
Nee, voor mij zit daar geen verschil tussen. De zenders hebben natuurlijk wel een ander profiel. RTL 5 is een mannenzender en RTL 4 is een familiezender waarbij vrouwen heel erg belangrijk zijn. Maar het gaat er meer om hoe de promo’s gemaakt zijn, want als het goed is gaat mijn stem mee met de promo. Als het een heftige promo is, moet ik wat heftiger praten. Het is leuk werk om te doen. Zeker bij RTL omdat de afdeling die de promo’s maakt, zeer creatief is. Dat zie je niet alleen aan het resultaat, maar het is ook erg prettig om met die mensen samen te werken.
– Bij de oprichting van Kink FM waren vier mensen betrokken: Jan Hoogesteijn, Rob Stenders, Unico Glorie en Allard Berendsen. Na een tijdje is er onenigheid geweest. Wat ging er mis?
Dat kun je beter aan de betrokkenen vragen, maar ik denk dat er weinig momenten zijn geweest waarop ze het allemaal met elkaar eens waren. Iedereen had een andere visie en dat ging niet helemaal goed.
– In 2002 heeft Veronica samen met heel wat anderen een rechtzaak aangespannen tegen de Staat om ervoor te zorgen dat de etherfrequentieverdeling op basis van een vergelijkende toets niet door zou gaan. Die rechtzaak is door Veronica gewonnen, maar in 2003 (toen het erop aankwam) besloot het bedrijf niet mee te doen. Waarom niet?
Het televisieavontuur heeft Veronica heel wat geld gekost. Er waren heel veel interne problemen, want de uitgeverij en de televisieafdeling waren het oneens met elkaar. Het geld stroomde heel snel weg. Gevolg daarvan was dat het niet meer mogelijk was om te bieden op een frequentie. Als wij mee hadden gedaan aan de frequentieverdeling was het kat in het bakkie geweest voor ons. Kink FM had dan op een geclausuleerd kavel uit kunnen zenden.
– Ben je niet erg boos geweest over de beslissing van Veronica?
Absoluut. Dat heb ik zowel binnenskamers als daarbuiten geventileerd. We zijn wel heel erg blij dat het uiteindelijk voor Radio Veronica goed is afgelopen, want dat is nu een heel erg leuke zender.
– Na die beslissing van de directie van Veronica leek Kink FM ten dode opgeschreven. Hoe komt het dat Kink nu nog steeds bestaat?
Je moet je steeds afvragen wat het bestaansrecht van Kink FM is. De Vereniging Veronica financiert ons en zegt veel terug te zien van het oude Veronica in Kink FM. Veronica wil ook graag investeren in het Nederlandse clubcircuit en nieuw talent. Beide zijn voor Kink zeer belangrijk, waardoor Kink FM past bij de visie van de Veronica Vereniging. De aankomende jaren zullen we proberen om een behoorlijk marktaandeel te krijgen op de kabel, al is dat nagenoeg onmogelijk, want we zullen snel het plafond bereiken. Maar laten we het eerst maar bereiken, dan zien we daarna wel verder.
Kink FM heeft begin dit jaar enkele wijzigingen doorgevoerd, bijvoorbeeld in de programmering. Overall is er trouwens niet zo heel erg veel veranderd, maar in korte tijd is het station wel een stuk professioneler geworden. Dat lijkt me een goede basis.
– Het ging een tijd lang erg slecht met SLAM!FM. Heb je ooit overwogen om met ID&T te praten over het overnemen van hun kavel?
Ja, er worden altijd wel gesprekken gevoerd. De vraag is of het voor ons handig is om etherfrequenties te hebben. Ik ben natuurlijk niet in staat om in andermans portemonnee te kijken, maar landelijke radio met die peperdure etherfrequenties lijkt mij niet een handige investering. Dan kun je beter iets doen in de visserij.
– Je hebt sinds begin dit jaar samen met Jantien van Tol de leiding over Kink FM. Hoe bevalt dat?
Het is me ontzettend meegevallen. Ik had die ambitie namelijk helemaal niet. Maar het bevalt goed. We zijn nu bezig met het uitstippelen van een strategie. Er gebeurt achterlijk veel momenteel op de zender, maar dat proces moet over een maand zijn afgerond. Daarna gaan we starten met de marketing. Het komende half jaar houdt ons dat dus wel van de straat. Uiteindelijk moet het ertoe leiden dat ons marktaandeel omhoog gaat. Dat is geen eis van bovenaf, maar we willen het zelf ontzettend graag.
– Waar moet Kink FM dan over twee jaar staan?
Dat is heel erg afhankelijk van nieuwe distributiemogelijkheden. Iedereen rept nu over internetradio, maar als je naar de cijfers kijkt, zie je dat het helemaal niet zo’n booming business is. Dit land kan niet voor eeuwig digitale distributie tegenhouden, dus ooit komt het er.
– Maar zoveel plek biedt DAB ook weer niet. Zes tot tien plekken hooguit.
Het zal toch niet gebeuren dat dit land weer gepasseerd wordt in het ontvangen van een alternatief radiostation, want wij zitten er bovenop. Ik hoop dat bij de volgende (digitale) etherfrequentieverdeling er niet weer zoveel geld in omgaat.
– Hoe sta je tegenover andere alternatieven voor DAB, zoals het in Amerika opkomende satellietradio?
Je weet het natuurlijk nooit, maar voorlopig gokken we op DAB. Dat zou voor ons helemaal niet zo verkeerd zijn, want onze doelgroep loopt vaak voorop en zal dus snel een DAB-radio kopen. Het zou anders zijn als je 100% Nederlandstalig uitzendt.
– Stel: er gaat vandaag een radiostation failliet en de etherfrequenties zijn voor een prikkie over te kopen. Kink FM kan dan de ether in. Zou je dingen veranderen aan de zender?
Nee, ik denk niet dat het nodig is, maar de praktijk zal het dan leren. Vooralsnog is het niet nodig hierover na te denken, want we gaan het eerst via de kabel proberen. We zien wel wanneer de rek eruit is. We willen ook niet al die commerciële muziek draaien. Dat er zo af en toe eens iemand over zeurt, jammer dan. Wij draaien zo af en toe ook best eens U2. Die plaat hoor je veel op andere zenders, maar bij ons heel erg weinig. We draaien het wel, omdat U2 een belangrijke rol heeft gespeeld in de popgeschiedenis. Het is ook niet mijn fout als mensen naar Yorin FM luisteren en dan schijtziek worden van de muziek daar.
– Heeft het niet hebben van etherfrequenties ook voordelen?
Ten eerste natuurlijk dat er bij ons niet heel erg veel geld uitgaat. We maken ook geen winst, maar Veronica wil juist aandacht geven aan het Nederlandse en Vlaamse clubcircuit. Ten tweede hebben we misschien wat meer vrijheid. Bij ons zijn er geen aandeelhouders die beslissen over de richting van het station. Dat lijkt me een hele slechte zaak, behalve bij iemand als Ton Lathouwers. Ik kan me voorstellen dat hij ’s nachts wakker in zijn bed ligt als het even niet goed gaat met Sky Radio of Radio Veronica. Hij voelt echt wat voor zo’n radiostation, terwijl aandeelhouders vaak alleen maar de dikte van hun portemonnee voelen.
– Komen er nog meer themakanalen?
Ja, dat zijn we wel van plan, maar dat zal pas later komen. We willen eerst Kink FM op poten zetten. Eerst het station goed neerzetten, dan een promotiecampagne en dan de digitale kanalen.
– Hoe zie je de toekomst van Kink FM?
Ik heb het nog nooit zo rooskleurig gezien. Wat kan er nou misgaan? De medewerkers hebben er zin in en we krijgen steeds meer reacties van luisteraars. We maken ook betere radio dan eerst.